Smeknamn
Det är ju väldigt många som har smeknamn på sina ponnyer. Det kan vara ganska roliga smeknamn, som man ibland kan undra hur den fick det. Smeknamn som inte alls är självklara. Så jag undrar…
Vad har du för smeknamn på din ponny och hur fick den det?
Börjar mad våra:
Tejas Monita-Totta kommer ifrån när jag var yngre och vi lekte med sjörövarspråket, första vintern jag hade Monita. Hennes namn blev då Momononitota, därifrån kommer Totta.
Montró - Trosan lite mer självklart att det gick från montro- tro-trosan…
Triztan - Trille vet faktiskt inte hur han fick det… det var granntjejen som kom på det förra vintern och det här hängt kvar!
Madicken Engström - Dix började som madix men blev förkortat till dix.
Glöder har inget smeknamn än så länge och Umil - Mille har vi ju bara tagit ifrån Bea….

När jag hade Belinda kallade jag henne för Bella! :) kom väll som ja ur själva namnet,

Zamir: Zammi eller klumpen - ni som sett han förstår det senare namnet ;).
Ina - har inga snälla här, mest kärringen & tanten. Hon har lite humör. Fast ibland blir hon älsklingen med!
Karenina - Lillan, yngst och absolut minst.
Filur - Filen eller Fille. Filen för han är lite trög..
Min förra shettis kallades Gudrun eller Stig, Gudrun fick han från Viggh i skåne (fråga inte varför :P).

Salebodas Ida: Tjockisen ellerFisan- Tjockisen kommer ifrån när jag köpte henne och inte körde så ofta blev hon ganska tjock. Fisan vet jag inte varför vi säger men de blev bara så.
Dike: dajki spajki- vet inte varför, men min lilla syster börja kalla henne för det och vi andra hängde på.
Bilden: Ida

Norrskenets Jupiter kallades till en början bara för Jupiter, men sen efter det har vi "utvecklat" smeknamnen Juppe, Juppie, Juppsan och efter det även Puppen och Pupp. Ibland kallas han även för Buset, Bus eller Megabus, enbart för att han är busig :) Av mig kallas han ofta för Älskling också ;)
Zolero kallas för Zolle, kort och gott. Fast nu förtiden kallar jag honom mest för Sur-Zolle för att han är sur, ibland även för Latskiten för att han är lat…
Razmus Raid kallar vi för Musse. Efter Musse har vi även namnen Muffe, Muppe och Muppen. Musse-Pusse-Mupp kallas han ofta, och även "Mattes lill-älskling" eller "Mattes lilla bebis". Han kallas även för Bebis ibland, för att han är ju bara barnet ;)

Gemini kallas mimmi, älsklingen, knäpphäst mm det sista används väl flitigast eftersom att de passar bäst xD

Bambu - Kallas Bambu, Bambis eller bara ponnyn.
Varmbloden kallas sina vanliga namn nästan, Jesper Burge kallas Jesper och Monias Look för Monias

Oj… Vi har sjukt många smeknamn på våra!
Neon: Nisse, Nilsson, Najoon, Typhoon, Nalle, Hans, Svarting, Svartling (utan Peter), Stjärnan….o.sv…!!!!
Kålmans Smurfen: Smurf, Muff, Muffsi, Buffsi, Smuuurfiii, Janne, Lillebror…..o.s.v..!!!!!!
Kärt barn har många namn!!

Equuleus kallas för vrång pelle, lulus, ecce och surmule. :)

