Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1725 ggr
jenniferaronsson
0

Tömma boxar?

Vad tycker ni om att tömma hela boxen efter en ponnytravdag? ( inte alla ponnytravdagar men.. )

är det slöseri eller kostar det lika mycket?

endel ställen måste man t.om tömma än fast man knappt användt den!

Vad vet ni?

Jenniferohlson
0

Egentligen är det ju bra för smittorisk osv. men på vissa ställen ska man mocka den (står inget om att tömma) men sedan tömms boxarna och det läggs in nytt spån till nästa tävling, då är det kanske lite slösigt att de ska mockas/tömmas 2 grr?

plutten-92
0

Jag tycker att det är bra! min shettis brukar aldrig göra något när vi är ute på tävling, så vi brukar slänga in allt spån i transporten om boxarna ska tömmas.

divansson
0

tänker man på smittorisk så tycker jag det är jättebra! ananrs lite onödigt om man tänker efter. dom har ju in nytt spån i boxarna innan, så lite slöseri i och med att ponnysar inte brukar göra så mycket. ;)

olivialundgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vårt stall när vi hyr ut på tävlingar så mockar vi efter dom…  Är i försi för varmblod. Men då vet man att krubban och allt i boxen blir helt rent som vi vill ha det…

Colt
0

Man tömmer väl allt på ALLA banor?  När tävlingsdagen är slut, om vi inte gör det gör väl personalen det.
Det är ju smittorisk och Doping.
Stortravarna vill ju inte ställa in sina hästar i boxarna om dem inte är helt tömda efter senaste gången det stod en häst i den.

Miii4
0

Visst är det okej att tömma, men då ska banan ha ORDENTLIGT med utrustning till det så man slipper vänta 1,5 timme på att komma hem….
Tycker man att det är slöseri kan man ju fylla en säck och ta med hem, funkar utmärkt och är billigt ;)

thilda-
0

Vi mockar =) ibland har de hänt att man tömmer hela boxen

Sombatic
0

Håller med dig mia får alltid vänta om det ens finns en sopborste
 eller grep att tillgå utan att springa runt hela banan o leta!

Miii4
0

#8 Jägers är ett ständigt krig om grepar eller kärror, i värsta fall får man ta den utan botten ju :)

VeronicaP
0

Kan tala om att sist Amanda och Johanna var på Jägers så glömde de min plastgrep och borste där nere så nästa gång vi kommer ner så kanske jag hittar min borste och grep igen , fast den turen har jag väl inte utan det är väl någon annan som har tagit den med sig *S*

Men det måste finnas tillräckligt med redskap att mocka med , man kan inte behöva stanna kvar som Mia skriver 1,5 timme extra pga det inte finns redskap, där tycker jag alla banor borde skärpa sig.

Tycker väl att det är okey att tömma men tycker samtidigt att det är ett väldigt slöseri med tanke på naturen .

Teja-Bea
0

från och med nu så kommer jag att ha med eget strö eller åt minstonde alltid gå igenom hela boxen innan jag släpper in mina tävlingshästar…. =/

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

SLennartsson
0

Jag säger som Mia, Ska man tömma boxarna så ska det finnas tillräckligt med utrustning. Man får ju vänta ett bra tag, om man inte har med sig själv.

Men har funderat på de.. Här på Tingsryd är det iaf så att ponnytravarna SKA mocka efter sig, annar sblir det böter. Medan de stora travtränarna slipper. Dom lämnar boxarna med skit i.. Varför kan inte dom också mocka då? Bara en fråga..

nemesis
0

vi har med egen skottkärra och grep så går det fort att mocka ut.

CarolaG
0

Vi har så i Skellefteå. Alla boxar måste vara helt tömda efter tävlingsdagen. Skottar inte de som är och tävlar ut ALLT så måste vi i ponnytravklubben göra det. Det tar mycket tid och kraft från de ideellt arbetande. Orsaken är naturligvis smittorisken och att alla boxar skall vara helt rengjorda innan nästa tävlingsdag.

Miii4
0

#13 höhö men ni har stor lastbil att frakta i med ;).

jenniferaronsson
0

jo det är ju sant med smittorisken åde.. men annars tycker jag det är extremt onödigt! menmen :)

ThereseE
0

#12 Om du menar att inte stortravet mockar efter sig på tävlingar så är det för att dom betalar för det (eller ingår beroende på hur man ser det)…

SLennartsson
0

#17, Aha. Okej. :D   Tack, jag visste inte det. Men nu vet jag. :P

juliapettersson
0

Vi brukar lägga in fräscht spån från boxen i trailern innan vi åker hem.

Micael-Lindblom
0

Spelar roll! , 1 full säck kostar typ 5 kr!

