Skolan och hästarna?
Hej på er!
jag undrar lite hur ni gör när ni går i skolan. Hinner ni verkligen med era hästar? Ni som har två ponnytravare el flera och är 15 år el äldre som ska börja el går gymnasiet?
I dagsläget har jag bara Grann som jag tränar, men inom en månad kommer jag troligtvis att få en till ponny. Ska börja gymnasiet till hösten och blir då tvungen att pendla 3.3 mil till uppsala för att komma till skolan. så min fråga är alltså, hur gör ni med träningen?
/marika

Jag tror jag har lyckats sämst med att kombinera skola o hästar:( har flyttat 109 mil från dom o kan inte ha dom här omöjligt att hinna med o så:( det är jätte jobbigt o säsongen kommer nog bli ganska kass

Känns som att skolan alltid har fått komma i andra hand för mig när jag har två att träna. I vår har jag ingen aning om hur jag ska hinna med allt, våran vårtermin är hemsk, massa nya svåra kurser, och dessutom måste jag hinna ta körkort… blöh.

jag har 3st hästar i träning och har lagt upp det så att jag har 2hästar varannan dag och en häst varannan dag! Jag går i nian nu så de e ju mitt sista år innan gymnasiet! Vet inte hur jag fixar detXD hehe… Slutar som tidigast kl halv 3 varje dag.. börjar med att köra en häst när ja kommer hem sen mockar till mina hästar, tar in dom och fodrar kl:19.00 (tiden går så snabbt) För min del blir det oftast mörker körning…. "suck" har fått införskaffa mig en pannlampa fom är väldigt användbar=) hihi
Fanny tränar 2 hästar och snart 3. Hon har ett bra schema och kommer hem till halv 3 och då hinner hon med båda hästarna. då den tredje kommer tillbaka kommer det dessutom vara ljusare på kvällarna. Hon pluggar lite i skolan men gör det mesta hemma efter att hon tränat hästarna. Hon tycker ändå att det är svårt att plugga direkt efter att hon kommit hem från skolan. Dessutom tränar hon på FoS 2 - 3 ggr i veckan, träffar kompisar på helgerna och pojkvän efter att allt är klart. Ibland följer även han med ut och rider och lånar då en av våra ponnysar. Hon klarar skolan bra och går nu i åk 2 på naturvelenskapligt program med samhällsinriktning. Hon har dessutom hyffsade betyg. Nästan bara VG och MVG. Så visst går det om man är diciplinerad.
PS. Vi har ju förstås våra på lösdrift med fri tillgång på hö så det blir inte särskilt mycket stallarbete i veckorna.DS
Jag sätter hästarna i första hand.
Jag går andra året på Barn o fritid och jag har betyg allt från -- (just nu)… till Mvg :P och Bf är hyfsat slappt ändå men givet vis är det ju en massa plugg med.. men inge mkt

2 pållar, tränar fotboll 5 dagar i veckan, jobbar i travstall varannan helg, nionde året i skolan.. :) Det är väl inprincip det enda jag hinner göra, hästarna, skola och fotbollen.. men jag hinner det, så länge jag vill hinna ;)

Jag har tre hästar att träna. Jag går sista året på gymnasiet och har rätt långa dagar. Tycker jag hinner med rätt bra, satsar på att köra mycket på helgerna och har jag sovmorgon kör jag innan skolan börjar. Annars kör jag fast det är sent också, vill man nånting riktigt mycket så prioriterar man så att man hinner. Skolan har alltid kommit i andra hand men inte så att jag haft IG i nånting..
Iof går jag inte i skolan längre, men jobbar 6.45-16.15 varje vardag, har 4st i träning, nu är det ju ganska lugnt på träningsfronten men hästarna börjar tränas så smått nu. De andra åren har det gått bra med att kombinera skola/jobb med träning av hästar så jag hoppas det går iår me :D..
Det blir ju sena kvällar i stallet..men va gör man inte för sina hästar :)
Jobbar 7-15.30 och har 5 hästar att sköta o 4 som hålls igång varav två som ska tävlas i ponnytrav.
Man åker till stallet (har 2,5 km dit) fodrar,utsläpp o mockar kl.05.30 (har i vinter gått in för o få mockningen klar på morgonen!) ,sen hem för frukost o få sonen till fritis så jag hinner till jobbet (1 mils resväg) till 7.Blir sena kvällar och mörkerkörning så här års!
Nu har jag hjälp att motionera hästarna av min granntjej som går i sjuan,vi kör/rider ofta tillsammans.
Det är tufft o det är inga sovmorgnar här inte, även att man varit uppe sent någon kväll…
Men usch vad livet vore trist utan de fyrbenta vännerna..vad skulle man göra då??

