elitlopp 2008 kat b
tycker man ska ha ett lopp typ högst 15000kr auto med snabbaste tid äger företräde. hade blivit roligt tänk att få se nedanstående mötas
*lolita dar *pearl *mazarin ernst*lina scot *enets daisy*ernst rivaldo*båtares dina *kung dar*zlatan nick*allgunnens älex*lanso ess*born fighter*
samtliga dessa ligger runt 2.00
hur tror ni proppen ser ut? detta var bara ett förslag..
Men Elitloppet är ju ändå ett lopp där de bästa hästarna möts. Den bästa och snabbaste hästen vinner och är "Eiliten"… :P
men där är ju 2 lopp för kat b ett för de snabbaste och bästa och ett för nån andra.
#2, Oj, förlåt. Visste inte det.
Men i så fall hade jag nog satt en sådan propp som unnar de hästar som inte går så jättensabbt. Han man en häst som går runt 2.30 så äre väl klart att man inte alltid vill vara med i årgångs-loppen. De hästarana kan ju bara gå de där vanliga loppen…

det e två shettis lopp o ett russ lopp iår o då ska russ loppet defenitivt vara för ELITEN

#4 nix, de va två shettislopp 2007

Ja det är bara 1 shettis lopp och 2 russlopp.. Kat A ska det vara de bästa och även i det andra loppet i Kat B Men sen de sista i Kat B tyckte jag lät som en bra idé högst 15000:- för att det är hästar som har gått fort men verkligen inte är slut, skulle bli en kul fight. Det hade varit ett jämnt och spänningsfullt lopp!! Det skulle jag vilja se!!

Jag tycker andra Kat B loppet ska vara högst 10.000 :p annars kan gott och väl de som hör hemma i andra loppet vara med i det ist för en "säkrare seger".. :P
Elitloppet ska vara för dom snabbaste, och auto förstås !

#7 Vad menar du med de som hör hemma i det andra loppet kan få en säkrare vinst i högst 15000?

Haha ja juste nu kom jag på det:P… 2007 blev ju ett sånt där dumt år utan de bästa i kategori B:(
#3 Är det inte lite meningen på eltiloppshelgen att de lite snabbare hästarna skall vara med?

#9 hur ska jag förklara dethär då.. hm, men alltså, att det finns ju fler som gått långt under 2.00 som har tjänat strax under 15.000 än under 10.000 om du förstår hur jag menar? att de som tjänat upp till 10.000 får mer jämnt lopp förhoppningsvis, för under 10.000 har de flesta gått mellan 1.55 och 2.05 vel, och om det blir upp till 15.000 så komemr det bli mycket snabbare hästar, som egentligen kunnat passa bättre och hävda sig med de i det andra loppet, eftersom de flesta med runt 15.000 gått runt 1.50 och nedåt. och om då en häst med, säg 7.000 som gått 2.00 möter en som gått 1.50 med 15.000 på kontot, så har ju den med 1.50 i rek mycket större chans till en seger än den som gått 10sek saktare.
Det var typ så jag menade.. och i det andra elitloppet (Auto-loppet) så går ju hästarna runt 1.50 och nedåt, då skulle ju en sådan häst enligt mig platsa bättre in där då..

#12 Okej, förstår nu:) Ja det kan också vara bra med högst 10.000:)

#12, och vilka hästar med rekord 1.50 och snabbare med 15.000 finns det då? Jag kommer bara på en, och det är Uron G (om inte han har passerat 15.000 vill säga).

#14 ja vet inte :P hehe men det är ju inte exakt, men de som har tjänat 15.000 har oftast gått snabbare ön de som tjänat 10.000.

Elitloppet ska vara Elitloppet.
Dessutom så tycker inte jag att "unghästarna" ska gå ett ELITLOPP i den åldern.
Det finns Derbyt, femårs och femårsbaggen år dem.
Elitloppet är för dem äldre och snabbaste hästarna.

Öhm, min har ca 13 000 på kontot och "bara" sprungit 2.02 :P
#11, Jo, men ska man ändå ha två lopp, så kan man ju ha en för de "saktare". De snabbaste o bästa hästarna kan / behöver ju inte sprinag två elitlopp…?
Hur såg de två propparna ut förra året?

Elitloppet SKA vara för det bästa snabbaste, annar är det ingen ELIT som möts.
Helena

Tycker att Elitloppet bara ska vara för dom bästa hästarna !
Det är klart att det ska vara för Eliten. Men föär vilka är det andra elitloppet menat för då?
Kan dom inte köra det i monté då?

#17 haha, ja av någon anledning så har hästarna i söder ofta mycket mer pengar! :P
Colten har rekord 2.05 och 5200 kr! haha ^^,

#22 De längst upp också. :P Det är bara ni där i mitten som håller nere på pengarna ;)
Allg. Åhellen har under 15000 och ett rek på 1.50
Det är ju bara att kolla i årsstatisken vilka hästar som har under 15.000 på kontot och springer snabbt
Jag tycker man ska göra proppen efter tid..:) Bort med kravet på pengahcp i insprängda lopp..
Elitloppet är för ELITEN, inte för "de bästa fyraåringarna", typ.

Jag tyckte det var bäst när det var rek.handicap :( 2.03,0 och bättre var det i andra propen då :/ tyckte de loppen var riktigt roliga att se!

#23 Nja de vet ja inte? ^^ vi har 600 på vanliga tävlingsdagar och de har väl dem flesta banor där nere också?

