Startålder
Hur gammal var er shettis när de startade för första gången?
Ginny var 3 år kommer även starta som 4 åring och sen får vi se…
Brukar ni mer erfarna lägga in ngt "viloår"?? Vid vilken ålder i så fall??

Icent var 4:a. Har bara startat två säsonger. (26 starter varav 16 segrar) Det p.g.a att han köptes av oss när han var 3.
Imalla var också 4:a år.
Timoon-X var 3 år.
Adoll var 4:a år och Cindy II var nog 4:a eller 5 år.

#1 vi brukar inte lägga in något viloår, annat än ston som ev. betäcks.
Istället så tränar och tävlar vi ponnyerna (både russ och shettis) sparsamt under de första åren, så de istället håller lääänge!
Min Umil började tävla när han var 3. Gjorde väl 3-4 starter då. Han gjorde några fler som 4-åring och kom väl igång på allvar som 5-åring, det året vann han Elitloppet. Efter det har han vunnit monté SM 2 ggr och gått bra i flera andra storlopp. Han tävlade varje säsong tills han var 15 år. Nu är han 19 år och fortfarande jättepigg! som 18-åring travade han på 2.42 på Eskilstunas träningstävling!
Han kommer hålla många år till! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Shock var 3 år gammal.
Jag är inte säker men jag tror att Caiza var 4 år gammal. Hon komde till Finland när hon var 4 år (1999) men hon var före startat i Sverige.

Gordon Rex startade som 4 åring, gjorde då 3 starter, 2 vinster och 1 andraplats… I år är han fem och då börjar allvaret….
Björklids Musiljac startade som 3 åring(innan han kom till oss), gjorde en riktigt bra säsong som fyraåring men sedan har det mest strulat, får se hur det går i år för nu är han 8a och borde snart förstå vad det går ut på…
Personligen tror jag man skall ta det lite försiktigt med tre och fyra åringarna. Som femåringar brukar poletten ramlat ner och kroppen håller även bättre för träning, rent gennerellt altså….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Pigall II startade första gången när han var 12 år :D Han kördes in när han var 8 år.. De gick ju de med ;)

Zamir var 3, men kom ut mkt senare än beräknat.
Filur 4.
Ina var nog också 4 tror jag.

LIna var 6 år när hon gjorde sin första start då hade hon hunnit få 2 föl , hon är i år 11 år och har haft 2 års uppehåll då hon har fått 2 föl till *ler*.
My var 3 år men kom bara ut på banan på hösten och gjorde 4 starter.
Dee-dee , Jasmin var båda de 3 år när de gick ut
Ijor var 3 år och han kom ut sent i höstas .
#6 Bea. Umil sprang t.o.m. på 2.36 i höstas på träningstävlingen. Döbra tycker jag.
Lovisa körde med bravur!
#0 Vi äger ju numera Umil så på #6 kan man läsa när han startade första gången. Men vi har en shettis till: Madicken Engström. Hon startade första gången i september det år hon blev 5. Det året gjorde hon 6 starter och vann första gången i sitt tredje lopp.

Primör var 4 år och gjorde endast en start hoppas på fler i år.
2 åringen hoppas jag kunna vara ute som treåring då han travar fortare än 5 åringen när han går på släp. Men tiden får utvisa om han är psykiskt redo som tre. Först ska han köras in.
Vetaprinsen var 7 år när han startade första gången (tror jag (A)) Vi hade honom utlånad då, men tror rekordet blev 2.58

amandha:3år
Aniara: 3år
juventus: 4år
korall:4år
Månstorps ice:3år
matador:3år

#10 trodde dina rackare var russ ;) annars är det väldigt snabba shettisar ;) hahaha mia :P

#17 HAHA ojdå, läste inte ordet shettis. Men isåfall var båda shettisarna 3 år gamla ;)