Den passade inte sajtvärden!
Det blev förmodligen för mycket snack om Konsum och ICA, och det kan jag faktiskt hålla med om. Det har ju inte med saken att göra. Huvudsaken är (och det har jag från säker källa) att "ponnytravet.com - om sanningen skall fram" fortfarande finns tillgängling i cyberrymden. Det är bara att klicka in på den gamla adressen.
Tråden är borttagen, precis som jag förvarnade om.
Kan man inte sluta tjata om saker när man blir ombedd så får man inte diskutera saken alls.
#3 Ingen kan ta bort "ponnytravet.com", inte ens "Zaire".
Men jag kan ta bort diskussioner om den sajten om jag vill och/eller om trådar spårar och och blir otrevliga.
Jag börjar med att än en gång be er hålla era diskussioner OM Den sajten PÅ den sajten så slipper vi tjafsa mer om det här.
OK?
Kan du berätta vilka mera ämnen som ej är tillåtna att diskutera på den här sajten?
#6 - det går bra att läsa skrivreglerna till att börja med. Där står bland annat:
Tänk på att: Skriva inläggen under ditt eget namn, så att övriga medlemmar vet vem du är. Man bör kunna stå för sina åsikter.
Sen har jag ingenstans förbjudit diskussion om någon annan sajt (bara tagit bort en tråkig tråd), men kanske den sajtens skapare är gladare över att få läsa era hyllningar till den än vad jag är. 
Måste kännas skönt att kunna ha makt att ta bort trådar. För din egen trovärdighets skull tar du väl nu också snabbt bort din annons på ponnytravet.com?
Jag trodde det här var ett fritt forum där vi kunde diskutera om vad vi ville (utom otrevliga saker) men tydligen inte :)
Jag kan skriva en gång till: Monopolet på det mesta är snart avskaffat i Sverige och diktatur har vi aldrig haft!

#9 Klassas inte resultatet av den borttagna tråden som "otrevliga saker"??
Sidan i sig har alla rätt att ha sina egna åsikter om. Jag tycker den har både fördelar och nackdelar och de båda sidorna fyller helt olika syften.
Diskussioner är välkomna och att dela åsikter är i regel nyttigt. Men när de spårar ur till personangrepp, missförstånd och tråkiga påståenden så tycker jag det är bättre att de tas ut allmän åskådan och får rinna ut i sanden!!
Ingen vill väl ha sånt snack, någonstans?!
Vad hände med klistermärket "ponnytrav är kul!"
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#11 Finns det möjlighet att låsa trådar? Här blir det friare diskussioner när vi kan skriva vad som helst men kräver också en hel del jobb av de som sköter sidan. Då skulle det kunna vara bra att kunna låsa tråden men ändå kunna läsa den.
I mitt sett (tydligen en hel del andras också) och se är det nog faktiskt sajtvärden som har stått för det otrevliga i den borttagna tråden.
Återigen en mångfald är alltid nyttigt och jag är förvånad att sajtvärden så tydligt vädrar sitt missnöje gällande andra sajter.
Blir det inte ännu mera "skitsnack" om man rycker bort trådar där först och främst värden inte delar samma uppfattning som trådskaparen?
Klistermärket "ponnytrav är kul" är väldigt gammalt för dagen och det är dags att trycka upp nya. För jag vet att dom allra flesta tycker att ponnytrav är roligt, lärorikt, uppfostrande mm
#13 Bra skrivet. #11 Du har inte läst tråden själv? I så fall är det märkligt att du skriver som du gör. Sitevärden agerar nämligen diktator i cybervärlden och står för de flesta negativa kommentarerna själv. Att läsa tråden innan du uttalar dig är att rekommendera.

"helt ok att ha egna åsikter bara ni tycker som jag" 

