Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1312 ggr
_Jag_
0

Hoppning

Är det någon här som brukar hoppa eller löshoppa sina hästar? Någon som kanske tävlar i det också?
Jag fick rekomenderat av Neppes massör att det är bra att hoppa eller löshoppa ponnyr som inte brukar göra det eftersom dom då får använda en del andra muskler än dom som används vid körning.

Lägg gärna in bilderSkrattande

Nitro
0

Jag hade en welsh-cob och tävlade en del med. Hon är dock såld nu.  Travponnyerna har mest fått lattjat runt lite och även löshoppats. Blizzard hoppade 90cm med ryttare :)

_Jag_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har löshoppat neppe en gång och det gick jättebra=) han tyckte det var kanonkul och hoppade 105 cm :D (han är 118 hög)

_Jag_
0

90 cm med ryttare är ju verkligen inte fy skam =)

NatthaBlom
0

Jag brukar el brukade träna hopplektioner hela vintrarna förut.. Dom tyckte det var jätte roligt o sen vart det ännu roligarenär dom fick bli körda sen:)

Det är otr vad dom får arbeta o dom tkr det är jätte jobbigt första gångerna med att hoppa/gå i form o allt första gångerna men efter lite träning så är då iaf mina mer som rid ponnys än travare:P

Bild på min gammla Haspen 90cm

Kratern
0

Vi löshoppar våra.

Ponnyerna tycker att det är roligt samtidigt som det aktiverar andra muskelgrupper än vad de är vana vid i travträningen (precis som massören till #0 säger)

ryttarn
0

En av mina dötrar hoppade regelbundet för instruktör med Mercan tidigare. Men sedan hon blivit för stor så har det blivit mer sporadiskt hoppande nere på gärdet under sensommaren efter att höt är skördat. Tror det är väldigt bra träning, iallafall var det det för Mercan.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Geminii
0

brukar hoppa ibland med gemini i skogen men de är bara 50cm höga hinder, men han tkr det är skitkul å blir tokig så fort han ser hinder xD han hoppar små hinder som om de vore meterhöga :P

Rajmon
0

Jag brukade hoppas Felicity när vi hade henne även Drömprinsen när han tävlades för omväxlingens skull! Dom båda ÄLSKAR att hoppa!!! Ska snart prova på att hoppa lite med den nya också:) Dom andra pållarna brukar löshoppas ibland!!

juliapettersson
0

Jag hoppar en welshhingst för instruktör varannan vecka.

FridaSimonsson
0

Jag hoppade min shettis för många år sedan

Hoppar min C ponny ibland, för ett tag sedan så stannade ribbam på 105 cm

Lina-
0

Jag älskar att hoppa :) har tävlat hoppning sen jag var liten, men nu har jag haft lite paus ett tag. Löshoppar också våra hästar, dom tycker det är jätteroligt!

Jossan-J
0

Jag och Disa tävlar i hoppning, hon är jätte duktig :) Vi har vunnit en lokal LD en gång :) Isac och Ida ska börja tävla i hoppning och det ser väldigt ljust ut :D

MonteMira
0

Brukar vara med o löshoppa i skolan när de arrangeras..Mira har kommit upp i höjden 120 cm som 5 åring..Nu hopptränas hon varannan vecka och utbildas även i dressyr av min dressyrtränare som då rider bättre möjligheter får man ju leta efter Flört och sedan ska hon förhoppningsvis komma ut o tävla lite unghästklasser om jag bara hittar en passande ryttare..

divansson
0

löshoppade harry förrförra sommaren och lite denna sommaren, tyckte det verkade bra först, men det fick sina effekter tydligen.. nu hatar han det över allt annat.. haha.

