Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: utrustning
Läst 4467 ggr
divansson
0

Ang. Dethär med Slaggjord..

Idag miste travsporten en av de stora hästarna, Gazza Degato när han började skena och slå tills tömmarna kom mellan bakbenen och så vart han lös, då bröt han bakbenen och kunde inte räddas utan avlivades på plats. Utan slaggjord.. vad ska man säga, en slaggjord i det tillfället hade troligtgtvis kunnat rädda hästens liv, och det hade inte blivit såhär. Ni som kör utan slaggjord, varför egentligen? Det sker fler och fler olyckor pga. att det inte funnits slaggjord. Varför inte ta det lilla med att ha en slaggjord när ni kör in hästarn, så de vänjer sig? Ingen vet när olyckan är framme. Tänk liksom, en slaggjord kan hindra många olyckor per år. Bara i år, på de få ponnytävlingar jag varit på så har jag sett minst tre(-heldag) ponny per dag som varit utan slaggjord som slagit för fullt. Alltså, vad tänker ni? Jag säger inte att nått är fel eller rätt. men vill man inte skydda sig själv och hästen? Man kanske kan tänka liksom, att det va bara nå dummheter, brukar alldrig göra sånnt, det var bara ett litet skutt, vem bryr sig.. men När det blir på riktigt, farligt och allvar, då utsätts bådr du som kör och hästen för stor fara. När man sitter där bakom en skenande häst som slår och är nån cm ifån att få benet över skalmen är man inte så modig. Men med slaggjord då? sitter den rätt har hästen inte en chans att slå såvida inte slaggjorden går av, men det sker inte så ofta, det gäller vel att ha hållbara saker då. Alltså. Jag tycker att alla tävlande ekipage ska ha slaggjord, tyck vad ni vill tycka. men varför sätta säkerheten på prov när vad som helst kan hända?

Vad tycker ni egentligen? Skirv allt ni tycker och tänker. Varför tycker ni det ni tycker? Och Hur Gör Du?, kör du med slaggjord? Varför/Varför inte?

Kör även med en liten "röstning".

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.