#11 hahahhahah du är för rolig ibland x)
Fridhems Isac: Isac, Bäbis, Sur-Gubbe och Åsna :D
Skarvikens Disa:Disa, Divan , tjejen och gumman :D
Titt-Ut - _Titt-ut
_Emmeros Jennie - _Jennie
_Smashin Spin -_ Ss
_Remy Detain - _Remy
_Cherry Hill - _Cherry
_Emmeros Min Dröm - Drömmen
Bone Beryll - Berra, Beryll
Dino Chinook - Dino
Eliza's Crazy Girl - Eliza
Ya's Number Six - Sixten
Emmeros Nightmare - Nattis
Hiking - Hajk, Bajk, Hiking
Cosmos - Cosmos
Sun Way - Sunny
My Way - My
Elm Lucky Chaf - _Chaf
_Elm Lucky K.g. - Kg
Alla Namn är typ lika dana som deras vanliga men men! :D
Tur-Bo kallas tubbe, eller tuben ;) Tubbe har folk alltid kallat honom och tuben var en utveckling av det och syftar på hans form =) Olja kallas Oljan-Boljan, mest för att det låter så bra att säga… Syrran kom även på varianten Kolja-Fisk, hehe. Jolly Bob kallas Jolly, Bobben, Bollen och olika kombinationer av dessa.
*hahaha* Svartkrut kallas för Puckas, detta för att han ör retligt smart, men ändå trög. Även Krut, Krutas, pälskling. :D
Tejas Morian kallar vi Morrisen eller lillgrabben. :P
Timoon-X kallas för Timpa, Tim, Timus.
Icent kallas för Stjärngossen o fula älgen. xD
Cindy kallar vi Sessan eller stumpan.
Adoll kallas för Bullen, Grodan Boll, Dollen.
Energy kallas för Gret.
Briljant av Sånna kallas för. Bille

Polenta kallas för mesta för Polle .. men även för: Pollebus, Busfröt, Knubbis (xD), Pollienta m.m .. kärt barn har många namn .. =D

Rosalie - Rosalie kort och gott. Även Rossa, Ros, Lilla-Li.
Dar's Golf - Goffe ifrån Signe, även Goof, Goffa.
Razzia - Razzia eller Raz.
Golden Delicious - Skrållan, smeknamn hon fick sedan födseln av uppfödaren för att hon var så busig. Jag kallade henne även Bollis pga. hennes kroppsform ;)

#14 kärring är ett bra samlingsnamn på ston om inte annat, eller va säger du ;)

Karismas GerTi- pappa kallar henne för Gertrud, mamma kallar henne för GerTis, jag kallar henne för GerTi, GerTis, Lilla Gumman, Lilla Hjärtat elelr nåt;)
She's Cool Too- Coolan, Coolis, Lillgumman, Älskling..
Kärt barn har många namn

Jag kallar mitt varmblod lucky space för: Räkan..
Det var för att det förra stallet jag stod me henne så var hon minst allså liten som en räka:)

Inga speciella namn på mina direkt.. :)
Allgunnens Åhellen - kallas för Hellen för det mesta. Ibland, gumman också. ;)
Rezeda Ernst - brukar få bli kallad Zeda, oftast.. eller något åt det hållet.
Säby's Ludmila = Bebis, snuttan, ludd, puddis, luddan, luddi, surtanten, mära, svarta faran……..ja.. Kärt barn har många namn
Torpets Amigo = Lillen, pojken, gubben störd jevel :D, ehm hmm..Amme ^^

De som har fått någon form av smeknamn är;
Dolores - Dolly / Patrons Trott - Trotten /Majestät II - Majjen / Movera - Movvan/ de andra tilltalas med sina namn…

#22 Lucky Space hette Räkan här nere på Visby när hon stod vid Tobbe oxå ;)

Lucidor kallas mest för Lusse, men också: Lussebullen, Lusse-älskling, Lussekatten och Min vackra =)

Rovalds Zoylett , hon har rätt många udda smeknamn men en del är - (Zoylett)Gojjan, zoysa,rovalds, knäppis och mattes älskling xD
Liseth noon - brukar jag bara säga liseth eller noon till men ibland , Älskling och knäppis där med :P
Daim Spring - (Daim),Älskling,kungen,bebis, lillen, grabbsie^^, =P
Sanoy hade lite udda namn, gaffelbiten, noyen, bertil :P

