Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 805 ggr
Mandi_melizza
0

Djur till himlen

Hej har du något djur som har dött?

Det kan vara vilket djur som helat som du vill berätta om det kan vara en häst/hund/katt/kanin/marsvin/ eller kanske en fiskGlad

Det är hemskt sorligt när något sånt händer…det har tex hänt mig..två gånger!!

Den första var ett halvblod som jag red..då var jag jätte liten men hon var så snäll så jag kunde galoppera och allt!

Men en gång så red en annan tjej Cany och dom gick omkull och tjejen ramlade av och Cany skulle springa hem för hon ahde bott där sen föl så hon hittade ditt…men nu var det vinter och massa snö och för att komma hem så var hon tvungen att hoppa över ett jätte dike, det diket är jätte djupt ca 2-3 m och ca 2m brett. Men Cany var duktig på att hoppa bara de att det hade liksom åkt snö över dikets kant och snön hade frusit och det såg ut som om det var….

karinst
0

aa

hade 3 kaniner som fick rabies :/ pappa o mamam ljög o sa att räven tog dom men att papas kompis bröt nacken på dom Gråter 

vi bode i småland då va runt 8-9år gammla 

Sen had vi 2 dvärgkaniner dom levde 4år sen hade jag o syster 2 dansmöss min hade drunknat i vattenskolen min syster dog pgr åldern..

hade Guldhamstrar oxså men tro vi gav do mtill en som hade det oxså

oj vartl ite långt .

Mandi_melizza
0

en efter ett halv år var det tillbaka igen och gick nu inte att bota…Min hund som jag har nu smilla var en valp då och bella var hennes låsas mamma , hon snuttade från henne och allt!

Så när min pappa gick till vetrinären med bella låg hon på dörr matan och väntade på att bella skulle komma hem..men sedan när pappa kom hem utan bella fördtod smilla ingenting..var var hennes mamma?

Smilla låg på dörrmattan och väntade på bella i två dar, utan och äta och vi fick lyfta ut henne på gården liten stund så att hon skulle rasta sig annars låg hon hela tiden på mattanLedsen

Men nu är hon pigg och glad hund och har kommit över det,men om man råkar prata om Bella och smilla hör ordet bela springer hon runt i lägenheten för att leta rätt på bella.

Saknar er bella och Cany ni kommer alltid att finnas i mitt hjärta<3

Mandi_melizza
0

början gick bort på #2 så här kommer den Min hund bella hade cancer och vi gick till vet. för att ta bort det m

amandahandersson
0

Av de 7 marsvin vi haft har 5 av dom dött… Ett av de som dött hade vi gett bort innan det dog, men de andra 4 har vi haft hemma.
3 stycken dog av ålder, de blev 5, 6 och 7 år. Men en av dom blev bara 2 år :( Hon var det finaste marsvin vi haft, hon fick ungar en gång också… Hon blev sjuk och dog :(

Nu har vi 2 marsvin kvar, 6 och 5 år. Båda två börjar bli gamla och skruttiga, och kommer nog inte leva så länge till…

Men på något sätt känns det bättre när de dör av ålder, dom har haft ett långt och bra liv! Man ser på djuren när dom håller på att dö, så vi har alltid fixat till det lite extra åt dom och gett dom extra mycket gurka och sånt dom tycker om.
Ett av marsvinen som dött dog i min famn samtidigt som hon tuggade på lite gurka och jag klappade henne.

Mandi_melizza
0

#4 det är så det ska vara när den dör den ska ligga hos den den älskar och få något gott:)

divansson
0

Kaptah, varmblodig travhingst. köpte han ifrån finland efter att kontio hade sagt att det var en riktigt fin häst, köpte han då, gick så grymt bra! men pulsen va konstig efter.. trodde inte att pulsmätaren funkade. men vi åkte och kollade upp, då skulle vi åka till mälarkliniken för massa tester, han var där flera dagar, men det kom fram att han hade ett obotligt hjärtfel, hanns provresultat skickades till alla experter i massa olika länder, ingen hade sett liknande någonsin, han hade ett hål i hjärtkammare eller vad det hette. Blodet gick åt fel håll, han kunde ha först 25 i puls, sen sekunden efter kunde han ha 200.. så han kunde ha mjölksyra när han stog och sov! Fick avliva han senare..

Sen är de Divansson, varmblod travvallack.. Kunde alldrig trava riktigt, hittade inget fel på hen heller..

å Micla Maja också.. Hon vart helt virrig, helgalen, livsfarlig att köra helt enkelt. Hon var snäll att göra allt annat med. men det gick inte att köra henne, det bara bar iväg hur än man gjorde. Hon fick i alla fall två avkommor, däribland Bertuzzi.. Micla Majas border var ju Gadget också, han var miljonär å..
Gadget och King Brew importerades till Irland, king brew är numer i Canada, Gadget är i nått land i alla fall, vet inte om det fortfarande är Irland..