#26 tycker också det ska va rekordhandikapp.. blir aldrig rättvist i ett sånt här lopp med penning…
//Mickan

#27 Men ni har fler hästar i loppen så de får "jobba mer" för pengarna.. om du förstår vad jag menar

#29 Mjo de kan stämma.

Det blir ju två lopp för kat b så då kan det inte bara vara för Eliten de får ju ett lopp, vad ska det vara för ponnyer i andra loppet ?
# 31, Det är ju precisa det jag me undrar. Skrev det i mitt andra inlägg..
Någon som vet hur de tänkt sig?

Jag kan verkligen inte förstå att de har pengahandicap under elitloppen.
Vi ska visa upp våra ponnyer på bästa sätt!
Med pengahandicap är ponnyerna samlade i starten - utspridda i mål.
Med tidshandicap är de utspridda från start - jämna i mål.

penning handikappet om det blir kommer nog bero på att det iår är tanken att det ska vara spel på nåt av loppen och då krävs penning…. då blir det också 16 års åldersgräns för kuskar.

#33 bra sagt, håller med dej.

#34 Jag tror att russloppen ska vara spel på båda två! Tyvärr….

#36 neej!? fy *piiiiiiiiiiiiip* så kan dom inte göra! ska stämma dom ********!!!!!!
tycker det ska vara högst 20000 kr och 5000 i första pris
Tror dom kommer göra en propp för typ högst 20.000 och en för alla med autostart, eftersom det är två russlopp.
Däremot tror jag inte det kommer bli något jämt lopp så länge det är penning. Vi såg ju hur det var i år…
Kanske i det för "alla" med autostart, men då spelar det ju ingen roll om det är tid eller penningpropp, det blir ju detsamma lopp ändå.
tycker att det ska finnas två lopp. ett för det snabbaste som får göra upp om elit titeln.
Men jag tycker även att det bör finnas ett för hästar runt 2.00 p.g.a att om det bara ska vara "eliten" med så kommer tiderna ligga på + /- 1.40, nåt sånt o då kommer bara de hästar med "travstam" få vara med (troligtvis) tycker att det vore kul om de som hade hästar runt 2.00 och har äntligen fått ner hästarna lite i tider ska få visa va det går för..
iaf min åsikt om detta.

Jag tycker att det vore roligt om det var ett lopp för de snabbaste samt ett lopp för de som ligger strax ovanför eliten. Alltså runt ca 1.48-1.55.
Då har vi ett lopp var för våra hästar :)

Tkr det ska vara rekordhcp annars så kvittar de vad som blir :S

Om vi ska visa upp oss för publiken med jämna fina lopp så skulle jag lägga propparna såhär ;
Kat A 8 hästar - Auto för snabbaste 1609m. Snabbast tid 2008 äger företräde. (Lilla Elitloppet)
Kat B 8 hästar - Auto för snabbaste 1609m. Snabbast tid 2008 äger företräde. (Lilla Elitkampen)
Kat B 8 hästar - 1.48,0 och sämre 1609m. Snabbast tid över 1.48,0 äger företräde. (Lilla Sverigeloppet)

#43 Så tycker jag också!
#43´s förslag var det bästa tycker jag!

ska inte lägga mig i nå mycke, bara skapar en massa tjafs för ja skriver ja ja tycker tydligen!
ska tillägga att det är ett ELITlopp och ett annat. Det andra har typ alltid vart för sånna som gått prick 2.00, Inte 1.48-1.50!
Jag tcker lätt dom som går under 1.50 hör hemma i riktiga Elitloppet..
INGEN kommentar! Respektera det..

#46 Det där "har alltid varit" lät tråkigt i mina öron.

tiffy har under 15.000 o har 1.51.5 i rekord..

#0 Born Fighter har väl inte gått så fort?
#49 Born Fighter har gått 2.05

#50 Då finns det ju de som gått mycket närmare 2.00

Kan någon här framställa t.e.x snabbaste hästarna Kat B förra året?
1.48,0 duger inte i ett Elitlopp för 8 hästar tycker jag iaf. Behövs nog en tid under 1.45,5 för att vara top 8 i slutet av Maj 2008.
Dessa 22 hästar gick under 1.50,0 år 2007
Gumino 38,2a
Mareld 40,2a sto
Tyson II 41,7a
Ernst Ronaldo 41,7a
Hults Chikita 41,9a sto
Micklas 42,3
Varette 42,9a sto
Lexius 42,9a
Tuffing 43,4a 5 år
Mogwli 43,5
Ernst Rolf 43,6a
Celine 44,2a sto
Iva Roll 44,3a sto
Pralinus 45,6
Katla 46,5a sto
Hults Bonito 47,9
Tokajer M.L. 49,0 5 år
Uron G. 49,3a
Skärmnäs Pigall 49,4a
Bom Bom 49,4 sto
Alva Race 49,5 sto
Super Busen 49,9
Av dessa är Mogwli för gammal 2008 och Mareld kommer antagligen inte ut på banorna.
Delad sjunde tid är Varette och Lexius 1.42,9!
Men för att vara med i ett Elitlopp kan man väl inte leva på gamla meriter. Det är nytt år och nya hästar och kanske även kuskar. Därmed bör väl formen inför Elitloppet vara avgörande om man blir inbjuden eller inte. Tror inte att vi blir inbjudna i år om inte något enormt stort inträffar.

#54 Tkr som du ÅRETS FORM räknas :D

hur blir propparna för kat a då?
#56 I år har kat. A ett lopp och det blir ett autolopp 1609m öppet för alla. SPTS kommer att bjuda in åtta deltagande ekipage.
B-loppet som kördes 2007 kunde mycket väl passa som det sämre russloppet i år.