Bett-problem
Det är så att jag har en liten ponny som ofta vill springa och gapa. Jag har kollat tänderna på han och han raspas regelbundet.
Spärrgrimma har jag haft på han, men med kryssspärrgrimma blir han bara tjurig och vill inte gå frammåt och med vanlig spärrgrimma så lyckas han gapa ändå.
Just nu går han med ett rakt happy mouth bett och lekkedja. Har även provat delat gummibett, delat läderbett, vanligt delat bett och tredelat bett. Sen måste han ha tungband på sig då han inte tar styrning annars.
Någon som har tips på vad man kan göra? Någon som har liknande problem?
Juppe springer också och gapar en massa… Har inte haft annat än vanlig nosrem på honom. Ska skaffa en spärrgrimma åt honom nu när han ska börja gå utan check.

Sindy O.gjorde alltid det också :( vi hade spärrgrimma på henne och det vart väl lite bättre men inte helt,hade också ibland pullargrimma på henne också men hon var hopplös på att gapa :)

Min herre gapar också väldigt mycket.
Det bettet som funkar bäst på honom är happy mouth raka plast/gummibett, som är lite "vågigt" Det biter han bättre tag i istället för att leka med.

Min häst gapar också rätt mycket (läs konstant.) på banan, men hon blir fullständigt galen av att man stänger till munnen på henne. Försöker att vara trevlig på handen, och försöker jobba på lydigheten hemmakring, så vi har klarat oss ganska ok!
Kan tillägga att jag kör på ett smalt, massivt, tredelat bett i rf stål (egentligen bridongbett) hemma, då jag tycker att vanliga bett är på tok för tjocka. Funkar som sagt hyfsat för oss!
Min mira gapar inte men är känslig i munnen..har testat ett antal bett ex. har jag haft gummibett men de är lite för tjocka för henne, därför har jag hittat ett jätte bra bett som är som silikonmaterial och är rakt ..blir smlare mot mitten liksom. Helt böjlig åt alla håll. Har du testat remontgrimma?

På mina har jag en aschemosgrimma(vet inte hur det stavas) och sen ett vanligt rakt bett. Det har funkat kanon, de blivit känsliga och fina i munnen, kan inte lägga tungan överbetten och har slutat gapa.
#8, Vart köper man en sådan nosgrimma? :)

Dom brukar sitta på ridträns. Finns i alla hästaffärer tror ja.
Det är en sån nosgrimma där man har en rem över nosryggen och en rem runt mulen.
Aha. En sådan. :D Tack Camilla. :)

Han hatar när jag stänger till munnen på honom, går hyffsat bra med vanlig spärrgrimma, men så fort du spänner till under bettet försöker han bara gapa ännu mera. Men kom på idag att jag ska ta bort tungbandet och prova med en bettlyftare istället. Körde utan tungband idag, och han lägger över tungan hela tiden. Men det är tungbandet han gapar mest över. Så imorgon blir det att prova bettlyftare :).
Kul med så många tips :)

#13 Bettlyftare blir nog kanon ska du se!

#14 Hoppas på det iaf :). Bara han inte lyckas snirkla över tungan ändå, han är ganska bra på det närmligen… Men han hatar att ha lädertungband och gapar i ren protest ;)
ofta gapar ponnyerna pga att betten är alldeles för tjocka för deras små munnar…
#16, Fast här hemma tränar jag med ett vanligt 2-delat bett. Det smalaste jag hittade, och trots det så gapar min. :/

#17, testat ett vanligt rakt bett? Oftast ligger de bättre i munnarna än delade.

Provade med rakt bett och bettlyftare igår, ingen höjdare kan jag säga… Så nu är vi tillbaks på ruta ett igen, ska börja om med vanligt läderklätt delat bett eller ett tredelat bett och se vad som händer.

#4 som sin mor då ^^

#17 Tvådelade bett är bara skit :) Inte många av hästarna ja hållt på med som gillat det.. Prova rakt eller tredelat :)
//Mickan
min ponny har också haft massor m problem i munnen och har det fortfarande fasst mkt mindre. va väldigt noga att kolla så du har rätt storlek på ditt bett, många har för stora. Sen kanske det blir bättre om du provar med en annan käk? (det vart de för mig) annars äre nog bara att prova på. Själv fungerar min ponny bäst på vanligt 2 delat. Ett tjockare bett blir ju mildare på ett sätt..
gummibett har en tedens att suga fast i lanerna. så det rekomenderar jag inte. sen finns det sjukt bra hästtandläkare som kan kolla igenom din häst mun och även hjälpa dig att prova ut bett och ge tips o råd. det kanske inte är att han är oraspad utan han kan ha skavsår elr liknande. De kan nog vara värt att lägga ut en slant och kolla igenom munnen ordentligt!
lycka till! :)
..man får kanske även tänka på hur man är i handen. kanske är din ponny bara extremt känslig.

Det finns ju supermjuka silikonbett, det har jag på Dante och det fungerar jättebra! Han hatar att man tar honom i munnen.
Finns inga fel i munnen, men han biter sig själv väldigt lätt i kinden…
Förut hade vi ett sånt där tjockt skumgummibett, det var det enda som fungerade, han blev tvungen att springa och gapa, men travade ordentligt och fick inte ont.
#0 Att stänga igen munnen med en nosgrimma löser inga problem. Försök leta efter orsaken till varför ponnyn gapar istället. Helt klart är det ju något som känns obehagligt. Försök ta reda på vad det kan vara. För stort bett kanske, för tjockt eller för brett?
#23, Okej. Jag har provat raymondkäk och checkbett. Ska prova ett Canadakäk, eftersom att han lägger sig så pass i käket. Storleken på bettet är korrekt, det har jag kollat. Han är inte så värst känslig, bara allmänt hård i munnen. :/
#25, Vart har du köpt ditt silikonbett? Det hade kanske varit värt att testa? :P

Silikonbettet köpte jag i Färjestadsshoppen.

De kan reagera så även när du har för tjockt bett i munnen
Silikonbetten från färjestad är kalas bra:D HAr ett sådant på Mira då hon har haft de svårt att få förtroende för bettet..Detta bett funkar hon jätte bra på =D