#20 hahaha ja, det beskriver alla deras goda sidor :D

Colt - Boll = Han är ofta rund som en boll! :D
Thai Tonic - Maran = För att hon har varit ganska bråkig, en liten Markatta :P
Arnold kallas för Arnold, Arne, Arnebarnane, surmuppen, slängkäft(slänger iväg maten från krubban när han äter:P).
Bonzon kallas för Bonzon, Bonzonen, Bonnen, zonen..
Celektra kallas för Celle, Celleri, Snälle celle..
Nicke kallas för, Nicke, Nickopicko, Nickodemus, Nickebus, gostrollet :)
Rosalind kallas för Lindis, Linnet, Lindis Crown, Rosa kallar vissa henne för vilket jag inte gillar :P..
Hmm de har säkert fler namn, kommer inte på fler nu dock :P men men..hehe

Smeknamn:Gervides Trund kallas för Trundis
(Ok..hon är min favorit..så hon kallas måånga fler gulligullnamn…hehe…)
Båtares Alma kallas för Ally, Diva Lill kallas för Lill/Lillan.Sao Bart kallas för Saoi.Raskens Victor kallas för Vixen/Victory och Astor kallas för Biffen.Hekla kallas för Hälge/Hex och Evita kallas för Vitnosan.

Dante är Dantebante, eller Dantuss
Joline är Julle, Jullebulle eller Jullan
Baronessan är Nessan eller Näsan
Melissa, Lissan eller Nissan
L.A. Casper är Nalle
Sörbyskogens Emmi Lee är Emmi
och
Sörbyskogens Sweet Love är Lillen eller Love

Snöstorm kallas inget speciellt tror jag, jag brukar beskriva honom som "en av de ljusa", haha.
Isidor kallas Isse av Malin, dock inget speciellt av mig.
Jaguar kallas Jagge av Signe men jag brukar mest kalla honom "den bruna", haha.
Stockmossens Sandra har haft lite olika smeknamn från när jag var liten, t ex. Sassa Sork av någon anledning, men oftast blir det bara Sandra.
Olinia kallas Lino lite grann, annars inget speciellt.
Siggi kallades Piggen förut, men nu enbart Siggi (det brukar vara himla svår för folk att förstå att han heter Siggi, inte Sigge.)
Dock, när jag pratar med hästarna kallar jag dem allt möjligt! ;D haha. Till hingsten/vallackerna blir det oftast killen, gubben, lurvis eller trollgubben och till stona tjejen eller gumman. Det varierar hela tiden kan man säga :)
Kung Dar kallas Kungen..
Lorella Kallas Ella..
Ribella kallas Bella..
Caramelkungen kallas Karamellen..
Pros Minandra Kallas Minan
Ernst Ronaldinho Kallas Dino
Sigill Brodde kallas Sigge

Iva Roll blir oftast bara Iva. Ibland när hon är på "det" humöret brukar jag kalla henne "Iva Diva"
Kålmans Primavara kallar jag för "PeVe". Enklare att ropa i hagen, istället för Primavara.
Primusa har inte direkt ngt smeknamn. Hon hade det när hon var 3 och vi precis hade köpt henne. Då kallade jag henne "köttbullen" för hon såg ut som en köttbulle med fyra ben :o)

De flesta av våra har någon form av smek-/öknamn
Gordon Rex (shettis) kortas ner till Gordon
Björklids Musiljac (shettis) Kallas Musse eller Musen
Jaritza (Russ) Kallades Itzi innan hon kom till oss och det har fortsatt
Wella (Russ) Velling
Josephine (Russ) Jossan
Tejas Monljus (Russ) Monis
Troll Twix (Russ) Twixan eller TT
Mercan (Russ) Mersissen
Isilon SunSilk(Russ) Sunny, säkerligen för hennes underbara och possitiva humör
Isilon Tinúviel(Russ) Tinny förutom att det är en förkotning så blir det lite ironiskt då hon är allt annat än liten
Driffi och Jubla har det aldrigt blivit några ök- eller smeknamn på av någon anledning
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Skärmnäs Pigall - Pigge eller Gall. Fråga mig inte varför om det sista :P
Sagi Faks - Lilleman för de allra mesta.

Hemma använder vi mängder av smeknamn… COTTON FIELD: kallas Cotte, Cotten (inte så konstigt kanske) FORIN: kallas enbart för FOFFE, de bara blev så redan då vi köpte honom ;D HILLEVI: Pyret REDNEX: Ullingen, för att hon var otroligt ullig och söt som fölunge. Hon kallades det då vi köpte henne och de namnet har hängt kvar.

