Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1140 ggr
LinnJ
0

Förolämpande kommentarer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni varit med att människor (med inget intresse av hästar) säger förolämpande saker om hästar i allmänhet? Det är töntigt att leka med maten, gör hamburgare av hästarna i stället med mera.

Kommer ihåg att en killkompis morbror vevade ner rutan till en tjej som red sin häst och sa "Har din mamma inte lärt dig att man inte ska leka med maten?!"

Omoget? Verkligen. Har ni något bra svar på tal eller ignorerar ni bara det? Jag personligen tycker det så tråkigt att man inte kan se trav/ridsport som vilken annan sport som helst.

Miii4
0

Jag brukar bara ignorera dom. :)

Jag skämtade däremot med en kompis som körde mig hem. Han brukar skämta om hästarna och trav liksom.
Vi körde in på gården och så sa jag "Ja där har vi ju lunchen serverad" och pekade på hästarna. Snacka om att killen blev ställd.. Tog ett tag för han att inse ironin i det hela.

Belindaa
0

Har väll aldrig varit med om att någon har sagt det så där seriöst precis. Allt det som sägs till mej är på skoj, och då brukar jag säga "ha  ha". Typ ;P

thilda-
0

jo det har man ju varit med om ett par gånger

joooossan
0

Jag brukar helt enkelt "hålla med dom", det får dom att sluta.. D.v.s

- Tjaa, varför inte, man gör ju bara hästen en tjänst om man äter svenskt kött ;)

Det brukar göra dom ganska tysta ^^

Josefinejumpforjoy.blogg.se

jenniferaronsson
0

Jag brukar också hålla med dom ( på skämt då..) Då brukar alla typ se konstigt på en, sen säger dom inget mera? haha ;p

men det är mest mina kompisar som bara jävlas =p klart man ignorerar det!

Emmma
0

Klart man hört massa sånna kommentarer.
"Åh havremoppar!" och att dom är mat liksom.
Men palla bry sig, dom får väll vara omogna helt enkelt.
Va ute o red härom sommarn då stod några vuxna karlar o grillade, "Åh här kommer hamburgarna, färska hamburgare" elr nåt ropade de. Fast de va ju på skämt, liksom de flesta :P

amandahandersson
0

Sånt där hörde man mest i mellanstadiet, tycker jag. De flesta har växt ifrån det nu.

Hörde det senast för nån månad sen, väldigt omoget tycker jag.

Får ändå ganska ofta höra hur "onödigt" mycket tid jag lägger på mina hästar, att jag inte har något annat liv osv. Men det skiter jag i, folk som inte förstår att jag håller på med hästar för att jag älskar det kan ta sig där bak!
Det är inte bara folk som inte håller med hästar som säjer så, har även fått höra det ett ex. antal gånger av "kompisar".
Lagomt kul, men ingenting att bry sig i!

juliapettersson
0

Fick kommentaren "Har du inte växt ut den där ännu?" av min granne häromdagen när jag var ute och körde Rosalie. Det är synd att man alltid kommer på en bra motreplik när man väl har kommit hem, haha.

monte-alskare
0

något sånt har jag inte hört men stallet jag rider i ligger i spånga-tensta och massa skitungar som inte har någon respekt alls!!!som för ngn månad sen så red jag ut med josefin(Jossan_J)och då kom jättemånga ungar som var 7-14 och skrek springande självklart blev hästarna rädda så vi sa till som men dom bara skratta springa bakom och skrika och då skulle vi rida genom en bom,nej fy faan,det är ju livsfarligt!!!!!!!!!!!!!

rebeccajansson
0

Jag, min syster o min mor deltog under en julmarknad i Slite. Det var första o sista gången kan jag säga! En person ifrån styrelsen (Gotlands) Russavelsförening ringde och bad oss att ställa upp på julmarknaden för ca 2 år sedan med häst o vagn (jultema) och göra reklam för gotlandsrusset samt dela ut godispåsar. Vi tog med våran snällaste häst och trots att det var halt och mycket trafik så gick det bra….det vill säga den första halvtimmen. Efter ett tag började en massa ungar skrika, jaga våran häst, svära, kasta snöbollar och skrämma honom. Jag blev fly förbannad för våran häst blev ju nervös. Så jag hotade med att hoppa av o klå upp dom helt enkelt. Asså än idag blir jag fly förbannad när jag tänker på det. Det är ju livsfarligt att skrämma hästar spec bland folk, ishala trottoarer, bilar mm

SandraEriksson
0

Ja det har man varit med om allt för många ggr.
När vi var i affären en gång sa min bror - Åhh kolla Satangkai på burk och det var bara några dagar efter han blivit slaktadGråter
Det kändes kan jag säga :/

Men blir ju VÄLDIGT! less på dom!

[jenny-]
0

Jag brukar inte bry mej, antingen är dom rädda eller vill ha uppmärksamhet. Jag kan tillochmed skämta tillbaka - det har fått flera jag vet (inte känner) att tycka hästfolk är trevliga. Som tex när jag körde min ponny och två killar cyklade förbi så sa dom "men hur kan du köra med bara en hästkraft?" Så svarade jag "men ni kan ju cykla utan en enda hästkraft så.." och skrattade. "Haha, visserligen" svarar dom och det slutar med att dom går brevid mej hela vägen hem och klappar på min ponny och ställer frågor om tex hur gammal han är.
Om jag istället hade fräst tillbaka till dom så tror jag dom hade fått en helt annan bild av hästfolk. Försök skämta tillbaka, det brukar funka bra - oftast menar dom inget elakt med det, dom är kanske rädda. :)

#11 Det förstår jag att det kändes :'(
Såna grejer får inte "skämtas" om. Det är inte roligt på något sätt ju!

rebeccajansson
0

jag fattar inte det här med killar och hästar??? ta inte illa upp ni killar som pysslar med hästar, det är inte er jag menar…. Kan inte minnas att jag blev retad på låg o mellanstadiet utan på högstadiet som det blev värre. Det var ett gäng som hela tiden var på mig o snackade om hamburgare och hästkött hela tiden. Det roliga var nog när jag ställde dom mot väggen…

Jag sa så här ungefär:

- Jamen ni som äter såå mkt hästkött och tycker att det är såå himla gott kan ni då svara på hur hästkött ser ut? Är det mörkt kött eller väldigt ljust? Dom svarade ljust så man skall inte snacka skit om sånt man inte ens vet…

Jag har faktiskt varit ute och kört häst med två killar som jag varit tillsammans med och låtit dom själva köra o så vitt jag vet har dom tyckt att det varit jättekul ialf…

Hästar är underbara så det så och dessutom så sägs det även att hästmänniskor fattar bättre beslut än andra!

Absolut_Luks
0

Jaa, de flesta som inte håller på med hästar säger ju att hästarna är hamburgare m.m.
Man orkar inte bry sig längre, så otroligt omoget! Egentligen är dom flesta otroligt rädda för hästarna också så nånting negativt måste dom ju ha att säga om dessa "farliga" djur.

Bianco
0

ja jag har vart med om det oxå, folk som komenterat mina bilder på bilddagboken.. typ: den där ska ligga på grillen, sen jävla hamburgare.. men det är bara att ignorera

LinnJ
0

Ja, jag tror faktiskt att de flesta som inte tycker om hästar är otroligt rädda för dem. Träffade en kille och när jag berättade att jag höll på med hästar så sa han att han inte alls tyckte om det för att han var rädd. Han hade ramlat av en gång när han var liten och sen dess tyckte han inte om djuren. Men det finns rötägg också som inte har många hjärnceller. Tror att någonstans inom dem så tycker de att de är trist att våra hästar får så mycket av vår tid och inte killarna!

ElinLilja
0

Jag kan säga av egen erfarenhet att många av dom som säger dessa komentarer hela tiden är bara själva så himla rädda för hästar.

Har själv fått höra det precis som ni andra, så jag tog helt enkelt med en av dom hem och visade hästarna och så sa jag rida eller köra vad vill du göra, har aldrig sett så stora ögon på nån människa nångång och efter ett tag kom det fram krypandes att han var jätte rädd för hästar och att han faktiskt inte visst varför han gav mej komentarer om min pållar. Så ofta är det av okunnighet och rädsla som killar vill verka tuffa genom att ge sej på något som dom i självaverket är livrädda för. I detta fall häsatr då.

Kan tillägga att denna kille efter det försvarade mej och hästarna och efter några veckor var han med på sin allra första körtur bakom min shettis. När vi kom till galoppen (Jag galopperar med mina hästar framför vagn också) drog han efter andan och sa kan du inte sakta ner lite…. Ni må tro att jag skrattade! Denna "tuffa" kille vågade inte ens åka bakom en häst i 30 km men blåsa moppe i 90 det vågade han ;-)