Det som förvånar mig är att flera av de som gapar högst om yttrande frihet och annat inte vågar stå för sina åsikter utan kör med annonyma alias. Personligen tycker jag att de som kör helt annonymt skulle ut ur detta forum
Sedan är det ju faktiskt så att detta inte är en publik tidning utan ett privat drivet diskusionsforum. I ett sådant har sajtvärden 100% makt men oxå 100% ansvar för ALLT som skrivs. Det är därför i hennes/hanns fulla rätt att plocka bort trådar eller inlägg samt även helt avstänga debatörer som inte följer skrivreglerna.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det är ingen som har talat om något monopol.
Jag förbehåller mig rätten att avgöra vad som är okej att skriva och diskutera på den sajt JAG har startat och som JAG ansvarar för. Kalla det diktatur om ni vill men läs gärna följande först:
På den här sajten FÅR man tala om att man är missnöjd och så länge man gör det på ett trevligt sätt så stannar det på sajten också. På den sajt ni andra hyllar publiceras inte ens kritik mot dem, men det märker ni aldrig eftersom kritikerna censureras. Däremot publicerar de glatt anonyma inlägg som kastar skit på både unga kuskar som råkat göra ett misstag och även på mig som Sajtvärd här.
För Er information kan jag upplysa om att mina Medarbetare kan läsa den tråd som är borttagen och således har de full insyn i vad som skrivits i den. Och jag är inte enig om att det är jag som varit otrevlig och alla andra änglar i den tråden. Jag tänker även i fortsättningen framhålla min egen sajt framför alla andra ÄVEN OM andra inte håller med mig.
#13 håller med!
Du gör uppenbart som du vill och det får stå för dig. Jag tror säkert en hel del höjer på ögonbrynen över dina uttalanden.
En sista fråga, kommer du att ta bort din annons på den sajten som du anklagar för att bedriva censur?
#19 - jag kommer inte göra något alls. Och framförallt inte redovisa för någon som är anonym varför.
Har DU någon gång försökt få ett kritiskt inlägg publicerat där?
# 20 ….det har jag, och det har fungerat alldeles utmärkt!
#20,
Sätt dig ner i lugn och ro och fundera på vilket håll du är på väg till. Just nu känns det som att du är med snabb fart på väg rakt ner i diket. Det är synd, för sidan är bra, men just nu brister ditt omdöme kraftigt.
#21 Det har vi också.

#21 Har ett flertal gånger skickat in matrial tilll ponnytravet. com, inte ens kritiska alltid, som inte kommit med. Om detta beror på tidsbrist eller ovilja har jag ingen aning om.
Tycker tjatet för emot sidor är ganska trist. Se fördelar och nackdelar med olika sidor.
Det jag tycker är den riktigt stora fördelen med denna sida är att den omfattar hela ponnytravsverige och koncentrerar inte sina resurser till mälardalen…..
Att det sedan finns Skrivregler som man ska följa anser jag vara rimligt. Därför är jag uppriktigt förvånad över att det fortfarande finns så många helt annonyma debatörer här efterssom det är mot skrivreglerna.
På andra sidor här på iFokus har man huvudparten av trådarna reserverade för medlemmar på sajten och medlem blir man enbart om man har en presentation som berättar vem man är. Något jag tycker kan vara en bra väg för att hålla rimlig ordning i leden.
Jerker Klang,

#20 Om kritiska inlägg publiceras eller inte beror till stod del vem som undertecknat dem.
i andra fall verkar vad som helst få publiceras på sidan…
Jag håller med Anna i något som hon sagt tidigare. Tycker man inte om det budskap som någon presenterar, låt då bli det.
Tycker man inte om ponnytravet.com så besöker man den inte. Samma gäller denna sida!
"passar inte galosherna så mår fötterna bättre av att man tar av dem"
Jag tycker Anna gör ett hästjobb med denna sida! Och jag undrar som tidigare skribent. Varför håller sig den som gapar högst, som anonym?
# 25 Jag håller verkligen med dig Bea, folk som är anonyma skall inte få vara med och leka helt enkelt. Påhopp från såna som man inte vet vem det är är inget trevligt alls.
# 24 Jag vet att alla inlägg som skickats till ponnytravet.com inte kommit med, men det kan bero på många olika saker, ex,-vis att Lasse jobbat och inte hunnit med…..han har ju faktiskt skött sidan nästan själv, helt ideellt också…..men nu blir det ändring hoppas jag!

#26 Jag ifrågarsätter inte Lasses job, konstaterar bara att under en period 2006 fick jag inte in någonting och då ledsnade jag. För mig känns det bättre när jag själv kan skriva.
Jerker Klang,
# 27 Det är två år sen…….jag tycker inte man skall vara långsint!

