Bråkiga ponnysar

Skulle jag också vilja veta. Har en VÄLDIGT bråkig shettis han reser sparkar bits bockar och ja typ allt en shettis kan göra:/
#1, antingen har hästen ont eller stör sig på något, eller så är den lite fel uppfostrad. I vilka lägen gör han så?

Han har inte ont jag skulle tro att han är dålig uppfostrad för hos förra ägaren gick han bara i hagen och åt och ingen gjorde nåt med honom

#1 HUr länga har du haft han ??? Har han precis flyttat till dig hade jag låtit honom bo in sig ett tag och bara för att han gått i hagen och ätit så blir de inte bråkiga inte våra i allfall , men man måste ju hantera dem och tala om att det här accepterar jag inte och samtidigt får man ju inte stressa fram något utan allt får ta sin tid.

#0 vaddå rycker med huvudet? Alla problem bör börjas att lösas från marken, oavsett problem och inga problem ska försöka lösas med våld på något sätt.
Jag har en nu 2 åring som jag fick i julklapp när hon var ca 6 månader gammal. Hon har slagit med huvudet en längre tid när man skulle trä på grimman eller huvudlaget. Men efter ett tags funderingar så kom jag fram till att hon var håröm. Så jag tog det jätte lung med henne och tillslut så slutade hon helt.
Det gäller liksom att ta reda på varför innan man börjar behandla dom [eller hur jag ska uttrycka mig] eftersom hästarna inte kan tala om för oss vad som är fel med ord.

#5 hon buffar och drar upp huvet hela tin när man grejar med henne… jag tror ju att de e dålig uppfostran för man kan inte röra hennes ben utan att få en spark te baks.

#4 om jag minns rätt så var det 10dec vi hämtade han så han har troligtvis bott in sej redan
#1 understimulerad? hur ofta tränar du honom?? som du vet så behöver han ju en fast hand (?) om jag har fattat de rätt.. Kevin var ju aldrig dum mot marie ju :P
och inget mot mig ^^

#0 Rycker han med huvudet när du kör så skulle jag kolla upp hans mun. Vad har du för bett? Förra hästen jag hade gick på 2delat och när tandläkaren kollade hennes mun hade hon sår i gommen efter att ha "tryckt" upp bettet där. Jag bytte till ett rakt bett och då slutade hon kasta med huvudet! Hon slutade också "sno töm" :)
//Mickan

#11 jodå han blir bättre och bättre. När han bodde i gerdal var han jätte snäll mot mej för jag höll på med han mkt men när han flytta till solänget försvann allt det så det är bara att börja om från början:)

När jag köpte Nicken, för 3 år sen , så var han HEMSK!! varenda gång jag skulle köra eller rida honom kom jag hem och var livrädd. När vi körde så kunde han helt plötsligt tvärvända, vilket inte var så poppulärt på smala stigar, eller så kunde han bara dra rakt in i skogen med vagnen och stannade inte förens vagnen fasstnade mellan två träd. När man red honom så dumma han sig och tvärvände, och kasstade sig och höll på, spelade ingen roll om man var fler och låg först,fler och låg sist , fler och låg i mitten , eller helt själv, han gjorde så ändå. Jag har inte åkt av han många gånger, men de gånger jag gjort det har det ALLTID vart på våran rakbana, för där är det bara som en stor åker mellan gården och banan och där har Nicken alltid slängts sig mot mitten och sprungit i cirklar och bockat och sparkat tills jag flygit av ;) , I början trodde vi att han bara testade mig , men när det pågått ett tag så kollade vi upp det. Det var egentligen inte dumheter , utan han gjorde så för att han hade ont, han hade jätteproblem i ryggen tydligen och en gammal muskelskada som han fått som ung. Det var bara att ta ut någon då och då som fick massera upp problemen och gav mig linnement som jag sedan masserade in varenda dag , och det blev till att stretcha extra mycket och ja guudars vad jag höll på. Han slutade med sina problem ett tag och var helt underbar , tills den dagen då han bara började köra upp huvet och sket i att jag försökte få stopp på honom. Då var det dags att titta tänderna och det var som vi trodde, stackarn hade vargtänder som skaft mot kinden och det hade blivit sår :( Ni kan ju fatta hur dum man kände sig som suttit och blivit arg på han när han inte lyssnat någon gång. När det problemet var löst blev han som ny igen :) och var helt otroligt snäll , även om han numera brukar busa till ibland. Men det är ju en stor skillnad på hela hästen . Det finns faktiskt ett problem vi inte fått löst ännu, vilket känns väldigt jobbigt, men det är att om Nicken står på gången och någon står och borstar huvudet eller så , så om man råkar lyfta handen i någon mindre hasstig rörelse så får han tokdamp och kasstar sig bakåt. Detta är nog inte dumhet , utan mer rädsla. För om jag ska gå förbi honom på gången och går under grimmskaften, med ett spö i handen om jag ska ut och rida, så blir han livrädd och slänger sig och ser bara allämnt skrajj ut. Vet inte om han någon gång fått stryk eller om det bara är så som han är. Vet inte vad jag ska göra, har försökt att träna honom för att få honom att lugna ner sig , och numera är han inte rädd för mina "handlyfft" eller så, men så fort det kommer någon okänd människa så får han som panik. :( vad ska man görA??
En bråkig häst är oftast osäker och inte har fått förtroende för sin ledare än.
#17 Förmodligen har han väl biti efter någon på gången och då fått sig en ordentlig snyting, han är helt enkelt rädd. Fortsätt att bygga upp hans förtroende för människor. Inget djur skall behöva vara strykrädd! Själv har jag ett sto som varit förstört, numera är hon jättemysig bara man tar det lugnt med henne.

Så gjorde en shettis som jag höll på med förut.
Men han var helt enkelt stressad och gillade inte milön då ahn stod på en trav skola nu är han såld till Italien.
Jag hade honom en sommar i 2 månader..och då tog jag det lungt och försiktig och han blev jätte lugn och gossigaste ponnyn jag träffat!!!
Så ibland tex så trivs den inte i miljön eller så är den bara stressad.
Saknar dig mest Fagott du är det bästa minnet jag har<3

#11 och han tränas varje dag!

19* jaa precis, så vi tränar på och han bättrar sig faktiskt mer o mer för varje dag som går :)

#9 Inte tycker jag att det är så länge som han har varit hos er måste jag säga , vet ni om att det kan ta upp till 1 år innan en hästa har *bott* in sig på det nya stället faktiskt , lätt att glömma det där och han har ju *bara* varit hos er i en månad och det är ju inget ting tycker jag i allfall.
Men det viktigaste är faktiskt att man tar det lugnt med hästarna , utan att de för den delen får *köra* över en , men allt måste ju ske med ett slags samspel och han måste få förtroende för en, finns inget bättre än när man märker att en häst verkligen har förtroende för en och bara ställer upp på allt man begär *ler*

Köp en säck morötter så du muntrar upp han/hon lite !! :D
Någonting som jag personligen tycker är jätteviktigt att kontrollera om en häst är "bökig" är TÄNDERNA. Kan vara t.ex vargtänder eller ett dåligt tillpassat bett.
Övrigt verkar vara en uppfostringssak. Och glöm inte "våld föder våld".