Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 305 ggr
Anyhow
0

Hingstens MKH?

Hur mkt större får hingsten vara än stoet om man ska betäcka henne?

Ammiii
0

Det är nog mest tycke och smak!

Finns de som betäcker mini, med ganska stora shettisar och det finns ju island/shettisar, welsh/shettis, russ/varmblod, welsh/araber. Då lär det skilja åtskilliga centimeter i mankhöjd.

Själv skulle jag nog inte vilja ha en allt för stor hingst till mitt sto, men det sägs ju att fölet inte ska "växa ur" sin mamma, utan växa snabbt efter fölningen. Men jag skulle nog ändå välja att hålla mig inom någon, eller ett par dm i skillnad som max.

Men det är ju hur jag tycker bara! Glad

Anyhow
0

Okej, så om jag skulle betäcka mitt sto (ca 145 i mkh) med en hingst på ca 170 så skulle det inta vara några problem?  Glad

AnnaLundin
0

Man brukar generellt säja att fostret anpassar sig efter stoet, även om hingsten är större. Fast man kanske inte ska ge sig sjutton på att det alltid fungerar och jag skulle inte vilka stå med skägget i brevlådan och ett föl som inte kan passera genom stoets bäcken för att det är för stort…

Jag tycker man ska fråga sig VARFÖR man vill göra en korsning med såpass stor skillnad i storlek och om stoet verkligen kan leva upp till de önskemål man har - gissningsvis en större avkomma i det här fallet.
Min egen erfarenhet är att avkomman till väldigt stor del följer stoets storlek, oavsett om det är stoet eller hingsten som är mycket större. Dvs D-ponny-sto + 170-hingst skulle mycket väl kunna bli avkomma på 152 cm….

White_Trash
0

Vi betäckte vårt ridponnysto på 146 cm med en halvblodshingst som var runt 170 cm hög och det fungerade alldeles utmärkt! Hon var dessutom förstagångsföderska. Men soms sagt, det kan gå illa också. Men det gäller alla djurslag, även människor och pappan till avkomman behöver inte vara större än mamman, det beror också mycket på hur mamman är byggd. Vissa individer är helt enkelt bättre skapta för att föda fram ungar än andra.