#28 Jag är inte långsint, ledsnade bara och har hittat bättre kanaler tycker jag. Jag hävdar inte att ponnytravet.com borde försvinna, för mig är den bara tämligen ointresant. Visst annonserar jag min hingst och vårt stuteri där precis som jag gör på massa andra ställen, men jag är ytterst sällan där och läser…
Jerker Klang,
#20 Men Anna det var ju faktiskt du som hoppade på Sanna, hon skrev ju bara att det var tråkigt att den skulle läggas ner och undrade ifall ingen annan kunde ta över den. Hon skrev ju ingenting om att den sajt inte duger, utan det var ju du som började tjafsa!
Om det var någon som gjorde personangrepp och andra otrevligheter, samt inte lydde reglerna så var det väl ändå du Anna?!
Jag har inte hoppat på någon.
Jag har undrat om det inte duger med den här sajten, DET är inget påhopp! Det är en fråga.
Man behöver inte välja att tolka något som påhopp och personangrepp när det inte är det. Jag har flera gånger poängterat att det står er fritt att tycka precis vad ni vill om vilken sajt ni vill.
Själv förbehåller jag mig rätten att tycka mest om min egen sajt och att framålla detta.
Men varför tog du bort tråden? Det fanns inga otrevligheter på den sidan förrän du började skriva…
#32 - jag behöver inte redovisa exakt varför jag tar bort en tråd, jag tyckte inte att det fanns någon anledning att den skulle vara kvar.

#31, visst, det kanske var en fråga, men den hade kunnat ställas på ett trevligare sätt - tycker jag.
Jag tycker att vi avslutar den här diskussionen nu, Ingen blir gladare av att man ältar fram och tillbaka över vad som har hänt.
Då kanske du skulle ta bort alla trådar då, för då behöver väl inte dom heller vara kvar? Eller tog du bort tråden för att alla var emot dig och du insåg att du hade fel…

#36 Men snälla, räcker det inte nu?! "Alla" har sagt vad de tycker, är det inte bra nog? Måste det fortsätta ältas, finns det inget roligare att diskutera?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag tycker det bara är så löjligt att hon ska bortförklara sig hela tiden..

#38 Ja det är din åsikt, och nu vet vi den. Räcker det nu?
/Cattis
Vi får leva med att Lundin oavbrutet gör självmål.

Vi får leva med att smaken är som baken!
Låt var och en ha sin åsikt!
Vuxna människor ifrågasätter, får ett svar, lyssnar och accepterar. Punkt

#40 Det går inte att låta bli? Ni måste fortsätta? Om du inte gillar hur sajten drivs, finns det säkert andra ställen du kan hålla till på som passar dig bättre.
Bara för att Anna är värd här, skall hon inte behöva ta skit på det här sättet. Hon gör fel, precis som alla andra. Men denna sajt är hennes, och det ÄR hon som bestämmer här. Följer alla de regler som finns, så behöver ingen (värd, Medarbetare eller medlem) bete sig på ett opassande sätt.
/Cattis
Att Lundin gör självmål gång på gång är knappast mitt fel!
#41 Helt rätt! Skulle inte kunnat ha skrivit det bättre själv!

#43 Nej hur skulle det kunna vara ditt fel. Du får däremot stå för dina egna självmål, gång på gång. Precis som alla andra.
/Cattis
Anna Lundin har ju sina egna regler och ändrar ju på dem precis efter som hon känner. DÅLIGT.

#45 Kanske vettigt att du läser skrivreglerna samt iaktar normal nettikett….
Jerker Klang,
Du har iaf mitt godkännande att stänga den här tråden.. :/

Förstår inte varför tråden togs bort. En utav två ponnytravsidor skulle läggas ner, folk svarade "Nej, vad trist!". Farligt?

#48 Nej inte alls farligt. Men sluta nu. Tråden är borta, alla tycker inte det var en bra idé (för att uttrycka det milt) - räcker det med den sammanfattningen? Behöver ni fortsätta tjafsa så att denna tråd också måste tas bort?
/Cattis

herregud. Visst, Anna gjorde fel! precis som alla andra. Men man ska väll kunna stå för att man gjorde fel också?
Nu lämnar jag den här tråden, bara så tråkigt och frusterande att läsa om det här.
#48 - det kan inte vara så att det hände något i tråden ifråga efter att du gått och lagt dig?
Huruvida jag har gjort rätt eller fel tänker jag inte uttala mig om eftersom det finns delade meningar om saken.
Men oavsett vilket så anser jag fortfarande att vi ska lämna detta ämne nu och låta bli att älta och tjata mer om saken.

#51, jodå, jag läste hela tråden.
Lundin. Någon måste ha hackat sig in och använt din signatur, för inte ens jag kan tänka mig att du sjunkit så lågt och skrivit inlägg #51.

#53 Men skärp dig nu, har du inget vettigare för dig än att hacka på folk som lägger ner massor av idel tid, visa åtminstone att du passerat femårsstadiet!!
Jerker Klang,
Var inte denna tråden om varför dom skulle stänga ner ponnytravet.com inte om att hacka på sajtvärden o diverse andra personer. Konstigt att dom stänger trådarna va? Så som vissa folk beter sig…
Vuxna folk som beter sig värre än småbarn!

Det är väl frivilligt att gå in på denna sida, om man inte är nöjd är så finns det väl andra sidor man kan gå in på.
Trevligt att det fortfarande finns folk som vågar stå på sig o visa vem dom är:)

#16 I ditt inlägg skriver du följande: ''Det som förvånar mig är att flera av de som gapar högst om yttrande frihet och annat inte vågar stå för sina åsikter utan kör med annonyma alias. Personligen tycker jag att de som kör helt annonymt skulle ut ur detta forum'' Om man går in på din presentation så står det att du är Medarbetare på Ponnytrav iFokus, men det framgår inte klart vem du är. Vore det inte en god idé om du som Medarbetare försökte föregå med gott exempel? Man ska inte kasta sten i glashus.
För övrigt måste jag säga att det förvånar mig att ledningen för Ponnytrav iFokus raderade tråden ''www.ponnytravet.com'' medan trådar som ''björnes krönika..'' och ''Censur!?'' endast låstes.

Kan inte bara Anna Lundin erkänna sitt misstag?

Fast nog kan jag tycka att alla anonmya som yttrar sig här verka vara ute efter mer tjafs än att diskutera .. eller de kanske vill fortsätta leka i sandlådan ;-)
Alla kan vi göra fel och det är väl inget konstigt med det , men så som många skriver här är det så man skäms för att vara vuxen och att ungdomar/barn ska behöva läsa detta.

#57 Den enda som skulle kunna saknas i Ryttarns presentation är namnet!
Men allt annar finns beskrivet! Hästar, stuteri, familj m.m.!
Vad säger egentligen ett namn! Det är ju rent löjligt att du jämställer dennes presentation med "Ingen beskrivning skapad."
Men herregud, sluta hacka på varandra. Vill man vara anonym så fine, vad spelar det för roll? Och sen tycker jag verkligen inte att det är alla anonyma här som verkar vilja tjaffsa, tvärt om. De som håller i sidan verkar vilja tjaffsa mest enligt mig i de flesta fall. Men det är ju bara vad jag tycker!

#60 ''Vad säger egentligen ett namn!''. Om du inte förstår innebörden av ordet anonym så kan jag hjälpa dig. Enligt Svenska Akademins ordlista betyder anonym följande: ''person som inte uppgivit sitt namn, okänd till namnet''.
Det känns som vissa tar den här sidan (och andra internetsidor) lite väl allvarligt va?

#63 Håller med!
Snälla, Anna Lundin har startat denna sidan för att vi ska kunna prata och ha lite kul, varför klagar alla????
Om ni vill ha en sida där man får säga exakt vad man vill, starta en egen! Men här har Anna Lundin gjort en möjlighet för oss, det verkar som att vissa håller på att förstöra den!

#62 Det är knappast någon hemlighet att jag heter Jerker Klang. Anledningen att jag inte skrivit det på pressen är att jag är medlem och Medarbetare på ett antal andra sidor på iFokus. Då har jag resonerat som så att det behöver inte stå direkt i pressen men det finns direkt om man går in på min hemsida, som det är länkat till från pressen. Troligen säger dig mitt namn betydigt mindre än hästarna vi har vilka du oxå hittar på vår hemsida.
Mao är jag enligt din deffinition inte annonym, vilket du dock är för mig…..
Jerker Klang,
Ni äldre, som inte har "varit med lika länge" på communitys som denna, kanske borde tänka över lite hur man beter sig på en internetsida. (OBS: ta inte det här meddelandet alltför seriöst)
# 66 Vad menar du med det? Förklara dig? Antingen skriver man en sak och menar det, eller också skriver man inte alls…..