_Jag_
0

Lyllos er som kan hoppa era russ själva :) Det kan ju inte en annan, min kompis hoppade neppe under sadel en gång men det var inte alls lika kul tyckte han (inte min kompis heller) :) Han försökte nämligen ta omhoppnings svängar över hindret hela tiden och han hade inte riktigt nog med kontroll för att räta ut han innan hindret så det blev mest bara plockepinn. Vi håller oss nog till löshoppning =D 

Ingen som hoppar sitt varmblod?

DubbelE
0

jo jag tävlar i hoppning.. på fjordingen min ;) är klar för fjordSm i sommar :)

Absolut_Luks
0

#15 Brukade hoppa min fina Suspicious Minds :)  (Varmblod)
Jag och sussi brukade rida tillsammans med min kompis och hennes omskolade varmblod. Jag och Sussi älskade det, det var ju bara skogshinder men de låg väl på 60-70 cm och båda gillade det.

Hoppar Linus också, han tycker det är skitkul och det är bara på skojj i skogen. Jag börjar bli för stor för honom också så det blir inte så ofta men när det väl blir så är det med spetsade öron. Det skogshindret ligger nog på 70-80 cm, det är 2 st stockar efter varandra så det blir ett ordentligt hopp.

EmiliaLeo
0

Allsidig träning är absolut det bästa för hästen och jag brukar löshoppa eller annan form av markträning hoppa min ponny.. även från ryggen, men bara på skoj.. Pigall II hopptävlade jag i flera år med framgång, han är en riktig tiger på hoppbanan!!

Stortravarna ska nog inte bygga på hoppmuskeln för mycket, då den kan ligga ivägen för att ta ut framsteget ordentligt, vad jag vet.. tror inte det spelar någon stor roll på travponnyerna.

här löshoppar Zeebson 1 m. tror ja

Emmma
0

Tävlade lite klubbhoppning på ridskolan förr, men har slutat där. Hade tänkt att mitt varmblod skulle bli hopphäst när jag fick hem henne, men de visade sig inte funka eftersom hon vägrar gå över en bom ens! Efter mkt kämpande har ja nu fått na över 30-40cm ;) Så dessa planer ligger på hyllan för tillfället.
Älskar nämligen att hoppa så de är lite tråkigt :(

Drottningen däremot är lite av en talang. Vi hoppade henne förr i tiden då vi kunde rida henne och hon var kanon duktig, hoppade uppemot 80cm iaf.
Löshoppar henne ibland, när vi springer breve, och senast förra året tog hon sig iaf över 90cm :D
Hon tkr att de är jättekul att hoppa,  i en viss mängd. Man får inte hålla på o hoppa massa småhinder först får då tröttar man ut na :P Några hopp sen får de va bra är hennes motto typ.

thilda-
0

Luddan har fått komma ut på en klubbhoppning =) hon hoppar runt 1m

mallan-nog
0

Vi hoppar ganska mycket med våra. Har även byggt en hoppstig med naturhinder. Fanny har hoppat Monita på "blåbärshoppningar" upp till 80 cm, ska testa på 90 cm och 1m i år. Tyvärr är ju både jag och Fanny för gamla för att tävla henne i hoppningen, men nu har vi förhoppningsvis hittat en liten tjej som kan tävla henne. Hon ska komma och provrida i helgen. Jag hoppas att det funkar, är så svårt att hitta ryttare, eftersom de måste vara så små och Monita är ganska tuff och tung att rida…

Vore så kul att få se henne på en riktig tävling, eftersom hon hoppar allt & jämt, det finns inga "läskiga" hinder. Dessutom har hon en väldigt stor och vägvinnande galopp, och är väldigt vändbar! Så de vore så kul om hon kunde få visas upp sig och skaffa lite hoppmeriter oxå… sen drömmer man ju vidare om att starta henne i fälttävlan också…

Teja-Bea
0

Valter har tävlat en hel del i hoppning. Lilla Sandra Nilsson var otroligt tuff och duktig och tävlade honom under 2005 och 2006.

Jag tränar mycket allround med mina ponnyer. Jag vill att de ska ha muskler i hela kroppen!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus