Mätning?
Jag har ett D-ponnysto som ska slutmätas.
Har hört att man kan göra det på Romme, men är det någon som vet när det är mätning och hur mycket det kostar? =/

Slutmätning brukar kosta 600. 200 till varje mätman (måste vara 2 st vid slutmätning) och sen 200 till veterinären. Du borde väl kunna göra det på tävlingsdagar, både stortravet och ponnytravet…?
Vf måste det vara så dyrt? ^^'

#3 För att det måste göras, därför kan mätmännen ta iprincip vilka priser som helst.. För som sagt, det måste göras x)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

# Och jag som svor över 600! 150 spänn mer ursch hur ska man ha råd om man har ett gäng??….

#6 Elin! Ring mig när det är dags för mätning så ska vi se vad vi kan ordna…. =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#7 Tyvärr mätte jag den lille i lördags på sundbyholm. Hade bara en i år som tur är. Kan inte fatta hur det kan kosta så himla mycket! Och varför det har blivit att man måste ha två mätmän vid slutmätning när hästen knappt överstiger backen 
Hmmm. vi betalar 100:- till varje mätman + 100:- till vetten. Chipmärkning kostar 250:-
Varför har dom olika pris??? Borde det inte vara samma över hela landet eller? Har man fler hästar som ska mätas blir det ju hutlöst dyrt för dom :(

om hästen är 129 som 4 åring måste den mätas som 5 åring då med?

#10 Priset beror väl mycket på hur långt mätmännen åker för att mäta hästarna.
#11 Nej det behöver den inte göra, men som 6 åring måste den mätas på nytt.

Hästarna ska mätas vid 3-4-6-8 års ålder.
Om ett russ är under 125cm vid 4 års ålder behöver de ej mätas som 6-åringar. För shettisarna har jag för mig att den gränsen är 102cm. (ngn som vet?)
Ewa Alpmark och Torsten Jacobsson tar 200kr/mätman vid mätning. Dvs 400kr vid slutmätning. Milersättning 18kr/mil. Jag tror Agneta Hecht ligger på samma priser. De jobbar i Eskilstuna med omnejd.
Det som varierar mest är veterinärens kostnader! Distriktsveterinärer är oftast dyrare än privata.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#12 De som mätte här i Boden bor inte så långt från Bodentravet där mätningen ägde rum..så inte kan det vara orsaken till de olika priserna runt om i landet..

Hur lång tid tror ni det tar från att mätmannan åker hemmifrån tills han/hon är hemma igen? Jag reser i genomsnitt 1.5 tim (fram och tillbaka) kan ibland få vänta på veterinären, samt att man kan få vänta på att hästen skall slappna av. Det hela kan totalt ta ca 1 tim + restis 1.5 tim = 2.5 tim jobb för 200:- Tycker ni verkligen att det är hutlöst? Eller tycker ni att vi skall ta timpenning? Då kan det bli lite billigare för en del och mycket dyrare för andra.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Tycker det kunde vara billigare att mäta på tävlingsdagar då är ju ändå vet. där och oftast mätmän också plus att det för det mesta är flera som mäts då.

Priser är alltid rellativt. Kommer inte ihåg just nu vad vi betalade för mätning av våra men inte för att jag reagerade på att det var dyrt.
Skall man göra en liten beräkning enligt entills diskusion ovan och vi förutsätter att ersättningen är vit mot kvitto. Då konstaterar man följande, 80:-/timme ca 30% försvinner i egenavgifter(altså olika sociala avgifter) Kvar är då 45:-, sedan betalar man minst 30% i skatt, troligen mer, vilket ger ca 10:-, efter skatt. Hur många av er som klagar över priserna skulle vara beredd att lägga ner 2.5 timme av er fritid för en ersättning på 25:-? Det typ till en påse bilar och en kexchoklad….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#15 Jag tror att det man refererar till ovan är gemensamma mätningar för flera ponnyer samtidigt.
Dessutom #15 och #17 så tycker jag inte att man ska jämföra mätning med ett "riktigt" jobb. Tycker att man kan göra det mer eller mindre ideelllt för sportens skull. Förstår inte hur man kan resonera som om det var ett jobb man gjorde när man garanterat själv är "inblandad" i ponnytravet. Usch!
#17 Det är svarta pengar….