Jag har en häst som jag tränar, och jag tycker inte det är jobbigt att hinna med skolan :) Fast man märker hur härligt det är att vara "hästledig" en skoldag, då får man jätte mkt gjort. Ska börja på gymnasium till hösten och ska gå i Boden. tror inte att det kommer bli så jobbigt :)

Jag har 4 hästar att träna och jag kommer hem HALV 6 VARJE DAG! Jag går på gymnasiet, 2:a och har inga problem med betygen, bara man vill går det! Hästar är inget latgöra, men det är alltid bra att ha snälla föräldrar 

jag har ett varmblod och ett russ i träning , och slutar runt 15,00-15,30 fyra dagar i veckan och en dag kl 13,00 så det brukar bli rätt sent när man kommer ut men det är lyse på banan alla dagar förutom söndag och måndag… så kan köra där om det är så :)
Men det är nog hästarna som går i första hand xD.. Har inte så mycket läxor eller nått. Går första året på BF
Jag går första året på naturvetenskapliga linjen. Än så länge har vi inga jätte sena dagar, bara måndagen och torsdagen är sena. Resterande dagar brukar jag kunna vara hemma mellan 14.30-15.00. Då brukar min bror komma och hämta mig i skolan och köra mig direkt till stallet som ligger typ 1 mil bort. Hinner nätt och jämt köra 1 häst innan det börjar bli mörkt. Men jag har ju bara 1 häst som jag behöver köra också.
Men det ska bli skönt nu när vi flyttar till en gård och kommer ha hästarna hemma utan att behöva åka iväg för att ta hand om dem, så det kommer nog underlätta en del när jag har 3 (kanske 4) hästar nästa år att ta hand om.

Jag går sista året på gymnasiet och har väl aldrig direkt känt att jag inte hunnit med hästarna….Man hinner med det man vill enligt mig!
Slutar jag sent i veckorna så bokar jag inte upp någonting på helgerna utan ägnar dem bara åt att träna hästarna.
Om det finns möjlighet att dra hem från skolan lite tidigare för att göra skolarbetet senare så gör jag det och kör hästarna sen får man plugga senare på kvällen.
Sen kan jag väl erkänna att jag sätter hästarna före pluggandet….Men jag har hyfsade betyg ändå!
Jag har 3 hästar, som min lillasyster hjälper mig med. Jag tycker vi klarar det jättebra och ingen av mina hästar är otränade, trots att det är mitt i vintern. Båda två gillar att träna häst och vi hjälper varann :)
Jag har klart godkända betyg och när jag känner att jag måste plugga så hjälper lillsyrran :)
Vill ha fler hästar, så jag anser att min tid räcker lite mer ;)

Har 2hästar nu och båda tränas för fullt, jag hinner med dom ganska lätt även om jag gärna skulle stanna hemma från skolan varje dag för att hinna dom ännu mer..
Men jag har bra schema, kommer hem 14.45 2 dagar i veckan, 15.45 2 dagar i veckan och dom andra 2 dagarna slutar jag 11 och 12 men ibland har jag ingen skuts så jag får vänta på bussen och då kommer jag ändå inte hem förren 13.45.
Nu går jag sista året på högstadiet, men jag hoppas kunna kombinera skolan och hästarna så bra även på gymnasiet, ev. 3 hästar.. Det kan ju bli lite svårare men jag har alltid tagit hästarna i första hand och så fortsätter det:)
Jag går sista året. Har sju hästar att mocka till varje dag och två som är i träning… Nu har det mest träning på helgerna, men blir mer i veckan när det blir ljusare…
Jag har Plexus som jag tränar själv.
Eftersom det tar 1,5 timme för mej hem från skolan hinner jag bara träna honom en gång när det är skoldagar och det är den dagen jag slutar 11.40. Men det är bara såhär års, när det börjar ljusna hinner jag enkellt med att träna, tiden har jag men mörkret tillåter inte träning just nu :/
helgerna tränas han ju såklart :)
Har inte alls mkt läxor, så jag hinner med både hästarna, hunden o råttorna ;D