Miii4
0

En spånbal kostar nog lite mer än 5 kronor, och eftersom dom flesta banorna här nere använder samma (vad jag sett) så går det nog några 1000:- varje gång det tömms och fylls på.

juliapettersson
0

Gush, vi betalar 50 kr säcken hemma!

muskot
0

#22 Vi betalar 59kr…

equuleus
0

#22 vi tar 58kr för våra spånbalar på jobbet och då ligger vi på lågpris!

iiirma
0

På mantorp ska de tömmas eftersom de är tävlingar dagen efter oftast, och då ska de ju vara rena och så. Annars hade de väl mockat när vi har våra tävlingar.

Men jag vet att det är för lite kärror.. våran klubb för sej har inte råd skulle jag tror att köpa in fler, men får väl hoppas att stortravet gör de. Vet att vi tog med oss våra 3 hemifrån en gång och ställde ner när det var tävlingar :)

juliapettersson
0

Ändrar mig i #22 då minnet svek, vi betalar 59 kr per bal, OM man köper en hel pall.

Nitro
0

Vi köper inte pallvis, och då kostar de 78:-

wilson
0

Jag tömmer gärna boxen och får gärna en tom box som jag kan ströa själv med tanke på dopingrisken som numera verkar överhängande! bara man vet om vad som gäller på varje bana innan man kommer dit, med tanke på våra hårda dopingregler såborde mank anske se över boxsituationerna på banorna, med tanke på att när man kommer med en stor häst så ska boxen vara "tejpad" och ordetnligt rengjord innan man ens vågar släppa in…..

plutten-92
0

De spånet vi har kostar F.N 79kr balen, tycker det är väldigt dyrt.

Maijaa_
0

jag tycker att det inte alltid är en hitt. När man är på stor trav är det ju smidigt, där behöver man ju inte mocka. Men om man nu ska mocka efter sej, eller förlåt, tömma boxen så ska de iallafall finnas tillräckligt många skottkärror och grepar!! :@ det är alltid så lååång kö och så dåliga grejer man får använda! man stannar ju flera minuter extra. .. sen om man tömmer ut spånet, så visst det mesta smittorisken är borta. men om hästen har pissat, då blir det ju ändå en blöt fläck på marken, smittorisk? ja.

Tusen
0

Jag tror säkert att många ponnyklubbar kan genomföra det så att man slipper mocka boxen men då kommer det också att kosta. Det gör det på stortrav. Vet inte hur mycket det kostar nu för tiden men mer än 250 kr/box vet jag att det har kostat. Är ni beredda på att betala så går det säkert att ordna.

ruffe
0

håller med #31 klubbarna skulle kunna tjäna pengar på detSkrattande

Miii4
0

#32 Visst skulle man tjäna på det, men hur sjutton motiverar man folk att gå och mocka (i värsta fall) över 100 boxar en söndagkväll?

Sen skulle jag personligen inte lägga så mkt pengar för att slippa mocka, kan göra det själv bara det finns redskap till det..

iiirma
0

På tal om skottkärror.

Var köper man sånna dära smidiga skottkärror som jag har sett folk har med sej? Haha, är sämst på att förklara, men kanske ngn som fattar?

ryttarn
0

På färjestad tog vi förra året beslutet att höja boxavgiften och leja ut urskottningen. Anledningen till att det är tvunget att vara ordentligt rent i boxarna är för att det är tävlingar på måndagar för stora travet. Tidigare fick flera av oss medlemmar städa upp efter slarvigt rengjorda boxar och till slut kände vi att det var bättre att leja ut.

Vet dock inte hur man kommer att göra i år då jag inte hade möjlighet att vara med på årsmötet i år….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

#33 Vi mockar ju boxarna på lördagarna innan tävling och det är inte så jäkla kul det heller , för de där B tränarna är inte speciellt duktiga på att plocka bort skiten efter sig …. Sen får vi ju även mocka efter tävlingarna i de boxar som inte användst bla så nog går vi där på söndagarna och mockar med ;-)

iiirma
0

#36 Så gör vi med, i våran klubb.

Kajhugo
0

#37 Tror att sharpman har sådanan där ihopfällbara, om det var sådana du menade, har ingen anning om pris, men det lutar åt att man får skaffa sig en sådan…

VeronicaP
0

#37 Ofta så är man ju alldeles för lite folk som springer och mockar , sen efer tävlingen så försvinner alla och det brukar alltid vara samma kvar att mocka , tänk om alla hemma kuskar hade kunnat tänka sig att hjälpa till efter tävling i allfall , eller varför inte innan också ;-) Tror jag ska ta och lägga det som förslag , det är ju ändå kuskarna som tävlar och inte vi vuxna ;-)