Men så är det en Kanin, avlivades utan att jag visste om det:@ :'(

Min första fågel som vart sjuk, sen dog :'(

Våran katt, dog hemma på golvet, kvällen innan var det som om ha sa hej då :'(

saknar dom allihop :'(

_Jag_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

4 av mina sammanlagt 7 råttor har dött. Var svårast med den första och den sista. alla har avlivat p.g.a  sjukdom, hjärtsvikt, hjärntumör, fett tumör och en dog av ålder när hon var ca 3 år. Den sista var den mest sociala råtta jag haft somnade i famnen och i sängen och när man kelade med henne. Hon fick världens största cancer knöl på ena sidan. Det är ganska jobbigt att sitta och klappa en råtta tills dom dör. Har gjort det 4 ggr nu.

Har oclså haft en kanin som dog när jag var typ 10 eller nått. hon var inte så trevlig så det var inte så jobbigt när hon dog. 

På bilden är det skrållan och hennes tumör syns på andra sidan.

FridaNyberg
0

Fick ta bort min varmblodsvallack för snart 10 månader sen… Han fick en senskada som vägrade läka. Han gick på bete, men trivdes inte alls med det livet, han ville ju ut och springa! Och jag ville inte vara självisk och ha kvar han bara för att han betydde allt för mig. Så jag tog beslutet att låta han somna in, disskuterade med ägaren, för han var inte min egen, men ägaren har alltid låtit mig ha han som min egen. Och han tyckte att jag tog rätt beslut som lät honom somna in.

Så den 12 april 2007 somnade Just Try, mitt allt, stillsamt in. Jag ångrar inte mitt beslut, även om det har varit många tuffa stunder av saknad efter honom.

jonne
0

Fick ta bort min russ hingst för ca.5 månader sen. I början på våren (mars) sparkade han in vänster bakben i en boxväg,for in till ATG kliniken i begsåker.Dom sa att det var bara en inflammation,låt han vila över sommaren,I början på augusti var han inte bra,for in igen,gjorde en rönken på benet.Det hadde växt brox(eller vad det hette),dom tyckte vi skulle avliva han,för det är inget liv för en 3 åring att stå i en hage & inte kunna köras eller ridas.Vi tog beslutet att avliva han.Vi tog bort han hemma,hade gjort klart med grop.

Ångrar inte det,det var bäst för hästen,men det kan vara svårt  ibland. R.I.P Hassan af sten.

stinadrugge
0

Våran första häst var ett varmblod som hette Martina Mant. Vi fick henne av våran granne för att hon aldrig skulle kunna gå på trav pga en skada, så min syster skulle ha henne som "hobbyhäst". Tyvärr höll hon inte för det heller, så vi tog ett föl på henne och sen avlivade vi henne hemma på gården.

Jenniferohlson
0

Flera grr..

Doddo var min licens häst, han var en liten busig shettis valack, endast 95cm hög men stark och galen. En dag stog han ensam inne i stallet när de andra i stallet var ute och tränade sina hästar. Han tyckte såklart de var tråkigt och hade stått på bakbenen och lyckats fått ner gallret som var dåligt fastsatt. När de öppnade boxdörren och skulle ta ut honom därifrån sprang han ut ur stallet och hade ena benet fast i gallret så hans böjsena gick nästan av. Detta läckte väl ganska bra men senare hos ägaren fick han återigen en skada (i hagen) så endast 5år gammal fick han tyvär vandra vidare.

Jikas Julia var första tävlingshästen. Vi tävlade i 2säsonger och hon var en jättetrevlig liten shettis. Hon var min bästa vän och betydde så grymt mkt. Den 8december 2004, 6år gammal kom hon lös, hon och hennes ena hagkompis sprang upp på vägen som var isig, Julia hade ingen reflex alls, Det kom en bil och bilen väjde för den stora hästen med reflex på sitt täcke, såg inte att de kom en till häst och PANG!  Julia dog på plats. Det tragiska var att inte ens en vet. kunde komma. <'3

Bild: Julia och jag. 2005?

FridaSimonsson
0

Sheriff Hornline, Han var min ögonsten, min bästa passhäst hos Jesper R Nilsson, han hade Tarmvred, han började kämpa och gå när jag kom dit..
Han dog med mig vid sin sida..

Adde, Våran golden reteriever, han fick Cancer, vi fick ta bort honom :(

Zorro, min bästa kisse, han dog på natten hemma i vårat hus, hans lever lade av då han hade gått på pencelin och vägrat äta..

Skrotis, min hopponny, igentligen ett varmblod men hon var ponny i måttet, världens finaste, fick tarmförskjutning.. :(

Jäverö Gold, En fin häst i Jeppes stall som jag ofta fixade och trixade med, körde henne ofta, henne tarmar började komma ut ur rumpan, vi fick ta bort fina :(

Hon på bilden..

A-Appelbro
0

#12 min hund fick oxå cancer och vi fick avlivaLedsen men det är bättre det än att dom får lida….<3

FridaSimonsson
0

#13, det e hemskt :(

HubbeogMaja
0

Hadde en varmblods som betydde veldig mye for meg, veldig spesiell gutt : )
Var føll når han kom til oss, og han hoppet og spratt alle veier .
Litt av ett styr med han, så han måtte kastreres som 2 åring..
Jeg red han inn selv, og når jeg tenker over det så er jeg den eneste som har ridd han : )
Så fikk han problemer med bena, og etter lang ventetid på resultatene fra dyrlegene fant vi ut at det var forkalkning. :`(
Hadde ikke annet valg enn å avlive han, men håper han har det bra nå som han ikke har vondt lengre.
Saver han sinnsykt masse <`3