Jag går sista året på gym, och tränar min ponny 5 dagar i veckan, han vilhar mån och tors, de dagar jag slutar sent, varannan helg jobbar jag i travstall och då kör en jättesnäll farbror honom åt mig, det funkar jättebra och varken skolan eller min häst bli lidande, men det uppskattas helt klart att ha en extra som kan köra han om jag har nått jättestort prov eller liknande.
Och sen underlättar det att ha nära till stallet och föräldrar som ställer upp om dte behövs!
Jeg har en hest i trening,Bennedick :) Jeg er i stallen sånn 17.00 tiden hver dag.. Og er ferdig med stell og trening til klokka 19. :)
Går sista året på narurvetenskapliga linjen. Så här års är det reflexer och pannlampa som gäller :) Men jag har ett helt okej schema nu på vårterminen, förra våren var mycket värre! Då var det tajt att hinna med. Men som sagt, vill man så går det ;) Ofta får man ju avstå från saker till förmån för hästarna, men enligt mig är det inget problem. Däremot skulle nog mamma strypa mig om hon märkte att jag prioriterade hästarna framför skolan XP
#18 Går du i skolan 6dgr i veckan ;)? :P

Det funkar,,. vi har 13hästar och jag får åka 3mil enkel resa och det e la inegt så..hinenr med och köra hästarna nu ändå när ajg går på gymnasiet..men det e ju ltie trökgit me detta vädret
Går helt greit ;). Trener 2 hester en dag og 1 hest dagen etter, og slik fortsetter det. Slutter klokken 2 på skolen, går til stallen ca halv 4, og er ferdig med stell og trening ca klokken 8 om kvelden.. så blir det lekser (;

#24 ojj fel:p går faktist bara 5..:P
#2 haha tänkte väl d :P
När jag gick i nian var det absolut inga problem. Då hade man inte alls mycket i skolan om man jämför med gymnaset! Nu är det värre. Att köra i ljus är det inte tal om, fast det fungerar ju ändå.

Ja usch ja, i nian kunde man ju bara "flyta med"…

När jag gick på gymnasiet hade jag 2 hästar i träning det funkade bra. Tiden var inget problem, då va jag endå ordförande i elevrådet och la ned i snitt 10 timmar i veckan på det. Pluss att jag redan då satt med i Eps styrelse som också tog tid.
Nu går jag tredjeterminen på universitetet och har 3 hästar att träna. Skolan ligger dessoutom 8 mil bort enkelresa, så jag spenderar närmare 3 timmar i bilen varje dag jag är i skolan. Det blir lite tajt med tiden, och man får prioritera. Sen tar även nu Eps en hel del tid, men det är det värt!

Kör måndag, onsdag fredag och lördag dom andra dagarna är det 45-60 min skritt maskin som gäller.. Släpper ut mockar och tar in och fodrar tre hästar 2 dar i veckan annars mockar jag bara åt neppe. För mig är det inte så mycket träningen som tar tid utan mer all stretching och massage han ska ha;) många dagar fixar jag neppe vid halv sju på morgonen och kör direkt efter skolan, då har jag gott om tid till läxor.

När jag hade tre hästar i träning var det lite svårt att hänga med i skolan , men nu har jag två stycken och hinner med både skola och stall helt okej. Det är klart, det blir ju för det mesta mörkerkörning , men om man har snälla hästar,reflexer och en pannlampa så funkar det utmärkt :) Jag kommer ut till stallet ungefär 17-17.30 om jag har tur ;) , så då får man börja med att köra och sen ta mockning och sådant efteråt . Jag går i nian nu, så när gymnasiet börjar vet ja inte hur jag ska planera min tid , då jag är väldigt dålig på planering ;)

