Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1067 ggr
ElinLilja
0

2 Problem

Har två små problem som jag hoppas kunna få hjälp/tips med.

1) Har en häst som är jätte svår att fånga i hagen, mutar med godis men han bryr sej inte. Ända sättet att få tag på honom är att ta ut alla dom andra och då kanske han kommer. Någon som haft liknande problem och hur löste ni det. Det börjar bli jobbigt att alltid få "jaga" honom.

2) Vägarna hemma är stenhårda, någon som har tips på hur man kan göra det mildare för hästarna att bli tränade på dom. Typ några sulor eller liknanade, har både oskodda och skodda hästar så gärna tips för både och.

Belindaa
0

1) Jag har en kompis som har en häst som var svår att fånga, sprang alltid iväg och så. Där hon stog när problemet var, så var det kanske 5-7 hästar till det, det kanske är en fördel, vet inte hur många till du har. Men iaf så sprang inte dom andra bort, utan kom antingen fram eller stod kvar där som stod när kompisen gick förbi. Därför tog dom alltid med sej morötter, eller något annat godis, och gav till alla andra hästar som kom fram eller stod kvar, kelade lite gran med dom och så. Tillslut vart denna häst lite avundsjuk och började också stå kvar.. ;)

Bumbi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pilla brukar göra så ibland. Vi är oftast två som är där uppe samtidigt så de är bara och ta en longerlina och se till att hon hamnar i ett hörn sen att hon inte kommer ut. Pilla brukar ge sig ganska direkt för hon vet atthon inte har en chans iaf. men i början kan dom nog försöka komma förbi. Testa, det fungerar alltid på henne!

Lise
0

Vi kör också på hårda grusvägar och den ena ponnyn har problem med sina framben pga av detta. Har nu sulor på dem och tycker det fungerar bra.

ElinLilja
0

Tack för tipsen!

#1 Har provat detta och trodde att det skulle funka men har bryr sej inte om varken att han inte får någon uppmärksamhet eller att han inte får något godis. Han vänder bara och går.

#2 Dessvärre är jag alltid själv i stallet (det finns bara jag) Och av denna metod tror jag bara skulle göra honom skärrad då han hatar när det blir trångt och han är ganska slagbenägen när man kommer nära och han inte vill.

ElinLilja
0

#3 Vad är det för sulor? Vanliga eller…?

Belindaa
0

Hmm…Krångligt…

agnes_S
0

Är det för att han vill busa eller vill han bara inte bli fångad?? Jag har en häst som kan få för sig att han inte alls vill bli fångad. Han kan stå precis utom räckhåll och bara glo. tar man ett enda steg mot honom backar han så att man fortfarande inte når. Har egentligen inget bra tips, men min häst brukar jag "förfölja" tills han tröttnar, i skritt, alltså inte jaga honom. En annan sak jag testat är att sätta sig/lägga sig ner, de blir ganska nyfikna då och kommer fram för att kolla vad man håller på med… Funkar bäst om man redan har grimma på då det bara är att ta tag i den. Är inte heller mycket för att tränga hästen i ett hörn, mina skulle bli förbannade, men det funkar kanske på vissa hästar…

Belindaa
0

Var iaf noga med att verkligen berömma när han blir infångad! :) Ge godis och lite sånt ;)

Lise
0

#5 Det är min hovslagare som ordnat sulorna, de är i hård plast.

KickanLilja
0

Elin, har du provat sånna där skor som finns i Höök? Utsätt inte Chicco-stackarn för dem baraSkrattande

[Russ-park]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra hästar är alltid barfota. Vi använder Marquis hovskor om det skulle uppstå nogot problem. Vi träner också på grusiga vägar och asfalt, men har inte än haft problem.

Marquis hovskor är luftdämpade som kondiskor och pasas till med luft. bj

divansson
0

har ganska hårda vägar på vintern. Nu är det snö så det går skapligt endå, kör på en åker annars ist, är jättefint och bra.. det är skoterled där så det är packat och fint.. ;)  Alla våra har sulor och broddar. Helt vanliga plastsulor.  å de går bra de..

ryttarn
0

Vi har haft några russ som varit svårfångade. Med mycket tålamod och idog träning går det hyfsat med dom idag. Den metod vi oftast använt är att sätta sig i hagen och vänta ut hästen, Russ är så grymt nyfikna så förr eller senare måste dom bara kolla vad du håller på med, då gäller det att berömma mycket. Detta är en metod som fungerar men är oerhört tålamodsprövande, men enligt mig finns det inga genvägar….

Vi har oxå stenhårda vägar under vintern, men vi har snösulor på våra hästar oavsett om det är en snöig vinter eller inte, det skonar lederna en hel del. Sedan gäller det att skrittaigång och skritta av ordentligt….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

EmiliaLeo
0

1. Den här metoden är provad på måånga små bråkstakar som inte vill bli hämtade och det är funkat för mej och det bästa är INGET mutande med godis, det vi vill få ut av den här metoden, är att hästen kommer till dej. Det viktigaste är att du måste vara koncekvent annars är det slöseri med tid och helt värdelöst.. När du går in i hagen och går mot hästen i fråga och den vänder sig om och går/springer (?) ifrån dej, så går du lugnt efter, ingen tafatt :P Så fort hästen visar minsta intresse för dej genom att vända blicken mot dej, det räcker att den bara svänger så att den ser dej med ena ögat, då vänder du dej ifrån hästen och står stilla.. ända tills den vänder bort blicken från dej igen, då fortsätter du gå lugnt efter den, går den iväg igen, gå efter, tills den visar tecken på att den är lite intresserad av dej.. Den här metoden har nästan alltid slutat med att hästen till kommer fram till dej när du står vänd ifrån dej när du kommit ganska nära.. Men det gäller som sagt var att vara koncekvent, kikar hästen det minsta på dej ska du vända dig om, och tvärtom har den inget som helst intresse av dej börjar du gå emot dej..

Det bästa är om du gör det första gången utan att fånga hästen, utan klappa om den och sen gå ut ur hagen, och kanske göra om proceduren samma dag lite senare? Det brukar gå lättare och lättare och till slut brukar hästen möta dej när du ska hämta den ;) Förklaringen känns rätt luddig, jag får förklara bättre om du inte förstår xD men värt att prova om du har tålamod att vara koncekvent, jag lovar det lönar sig i längden, har haft två hopplösa kusar som sprungit hur länge som helst, nur möter dom mej nyfiket (oftast) när jag kommer för att hämta dom.. iaf ponnyn som också var värst.

2. Brodd är väldigt slitigt för benen om underlaget inte gör så att dom sjunker igenom, varje gång hästen sätter ner hoven i hård mark så vrids skon lite, för att det är sånt fäste, är det hårt och ingen is skulle jag inte ha brodd på dom.. Annars så är väl som #13 säger skritta av och igång ordentligt ,varma ben tål lite hårdare underlag.