Zirkon har smeknamnet Zickan :P
Prins G : Lille P eller PG
Kålmans Prinsen : Kålbassen
Emmeros Esmeralda : Messan
Ekstrands Cinderella :Cindy eller Trendy eller Ida
Troja : Troja

En häst i mitt stall kallas fisan fast igentligen heter hon Icia:p:p

#27 ja det är ju ett litet udda namn för en travhäst men men hon passar ju i det så
hehe

Andra varmblodet Don lybro kallas lybro
Och russet melizza kallas nog allt möjligt!!

**Zeebson
**Zebban, Zebb, Bus, Båppe, bäs, grabben, är dom vanligaste, sen har han så praktiskt namn så han blir kallad efter humör + son , bus-son, Sötson, Surson ooosv. Kalsånen heter han ibland också xD men Zebban är väl endå det som kommer först ur munnen.
**Prince Majesty
**Charli för det mesta, han heter ju så inpricip. och så är de ju smeknamn på smeknamn, Challe, Chall, Chali chapplin osv. Pinky/pinkes :P kommer av att han såg så ynklig och spinkig ut när han kom tror ja.. har aldrig kallat honom prinsen :P kommer aldrig göra!
haha en travare som står i stallet,
Big Black Hawk heter han.. men kallas för Patrik! och det var inte meningen heller, och hon som äger honom har förgäves försökt fått folk att kalla honom mulle.. .

Marquise kallas mest för Surrgrodan, Pipmojen eller Marquise-man. Han pratar mycket och gärna..!
Hard to Get kallas rent allmänt för Muppe. Hon har ett genomvidrigt humör och är allt annat än kärvänlig. En riktig Mupp med andra ord. Har även gått under namnet Hard to Stop.. =D
Brim kallas mest för Brim faktiskt. Mamma brukar säga Brimmas emellanåt.
Zavanna kallas mest för Vanna, Vannis eller Sassa.
Aktiv kallar vi mest för Junior. En kompis till mig har ett varmblod som heter Active, och de kunde ju inte ha samma namn..! Aktiv går även under namnet InAktiv. =D

Mina små älsklingar har många namn;) haha
Nick`N kallas Nicken eller Nutte
Diggiloo kallas Digge eller Dutte
Och Rovalds zornett kallades(när jag hade henne) för Zornett, Nettan eller Znutte
Så när jag hade de tre samtidigt fick de heta Nutte, Dutte och Znutte

Varette är varre;P

Iva kallar vi Diva…. eller Siv ibland när jag blir arg på henne :)

Kärringen Ina lever upp till smeknamnet jag skrev i #3, det bevisas genom att starkt visa sin ovilja mot att Karenina får uppmärksamhet. Det pips, bits och sparkas numera :)

Mina skulle inte komma ihåg vad dom heter om dom skulle ha hundra smeknamn så jag håller mej till samma. Smeknamnen hemma och när man pratar med folk och dom ska ha en aning om vem jag pratar om så säger jag riktiga namnen.
Nokia - Snook
Raket - Chicco
Belial - Kotten (För grannen heter han Djävulen)
Citrus - Lurvas

Dalsgårds Boheme- BOSSE, det har han alltid kallats för och det är det enda han vet att han heter tror jag^^ ;D
Kruton - Krutte, ibland^^
Julia- Jullan
Junijus- Junis
Sen har dom väl såklart en massa andra smeknamn som inte har nåt med själva namnet att göra, hehe ;) ;)

Ljungens Pirat är aalldeles för långt för att använda så han kallas alltid för Pirre. Kort och enkelt att säga
Grann. kallas för Grann, Granen, Gran, Gran(n)pojken(kallas han av pappa), grankvist, mulsork, mulhäst, mulen, busmulen.. m.m haha han har väldigt många smeknamn.
Golden Delicious. som #19 säger kallas hon för skrållan, bollis, och av mig kallas hon även, trollsork, trollboll, boll, skrålltroll, trollan, m.m..