#66 Jag har iof varit på nätet sedan 1994 (webben uppfanns -92) och innan dess var det Fido.net och andra BBSer som gällde. Vill nog påstå att trotts min höga ålder(snart 44) har jag hängt på nätet alldeles för mycket ;-)
Men jag håller med dig, netikettkunskapen är tyvärr skrämmande låg ibland, men det har inget med ålder att göra. Det finns altför många, både unga och gamla, som nog borde ta sig en genomläsning av Skrivregler och allmänt uppförande kodex…
Jerker Klang,
# 67 Alltså, många av er äldre (ni som inte tycker så behöver inte ta åt er) verkar tycka att t ex. den här sidan är på "blodigt allvar". Liksom, folk är inne på många olika sidor, dessa behöver inte vara rivaler, that's it. Dessutom att många vusna ägnar sig åt smutskastning och dumma kommentarer av barn och ungdomar, t ex. när ett barn hade skrivit en (som en vuxen ansåg) mindre bra artikel skrev denna vuxna "Oj, vilken bra artikel" med stora mänger ironi, ja, vad säger man om det? Visst, det kanske inte hörde hit, men ni behöver inte ta den här sidan så seriöst!
# 68 Hehe, bra där =) Jag menar förstås inte ordagrant det jag skrev om ålder i # 66 och för att detta ska förtydligas kan ni ju läsa inom parangtes =) Jag tycker bara att det är pinsamt hur vissa vusna (ja, barn och ungdomar med, men ändå, jag har faktiskt lite högra krav på vuxna i det här fallet) kan bete sig i vissa fall, och vilken otrevlig ton vissa använder! Vad får ni ut av detta?
# 70 Om man skriver "Oj, vilken bra artikel!" så menar man nog faktiskt det. Där har du problemet med communities, att vissa "läser mellan raderna" och "tror" alldeles för mycket. Det är jätteviktigt att man verkligen skriver vad man menar och inte svävar ut för mycket, allt kan missförstås…..Om jag skriver "Oj, vilken bra artikel!" så MENAR jag det likaså om jag skriver "Oj, vilken fin häst!"…..Jodå, jag är gammal, och har hållit på med datorer och internet i en Herrans massa år……

Fast artikelt som Jagz nämner kommer jag också ihåg, och det framgick tydligt att det var ironi, flera vuxna skrev samma sak… Håller med om att många borde tänka lite extra på att majoriteten här inne faktiskt är barn som skriver.
# 72 Jag vet inte om jag läst den…..men det är illa om man "gör ner" någon, rätt som du säger, det är mest barn som skriver här, och då får vuxna acceptera det, och är det någon som behöver hjälp eller förklaringar på nåt så försöker man skriva och förklara! Kanske nån kan starta Gnällspik.ifokus

Den här diskussionen har urartat totalt. En av orsakerna är att Anna Lundin inte erkänner sitt misstag.
Det fanns absolut ingen anledning till att stänga den där tråden om www.ponnytravet.com..
#74 - Jag erkänner inte misstag jag inte anser mig ha gjort. Och definitivt inte för att ett antal medlemmar här gapar och skriker om det.
Jag stänger en tråd om jag anser att den bryter mot forumreglerna eller på annat sätt förstör stämningen på detta forum.
Har ni synpunkter på mitt sätt att sköta detta forum så får ni väldigt gärna ta detta med mig via PM, så att vi slipper få forumet förpestat med negativa kommentarer.
Men kom gärna ihåg att det är jag som har startat detta forum för att NI ska ha någonstans att mötas. Som ansvarig sajtvärd är jag ansvarig för att det som skrivs här följer gällande lagstiftning. Jag vill också att det ska vara trevligt på detta forum. För att uppnå detta finns ett antal nedtecknade regler som ska kombineras med allmän "netikett". Och jag anser mig ha min fulla rätt att radera trådar och inlägg som verkar mot det jag skrev ovan, i egenskap av Sajtvärd och skapare av detta forum. Take it or leave it. Passar inte galoscherna och de regler jag satt upp så är det Ditt fria val att lämna den här sajten.
Ni har fått tillräckligt med utrymme att kasta skit på mig i den här tråden, det räcker nu. Jag låser den här tråden för ytterligare kommentarer och pekar två stycken uppåt för dig som har fler synpunkter.