Dopingdom
Imrogon onsdag kommer SPTF ta beslut i fallet med det positiva dopingtestet som lämnades av Tejas Pirmin i höstas.
Nu till frågan, efter SPTFs beslut i aktuellt fall, är detta något som får belysas på denna sajt?
Vad tycker ni?

Jag tycker vi borde få diskutera det, så länge vi inte klankar ner på någon eller anklagar personer för saker.

Leta upp tråden "Dopingfallet" Skapad av Ruter här uppe så får ni se vilka "regler" som gäller :)
//Mickan
Tycker absolut att vi kan diskutera doping i allmänhet, men inte enskilda fall. Är man intresserad får man ta upp det med berörd/a person/er.
Dessutom tycker jag också att anonyma personer INTE ska diskutera någonting över huvud taget. Man ska kunnas stå för sina åsikter och vem man är. I presentationen bör det stå ett namn.

Håller med #3 :)

Fyller i #4:
Är man anonym och diskuterar, särskilt om man klankar ner på någon, så anser jag det mycket fegt och dåligt.Enligt mej så ska man kunna stå för vad man säger, och inte behöva vara anonym för att våga säga det!
Idag, efter att ha varit medlem ett tag här, så ångrar jag att jag inte använde mitt namn som användarnamn, men jag har i alla fall skrivit mitt namn på presentationen. :)
Det var alltså helt okay att diskutera enskilda medlemmar i SPTF styrelse förra året här på sajten när penninghandicapen var på tapeten?

#6 Det misstaget släpptes igenom i höstas, varför göra om samma misstag igen.
Jag tycker som #3 sa att om man har något att säga angående fallet i fråga så ska man kontakta de berörda!
Beatrice svarar säkert på frågor, om ni vågar ta kontakt med henne personligen! Det är mycket smutskastning på det här forumet, men mig svarade hon i alla fall!
Smutskastning på det här forumet - Vad menar du med det egentligen?
Förklara gärna.
Jag är mycket tveksam till att tillåta diskussion om domen, då risken är stor att det slutar i skitsnack om berörda parter. Jag återkommer med slutligt besked i frågan när JAG har sett domen och dess motivering.
Innan besked kommer från mig gäller tidigare svar, att undvika ämnet.
#6 - jag kan tyvärr inte se precis allt som skrivs här, så det kan vara saker som slunkit förbi utan att jag har sett det. Har det varit skitsnack eller smutskastning så var det inte tillåtet då heller.
Påminner än en gång om att jag är tacksam om ni kontaktar mig via PM om ni hittar något som är otrevligt eller på annat sätt bryter mot reglerna här.
Har du funderat något mera? Eller ska vi läsa om det på andra sajter?

Så det är alltså långt ifrån självklart att få tillåtelse att diskutera huruvida ett beslut fattat av SPTF är rätt eller fel? Jag ser då inget skäl till att diskussionen skulle sluta i skitsnack, det är ju inte själva dopingfallet vi pratar om utan domen som har beslutats.
Och om diskussionen ändå skulle spåra ur finns väl fortfarande möjligheten att ta bort inlägg och medlemmar eller att stänga tråden? Ett forum är till för diskussion, trodde jag.
Ett forum är till för diskussion ja, men därmed inte sagt att allt är lämpligt att diskutera.
Det kommer finnas information om domen här, men jag är inte säker på om jag vill se kommentarerna runt det här. Återstår att se - jag har inte sett någon dom någonstans än och vill därför inte fatta något beslut heller.
Ett beslut eller dom från SPTF när det gäller det som #0 refererar till är egentligen inget att diskutera. Däremot kan var och en ha synpunkter på om beslutet/domen är rättvis eller inte. I vilket fall som helst kvarstår faktum.
#9 Har det med utfallet att göra om folk ska få lufta sina synpunkter eller inte. Ge upp, det är år 2008!
#13 - och jag är diktator här… Take it or leave it… 
Tråkigt att du ska ha den inställningen. Du kan ju knappast undgått debatten på den här sajten angående penninghandicap, eftersom det var hundratalsinlägg och många av dom hätska. Den fick bero från din sida, och minns jag rätt så kom det även inlägg som var mkt tuffa från din sida.
Får rekommendera läsarna att gå in på www.sptf.nu samt www.ponnytravet.com får att få info i dopingärendet.

