Gummigjord
Varför väljer man att ha en gummigjord istället för en vanlig gjord?

Jag har lixom inte "valt" att ha gummigjord, utan det följde med selen jag köpte, och för mej har den inte varit något problem så jag lägger inte ut pengar på något jag inte ens behöver byta. Eller ja om det är en fin grimma eller så man köper lägger jag ju ut pengar, men med gummigjord eller vanlig anser jag att det inte spelar någon roll om den nu inte ger några problem.

Om en häst får skavsår av den vanliga gjorden väljer man en gummigjord.

Jag tkr att gummigjorden skaver mer är våran "vanliga" gjord, har en sån där vad-de-nu-heter gjord., den är typ i tyg :P

Oj! har hört att dummigjorden ger skav. (A)

Jag tycker att de sitter mycket bättre än en lädergjord. Dessutom är de lite elastiska och lättare att spänna:)

Har gummigjord, men ser till att det absolut inte finns någonstans den kan klämma, då min ponny fått stora sår av samma gjord innan. Tycker dom är bättre!

har någon med gummigjord men tycker de får lättare skav av den .

min gummigjord som jag har på trolla är mycket bredare än lädergjorden så selen sitter mycket bättre på plats och åker inte fram lika lätt =D

Jag tycker gummijordarna är HEMSKA!
Jag har fått med gummijord till alla selar jag har men jag avskyr dem.
Alla hästar jag haft har fått världens skav av dem! :( Nu måste jag ha ett tjockt teddyselunderlägg på jorden….

Ett tips för att slippa skav är att när man spänt gjorden, dra frambenen framåt ordentligt, så att allt skinn som sitter "fast" rätas ut. På så vis skaver det inte på samma vis.
Funkat på min tjej som hade skav av gummigjord förr.

#12 Tack för tipset! :) Ska testa! Men tvivlar på att han slipper skav helt ändå… för han får såna himla skav! :(
Ja, lättare att spänna gummigjord :)
Plexus har haft skav en gång, ett litet, men de var av den där man sätter förbygeln i :P men vet inte om han har skav "som inte syns" eller nåt, för han har fått vita hår under gjorden..

#12 Har alltid gjort så då det sitter i sen jag tävlade med hoppning *ler* vissa saker går inte ur så lätt ;-) Men jag tror bara att det är så att vissa hästar är känsligare än andra också.

Jag tycker också att gummigjordarna skaver värre än de i läder. Jag gör som Mia skrev tidigare, att efter jag spänt gjorden, lyfter jag och sträcker frambenen på hästen så att huden får lite andrum, eller vad man ska säga.

Jag hade en lädergjord som var elastisk innan den var toppen! Bred och gav absolut inget skav.eftersom jag inte remselar längre är den gjorden inte kvar.

Jag använder gummigjord för att dom satt på några av våra selar när vi köpte dom, men flera av våra får skav av dom, men inte av dom i läder. Lädergjord som är elastisk i änden (och bred) är bäst tycker jag!

Mina hästar får skav av gummigjord med inte av "vanliga" :) Därför använder jag de inte ..
Josefinejumpforjoy.blogg.se