Nära krock med motorcykel..
Usch, jag darrar fortfarande när jag skriver detta.
Det hände idag omk klockan 2, jag hade varit ute och kört Grann och var på väg hem, när en man på mc kom.
Jag kommer från vänster och har ca 4 m kvar innan jag kan svänga höger upp på våran grusväg. Där vägen fortsätter i en skarp vänsterböj, varifrån han på motorcykeln kom.
Grann som aldrig ens rör en fena när låntradare kör förbi, blev rädd när motorcykeln kom emot oss och kastade sig ut till mitten av vägen och vände med speedcaren och satte av i sken från det håll vi kom ifrån, han på motorcykeln var tvungen att vänstersälla den för att inte köra rätt in i oss och han landade på knäna med motorcykeln över sig.
Det var nära att jag ramlade av, men som tur var lyckades jag hålla mig kvar i vagnen och lyckades till slut få stopp på hästen.
Han på motorcykeln tappade luften och hade ont i knäna, så han fick åka ambulans till akademiska sjukhuset i uppsala.
Grann var väldigt skärrad, men som tur var klarade vi oss undan med bara några skrapsår. Frågan är nu hur han kommer att reagera på motorcyklar i framtiden. Men hade han tagit hänsyn till att det var en häst på vägen och kört långsamare hade nog detta aldrig hänt, för han körde fort kan jag meddela.
Nu ska jag vila lite och försöka smälta denna obehagliga upplevelse, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig lite.
/marika

Usch fy….:S

usch , jag var med om en liknande händelse i somras, fast jag blev påkörd av en bil när jag korsade en väg.. som tur var hade både jag & min häst sån änglavakt att vagnen tog hela smällen och jag kom undan med ett skrapsår och hästen fick en liten smäll på bakbenet.
hästen jag krockade med har inte haft några större problem med bilar. han blir lite stel när det kommer bilar och ökar lite och drar ihop sig, men han har tatt det väldigt bra.
hoppas att det inte blir några problem för dig och din häst !

Usch vad läskigt Marika!! Vilken tur att det slutade bra!
Tips är att ut och köra så fort som det bara går igen, kanske med en person som går bredvid, för att varken du eller hästen ska förknippa körningen med något obehagligt. Grann är en tuff kille och jag tror inte att det kommer att vara något problem för honom.
Kramar till er!!
Tur att det gick så bra för er ändå. Tänk om det varit en orutinerad ponny. Då hade det kunnat gå ännu värre och ponyn kunde dessutom blivit så rädd att den inte skulle kunnat gå i vagn mer.
Men visst är det problem med dessa motorcyklar, bilar, bussar och långtradare. Hos oss åker det mycket av alla sorter och hittills har det gått bra men varje gång man är ute med en unghäst är man livrädd att det skall komma en galning farandes i full fart. Tack och lov är de flesta jätteschyssta och saktar ner eller t.o.m. stannar och stänger av motorn men då och då kommer en galning farandes så man får hoppa ner i diket med ponnyn.
Om dessa förare visste hur farliga de är skulle de aldrig köra på det viset. Att tjata om att man inte ska ut på vägarna med en ponny som inte är trafiksäker är löjligt tycker jag. Självklart tar man så lite vägar som möjligt om man vet att ponnyn är rädd men hur vet man det första gången och hur skall man annars träna dem så de blir trafiksäkra? Även den lugnaste ponnyn kan bli rädd någon gång. Tänk om alla förstog detta. Då skulle många olyckor kunna undvikas.
det är ju dessutom så att hur stensäker hästen än är normalt så är den ett djur som kan reagera oväntat
För några år sedan var det en tjej som var ute och red från kommunens ridskola. En liten bit därifrån passerade hon en kennel, samtidigt som en mötande bil föredömligt krypkörde förbi hästen. Och då hoppade en hund upp mot staketet inne hos kenneln och skrämmer naturligtvis hästen, som slänger sig handlöst framför bilen…
Det gick bra med häst, ryttare och förare, bilen blev lite bucklig. Men det visar hur lätt olyckor kan hända…
Skönt att det gick bra för er i #0!
sånt händer lite titt som tätt hos oss… Hmm iaf då jag är ute o kör med luddan.. Bilarna kör som nå j*vla dårar förbi fast dom ser att man är halv vägs över vägen. då svänger dom bara ut lite o kör förbi =/ och ibland händer de att dom singalerar =/ och luddan är ju en sån som inte gillar o stanna heller… =/ så hon får ju typ "damp" varje gång man ska fara över vägen oxå
O, fy vad läskigt Marika! Vilken tur att det gick bra för alla inblandade!! Ännu ett "tips" om han skulle bli rädd för motorcyklar i framtiden är att inte "stanna hästen och visa det farliga". Stannar man hästen är det som att berätta att "det är farligt". Man bör bara fortsätta gå på som vanligt. Aja, det var en parangtes, jag är glad att det gick bra för er! Kram!

Han lär inte köra så fort nästa gång iaf. :P Har varit nära att bli påkörd 2 ggr. :P En gång hemma på grusvägen, han kom i typ hundra(Det är en bra raka att gasa på tycker de!?), hästen ble skraj, hoppade ut på min syrra som gick bredvid så hon åkte längre ut i vägen så egentligen var dethon som höll på att bli påkörd. Han körde inte fort i fortsättningen, men han stannade heller inte för att se hur det gick, även om min häst skena. :/ Nästa gång var på Arvika travbana. Biltjusjakt, var lika nära att bli påkörd av tjuven som av polisen som inte brydde sig ett dugg om att det gick 10 ponnyer på vägen.
Vid solängets travbana finns det dessutom varningskyltar som visar att det finns hästar i närheten av vägen och som korsar vägen. Ändå är det 70 där och dom kör nog närmare 100 där. Har varit nära olyckan ett flertal gånger pgr av vårdslös körning. Sen kan det ju gå illa även om bilen kör sakta pgr av andra saker men att de är många bilförare som inte förstår att hästar är levande djur ska inte ha körkort. Tror inte det är många hästar som klarar av att en bil kör förbi 100 km/h precis bakom eller brevid..
Tur att det gick bra för dig och hästen! =)

Uscch..Fyyfan…

Stackars grann och dig ,, men tur att det gick bra så man får se han Svicha för bi nypon som vanligt :)