Ja håller med #13. Lägg ner snacket! Det som har hänt har hänt! Det är ändå bara de berörda som vet vad som har hänt! SPTF lägger sin dom och det är det som gäller!
Spelar ingen roll vad ni tycker! Håll det för er själva - ingen som är intesserad av att höra er snacka skit om andra i alla fall!
Och du herkules. sluta häng upp dig på snacket i höstas! har du inget bättre å komma med? jag skrev ju förut det var tråkigt att det misstaget hände förut. Varför låta det upprepas?

By the way. såhär skrev Arne Flodqvist på ponnytravet.com
Ang dopningsfall
De fakta som hittills konstaterats i ponnytravets senaste dopningsfall är, att det dopningsprov som togs på ponnyn Tejas Pirmin vid tävlingar i Gävle den 1 sept 2007 innehöll såväl i A-provet som B-provet spår av det smärtstillande ämnet naproxen. Mängden var 79000 nanogram.
Hur, var och när Tejas Pirmin fått i sig detta är ännu inte helt klarlagt. Utredning och förhör med berörda personer pågår och leds av STC:s säkerhetsansvarige Lennart Granbeck. Ansvarig tränare för Tejas Pirmin var vid provtillfället Bea Jacobsson.
Alla andra spekulationer är för dagen överflödiga. När ytterligare information finns att ge, kommer detta att göras på SPTF:s hemsida.
Med vänlig hälsning
Arne Florqvist
Vice ordf
ansvarig för medicineringsfrågor i SPTF.
Usch, vem är du utsänd av? Trovärdigheten blir tyvärr minimal här. "Slakten" av medlemmarna i SPTF´s styrelse under fjolåret fick obemärkt gå förbi här på sajten med sajtvärdens goda minne.
Jag har den uppfattningen att man inte behöver misskreditera någon här. Men för att utveckla sporten borde en diskussion kunna få föras utan att man "censurerar" vissa ämnen.
Antingen allt eller inget, borde vara en bra måttstock när man ska in och "censurera"
Det borde vara en intressant diskussion så att inga flera skulle behöva hamna i samma tråkiga situation, för den är inte avundsvärd.
#15 - INFORMATION kommer publiceras även här! Däremot är jag inte helt säker på att jag vill se den efterföljande debatten här, med tanke på hur somliga beter sig, häroch på andra ställen. Men jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra i detta fallet.
#18 Nu är det ju ingen som sagt att vi inte kan diskutera doping här på forumet. Det var enskilda fall vi inte skulle diskutera. Därmed är inte ÄMNET doping censurerat.
Jag hoppas att den berörda personen som hamnat i den här tråkiga situationen tar bladet från munnen efter avkunnad dom. Och berättar sin version av det hela.
Anledningen till det är att förhoppningsvis andra aktiva slipper hamna i samma situation, som sagt tidigare är den inte alls avundsvärd.
Kanske kan vi lära oss någotting av detta och något gott trots allt kommer ut av det hela.
#21 - Domen kommer publiceras här, med kommentar från Bea.
Och jag har större planer än så, det kommer ett antal artiklar som handlar om tränaransvar, tidigare dopingfall inom stortravet och vad vi kan lära av dem, mm. DETTA för att fler ska kunna undvika att hamna i fällan. Dessa artiklar skrivs av min Medarbetare Eva_A, som lagt ner många timmar på detta! Artiklarna är nästan färdiga, bara finputsning återstår.
DETTA är jag övertygad ger betydligt mer än att man ska behöva tjafsa om domen i detta specifika fall.
Mkt bra!