Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 2721 ggr
Miii4
0

Klippning

Hur klipper ni era hästar?
När klipper ni dom?

Har ni täcke på dom dygnet runt sedan eller bara ute?

FridaNyberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min är helklippt, klippte han i december. Han har täcke på sig dygnet runt, då han som släpper ut på morgonen inte har tid att byta täcken och det är inte så jättevarmt i vårat stall heller. Har ländtäcke ibland när jag kör om det är minusgrader eller dåligt väder.

Ingela.C
0

Cotton Field klipptes för en vecka sen. Han har vintertäcke på dagarna och ett tunt stalltäcke på nätterna. :)

joooossan
0

Stjärnfall skulle klippts för några veckor sedan, men klipparen jag skulle lånat av en kompis hade gått sönder.
Nu är jag inte säker på att jag vill klippa han då jag är rädd för att förstöra hans vinterpäls.. Så i år får det nog gå endå :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Rajmon
0

Ripadals Ramona & Båtares Dina klipptes för en vecka sedan! Dom har lagom tjocka stalltäcken på natten och Tjocka regntäcke ute på dagarna!! Dinah är lite frusen av sig och får ha sitt inne täcke under regntäcket:) Har kör/ridtäcke på när dom motioneras!

Pikant
0

Klippte mina shettisar i november. men sen växte pälsen ut, så fick därför klippa dom för en månad sen igen :P Inne på natten har dom fleecetäcke+vintertäcke. Ute har dom fleecetäcke och nåt tjockt över. När dom motioneras har dom ländtäcke.

jenniferaronsson
0

jag klipper mina bara nån dag före första start.

Jag klipper där fram, men sen framåt sommaren bli det helkippt =)

SLennartsson
0

Ska köpa en klippmaskin snart. Så fort som möjligt iaf. Jag klipper hela. Ska ev. även köpa en liten klippmaskin till huvudet med.

Svartkrut vart helklipp förra året och då hade han ett tjockare vintertäcke och ett regntäcke på sig ute på dagen. På natten inne hade han sin halsfleece och ett termotäcke. :)

Svartkrut nyrakad på bilden. :P

joooossan
0

Men ett litet tillägg på mitt inlägg..

Kan man verkligen klippa nu när det är så sent utan att skada sommarpälsen ? :s

Ammiii
0

Jag skulle inte klippa mina nu, då de redan börjat fälla och den nya pälsen då ju är på väg ut!
Risken finns att man förstör topparna på de nya stråna.
Spelar kanske ingen roll om man inte ska ställa ut dem, då det ju endast är ett "skönhetsfel" och ponnyn kanske mår bättre utan sin päls om den tränas hårt och inte hinner torka ordentligt.

Jag har rakat hästar sedan mitten av 80-talet….
Ingen har jag rakat senare än i början januari, men då har det inte varit några problem.

Jag klipper heller aldrig huvudet på hästen, då jag inte tycker att det gör dem särskilt varma med lite päls kvar där, eller att det tar längre tid att torka för att de har den pälsen kvar.
("skägget" brukar jag däremot klippa)

Annars gillar jag helklippning bäst.

iiirma
0

Tycker inte de känns så kul att hästen ska behöva gå omkring med täcke 24/7, så jag klipper inte :P

Sara-Juventus2
0

jag klipper inte mina från typ slutet av mars. Tycker då är det bättre väder & sånt & då behöver man knappt ha täcke när man kör. & när jag klipper,klipper jag hela hästen (inte huvudet)

På bilden: Juventus II nyklippt (mars 2007)

VeronicaP
0

Jag klipper aldrig efter nyår på mina då jag varit med om flera gånger att hästarna kommer i fel rytm med sommar och vinter päls.

Jag brukar i stället klippa dem i september /oktober lite beroende på hur mycket päls de har satt, en del helklipps och en del täckesfri klippning. Det som är så bra när man klipper så är att man slipper ju täcka dem hela vintern för när det väl blir kallt( om det nu blir det) så slipper man ha täcke på dem. Våra fäller ju hur mycket som helst nu och de dör inte av att bli svettiga när de tränas faktiskt .

SLennartsson
0

Glömde skriva i mitt inlägg att jag klipper mina runt februari - april. Beror på vädret.

Mina har inga problem med pälssättning, som tur är. Hade dom haft det hade jag nog också skippat att klippa dom.

Glömde även skriva att Svartkrut körs med körtäcke OM det r minusgrader ute. :)

ErikaAndersson
0

Bonnie klippes o helgen, hon har ett tjockt vintertäcke på sig alltid, och hon fryser inte :)

Geminii
0

Vi ska bara kilppa isor eftrsom att han har enormt lång/tjock päls och så svettas han mkt, gemini skulle oxå behöva rakas men de  går ju inte :/  isor ska klippas nu i veckan, eller nästa helg  och då rakas att utom ben och huvud ;P

MagganS-B
0

Åtminstone i södra Sverige är det sent att klippa nu när dom börjat fälla, om man nu överhuvudtaget skall klippa……Om man kollar en svettig häst med päls så är pälsen närmast kroppen torr, det är bara vått där selen suttit, om man rakar/klipper så förstör man det naturliga skyddet och måste ha bra många täcken på för att kompensera det!