När jag började gymnasiet drog jag ner hästantalet drastiskt, hade 2 ponnyer som tränades i 1:an, sedan en ponny och ett varmblod i 2:an som jag tränade själv. Nu har jag bara ett varmblod som jag enbart sköter och skrittar/kör långsamt med , hinner bara köra fort med henne på lov, helger eller om jag skulle vara ledig. Känns ganska lagom, i genomsnitt är jag väl hemma runt 4:30 på vardagarna. Går upp runt 6:30 på morgonen för att hinna släppa ut hästarna innan skolan.
Skolan har alltid gått före hästarna, men plugget på högstadiet var nästan var obefintligt så hästarna fick nästan all tid ändå.

när jag har sluttat för dagen så finns det en buss som går direkt från skolan till mitt stall jätte skönt och smidigt!
Och sen pluggar jag efter stallet och det har funkat hitills

jag går samhällsmedicin i växjö, tar en timme in med buss och en timme hem. Börjar skolan vid 8 varje dag och kommer hem runt halv 6- halv 7 och har två hästar i träning. Då har jag massa plugg när jag kommer hem också, det är nästintill omöjligt. som tur är börjar det ljusna mer och mer :)

Går i 1 ring :P på virginska skolan i örebro , Jag hinner köra dom 1 timme varannan dag , ska byta till kvinnersta skolan (hästgymnasie) då kommer det bli lite tajt^^

går ettan på fordon, örebro. åker 06:45 varje morron o innan dess har jag hunnit tagit ut hästarna och mockat en box. kommer hem ca 17.00 o då har pappa mockat till ponnyerna. kommer väll ut i stallet till 17.30 o då kör/rider jag 2 ibland 3 hästar. är klar vid ungifär 22 o sen är jag ute i garaget o håller på med bilen några timmar efter det ;)
o så jobbar jag varannan helg på bilverkstad… det är tight! blir ju inte mycket sömn men sova kan man göra nån gång när man har tid.

38* hha eller hur, sova kan man göra nån annan gång , blir inte så mkt sova i hästmänniskors liv :P , men vadå, man lever ju bara en gång så:P

jag tycker att de är lite strässigt med skolan och hästarna… jag går sista terminen i 9an och måste tänka på betygen…jag tyckte inte de va alls jobbigt i 7an 8an men nu e de mer läxor och prov.
Jag har en två åring som ska sättas framför vagn snart och en fyra åring som är starthäst iår. Jag går i skolan i stockholm och jag har 1 timme och 30 min dit. Men ibland slutar jag tidigt och då hinner jag ut och köra innan det blir mörkt.

Jag går 1:an på barn o fritid. 30, 40 min resväg^^ Har 4 ponnyer.( 2st tränar för tävling) När jag gick på högstadiet så hade jag 5 min gångväg.
Allt kändes lixom liite lättare då^^ ;P Men nu så har vi ju inte lika mycket läxor som i högstadiet. Hästarna har alltid gått före skolan för mej för jag har vart ganska skoltrött så har lixom inte orkat plugga så jättemycket när jag visste att jag ändå skulle komma in på BF med de betyg jag hade. "/ (;
Är hemma som tidigast 15.30 2 dagar i veckan. tränar på dom dagarna. Så det blir träna onsdag, torsdag, lördag, söndag för mina pållar. ;) Funkar ju.

När jag gick i skolan, hann jag väl för det mesta med alla hästar men däremot var det skolan som kom i andra hand.
Jag brukade stiga upp 05.30 o sedan släppte jimmy, mickis o jag ut alla hästar, åkte till skolan, kom hem ca 16.00-17.00, gick sedan ut för att mocka köra o fixa resten av stallet. Vi hade då ca 17-21 hästar på stall.
man kanske kom in allt mellan 19.00-21.00, sedan var man ganska trött så man orkade ju inte göra så mycket läxor osv, men på något sätt klarade jag allt o tog studenten -06 men det var jäkligt tufft.. men jag ångrar verkligen inte att jag satte hästarna i första hand för det har varit värt allt slit :)
För min del går det ju bra. Går Handel- och Administrationsprogrammet på en skola här i Tingsryd (5 km härigrån). Mitt schema är rätt slappt. Går upp kl. 06:30 varje morgon och tar ut hästarna. Sen kommer jag hem antingen kl 14:00 eller 16:00. Och då går jag ut och mockar och sen tränar jag dom som ska tränas. Just nu har jag bara två russ i träning. Men har lite andra som jag tränar lite då o då. :)