#36 Camilla, du glömmde daim´s namn till bonzon "Bruuuschan"!!
#64 Oj, hur kunde jag glömma det. Ber så mycket om ursäkt :)..hoppas daim kan förlåta mig ;)
Primus Gross: Han kallas för Primme..
X Krut: Han kallas för Kruten eller krutan.

Plexis: Plerrepluring, Plex, Babybulle.
Moses: Moie Toie, Mosen, Moen, lurvtussen.
Brian Udsen: Brian, Bruno, Brunot, Brun.
Douglas Star: Doggelito, Dogge, Douglas.
Extrem Dexxa: Dexxa, Bäbban, bebbelibubb/belsebub.
Sen slänger man ju alltid in bäbis, älskling, tjejen/killen/gubben osv. Och sen kan även en del inte lika positiva smeknamn hoppa ur en lite då & då 

som #42 ska lägga till nån också.
Kung Dar kallas Kungen..
Lorella Kallas Ella..
Ribella kallas Bella..
Caramelkungen kallas Karamellen..
Pros Minandra Kallas Minan
Ernst Ronaldinho Kallas Dino
Sigill Brodde kallas Sigge
Kålmans Piggelina Kallas för Piggan eller Piggelina:P
sen hr vi inge smeknamn på de andra.

#67 Pirre purre ekorre kallade ja å Malin honom för jämt när han stod hos oss! :)
#67 Aww! Taack ^^ Han var bara 2 år där, tiden går sååå fort! ;O

Vi kallar Befana för Bifisch eller Beffen jag vet inte vart vi har fått de ifrån men men… hon är juh inte den smalaste precis:P

# 76 Åh, så söt =)

Lojsta-Andy kallades oftast för Andy-pandy, annars bara för Andy. Russilina kallas Russi, men de senaste åren även kallad tanten, för att hon e gammal. Vår förra ponny Moses kallade vi för Moosen.
Min lilla skrutt Linhagens Urkan kallar jag för Urki snurki
Vet inte varför har bara blivit så!
Bennedick = Benny, Bennys, Gullis, Lillis, Sjefen, Hingsten

Chikita kallas för det mesta för Chikkan men oxå för Bananis (Chikita=banan, dessutom var hon lite sne i vagnen som ung o sen älskar hon bananer!!) Ibland blir det Sötnos, Gumman o sånt med o ibland bara Chikita..
Bonilla kallas för Nilla eller Lillan hon är ju minst oxå..
Qul Partner kallas för Qulan mest, han är lite bollaktig så det passar utmärkt..
Sombatic kallas mest för Somban eller Somb.
Det nyaste tillskottet, varmblodsåringen (höll på att skriva fölet där.. ) heter Maryjette men kallas antingen Jettan eller Ettan, hon var ju sin mors första..
Bilden är på Jettan o hennes mamma Bessie(Marybess) hade ingen nyare bild, måste visst ta lite nya.. ;)

Simba har smeknamnen:
Simbi,Prinsessan,Gumman,Älsklingen,Simbilimbi och Matvraket;)

Simba har smeknamnen:
Simbi,Prinsessan,Gumman,Älsklingen,Simbilimbi och Matvraket;)

Pärloito´s smeknamn: Pärlan, Pärlis, köttbulle, iverpelle, dumhuvve, sopskaft, sötplutt.. Kåtbock( Vårar och somrar får han inte gå med Penni, speciellt inte då hon är i brunst) Ni kan ju gissa i vilka sammanhang han heter olika saker… xD Pärlan är de vanligaste då han i princip har kallats det sen han kom till mej.
Penni´s smeknamn: Penni, Busis, surmärr, kärring, fjolla, idiot, lillhöna, sötplutt… Penni är de jag kalla henne vanligen, men vid vissa tillfällen är hon bara en Pissmärr..
Fjollan va de jag i början kallade henne för hon var ju så oerhört liten där hon klev av lastbilen på våran gård.
Tristan´s smeknamn: Trisse, tjockis, lurvboll, myskoxe, sötplutt, älskling.
Tjockis är det han är van att höra på senaste tiden, en äkta köttbulle e va han har blivit. Han kallas även det på travskolan där han nu är installad.