Colt
0

Jag klipper lagom till att man ska börja köra snabbjobb och tävlingarna börjar komma. slutet av mars-april.
Jag klipper kroppen och halsen, lämnar ryggen - korset- rumpan,benen och huvudet.

juliapettersson
0

Klipper inte, tycker det är synd om dem att behöva gå med täcken jämt.

Danuta
0

Klippte Danuta i December.

Polenta
0

Polenta är klippt, hm .. minns inte när hon klippets, men iaf en 2-3 månader sedan kanske. Jag sparade ryggen på henne för att hon ska hålla ryggen varm, åkte ju på korsförlamning i höstas.

Jag varierar mellan lite olika täcken beroende på väder åh så. Hon har samma täcke ute som inne, då han som släpper ut hästarna ej har ork och tid för att byta.

Colt
0

#18 Jag tycker mer synd om Colt när han blir helt dyngsur när han tränar och tävlar eftersom han inte släpper sin päls förens i **JULI. 
**Men jag är inte heller något stort fan av täcken, det är därför jag rakar så "sent" som möjligt.

VeronicaP
0

#21 Kan vara därför han har päls så länge då han blivit störd i sin pälsättning.

juliapettersson
0

#22, Golf har också päls kvar i juli, men han har jag bara halvklippt en gång, som 4-åring, och han hade päls kvar så länge innan jag klippte honom också.

MarleneGustafsson
0

klippte Luffa och Calippo i början på januari , hals och bog. Bästa ja kunnat göra, slipper svettas och var blöta så länge :)

Colt
0

#22 Haha nej, han har alltid haft pälsen så länge! Redan innan jag började raka, har bara rakat 2 år.

Pikant
0

# 19 Vilken söt ponny =)

amandahandersson
0

Jag klipper inte mina. Två av dom är igång med att tappa pälsen nu så.

EmiliaLeo
0

Klipper varken varmblodet eller ponnyn, pälsen är så himla bra så den transporterar ut svetten, så även om de ser dyngsura ut, är de alldelens torra och varma längst in mot huden ;) Varmblodet har redan nu börjat tappa sin vinterpäls, ponnyn han släpper senast i april, och då går det fort, jätte praktiskt!

har aldrig haft problem med att dom inte orkar pga pälsen, och svetten, ja som sagt, det ser inte jag som något problem :). Zeebson har även allergi hela sommaren och måste gå med eksemtäcke halva året, och han HATAR att ha täcke på sig, så det skulle inte vara sjyst att raka honom så att han fick gå med täcke året om, när han bara biter och rycker av sig dom.

MagganS-B
0

# 24 Är det Luffa på bilden?????

varette
0

#29 Det där är nog Calippo va :P

staaf
0

# 29 Nej det är inte Luffa, utan jag tror det är Marlenes Calippo, som inlägget innan säger :)

Nitro
0

Hästen i #24 är utan tvekan Såsse :)

AndreaJonsson
0

Ja har rakat mina hästar förut, men inte i år faktiskt .

Fick höra att dom får ganska dålig pälssättning av att rakas?!  MIna har jätte mycket päls nu och svettas välsigt lätt, men eftersom dom har börjat fälla MASSOR så är det kanske en dum ide att klippa nu?  Eller vad tycker ni?

joooossan
0

Jag har hört att deras päls blir längre och otyplig eller vad man ska säga..(?) Hört det, ingen fakta om det är sant så att säga. Men i stallet finns det en häst som de förra ägarna alltid klippte, han är helt sjuk päls. Den är verkligen jättelång, men det kan ju vara hästen oxå :)

Stjärnfall har oxå rätt lång vinterpäls, fast han har iprincip bara haft vinterpäls hos mig ett år, förra året, första vinten jag hade honom fick han ingen :S

Iallafall, jag tycker att det är för sent att klippa honom nu. Så i år tror jag att det får vara :)

Lina-
0

Jag har alltid klippt mina hästar eftersom dom tränats i ridhus hela vintern. Har aldrig märkt någont negativit med det.

johanna9
0

har klippt mitt varmblod. hon är hel rakad.. ponnierna har inte börjats tränas ännu..

Teja-Bea
0

Nu klipper jag ingen av mina hästar. Förut klippte jag Valter men det var för att jag behövde ha honom i full tävlingskondition redan i början av Maj (till Elitloppet)

Valter klippter jag helt och han hade täcke på natten, och på dagen om det var dåligt väder. Om solen kikade fram så åkte alltid täcket av. Han stod fortfarande på lösdrift.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Hannna
0

Brukar inte klippa ponnyerna. Billy brukade klippas, blev en sådan enorm skillnad på honom, piggare. Disco klipptes ett år när han var med i elitloppet, Petro som 3-åring när han kom för han hade så mycket löss, det var mycket lättare att sköta utan all päls. Ja det var nog alla.

AK47Kalashnikov
0

#37 Är det ett V på rumpan? Vad häftigt!

MarleneGustafsson
0

# 29. Det var Calippo II, här kommer en bild på Luffa när hon är rakad :)