#18 När jag betalt mätningar till Arne eller Marie Florqvist har det alltid varit vita pengar med kvitto eller faktura, samma sak med veterinären. Betalar i princip alldrig svart, det är alldeles för dyrt att göra det….
Varför jag gjorde mitt räkneexempel var mestadels för att få folk att förstå att det görs på idéel basis. Det finns ingen som tjänar pengar som mätman, men jag tycker inte att alla desom ställer upp på sin fritid för att mäta våra ponnyer skall behöva betala för det, det var lite av det som mitt räkneexempel gick ut på. Sedan är jag inte mätman själv så jag talat inte i egen sak!
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#18. Nä… ge dig nu! Jag gör inga svartjobb! Vaddå inblandad i ponnytravet? Det är väl inte alla mätmän som är inblandade i ponnytravet. De som är inblandade i ponnytravet sponsrar nog mycket ändå. Jag vill nog påstå att jag sponsrat ponnytravet mer än de aktiva, genom åren.
www.vikingponnycenter.se
#19 och #20 Hos oss är det svart….
Vi fick då heller inge kvitto…

Om du ber om ett kvitto tror jag säkert att du får ett.
www.vikingponnycenter.se
Har inte någe nytta av det..det jag mest undrar över är varför det är så olika priser runt om i Sverige?
Har ju hört att materialet till att mäta är ganska dyrt (mätsticka då bla) men borde det inte vara samma pris över hela Sverige, eller får man sätta vilket pris som helst?

#24 Man får sätta vilket pris man vill. Som du nämner så har ju även mätmannen kostnader. Jag tex har köpt en mätkäpp för 1000 kr. Jag gick min utbildning i Stockholm och hade då kostnader för flygresa dit och hem (bor i Skellefteå). Om jag (eller vilken mätman som helst) skall stå för sådana kostnader själva så tar det X antal mätta ponnyer innan man ens har fått ihop till de kostnader man har haft.
I Skellefteå har vi hittills tagit 250 kr för slutmätning. I år trol 300 kr. Dessa priser gäller på vår mätdag. Tar man hem mätmän till sig själv så blir det dyrare, främst pga veterinärkosnaden.
# 25 Okej, tack då fick då jag svar på det :)

jag skall slutmäta min på lördag, det kostar 200 kr, så jag kommer billigt undan.
#16 Inom ponnytravet måste hästens mätintyg vara registrerat innan du får anmäla till start. Så att mäta på tävlingsdag skulle inte fungera.
Dessutom så tror jag inte klubbarna är intresserade av att betala dina veterinära räkningar. För klubben skulle få betala mer varje tävlingsdag, varje påbörjad timme räknas. Veterinären skulle behöva vara på plats ett par timmar före han/hon är idag.
Jag tycker inte 200-300 kr för en mätman är mycket. Det är samma peng som många familjer lägger ner på sin familj varje helg i extra godis, dricka, chips, öl/vin mm.
Men jag förstår att om man har många som ska mätas så blir den totala kostanden mycket. Men många klubbar brukar ordna gemensamma mätdagar. Då brukar man dela milersättning och veterinärens timersättning på samtliga. Men det är ingen regel att man gör så.
#18 Jag måste bara säga att jag blir förskräckt över att läsa att du vet att mätmännen jobbar svart. Det är allvarliga anklagerlser du slänger ur dig. Och att dom dessutom borde jobba gratis pga. eget intresse.
Mätmännen tillhör tre olika grenar inom hästsporten, Aveln, Travet eller Ridningen. Varför skulle någon inom aveln eller ridsporten arbeta gratis för ponnytravet? Eller varför ska någon göra det överhuvudtaget? Inte far murare runt i sitt grannkvarter och murar gratis om kvällar och helger, bara för att han känner alla i kvarteret!
Mvh Hasse