Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 2326 ggr
august
0

Vilken ponny springer fortast 2007?

Vilken ponny kommer vara snabbast säsongen 2007?

Shettis= Lufsen var snabbast 2006 tillsammans med Domino. Nästa år blir det Lufsen igen eller så blir det Danielle och Kevin. Danielle sprang 2.09 i år hon är säkert inte sämre nästa år

Russ= Tyson är jag imponerad av under 1.40 blir det nog. En skräll kan vara Ernst Rolf. Han var smällfin på Solvalla i oktober. Han springer fort 2007.

Vilka tror du kommer vara snabbast 2007?

Nitro
0

Gumino och Danielle om det ska vara svenska hästar . Annars Golda Apache !

natalie_
0

gumino av russen danielle elr domino av shettisarna

Hannna
0

Lufsen har haft många år på sig nu att ta över kungakronan från Domino, men nu blir det dessutom kamp om den, Danielle var grymt fin på jägers, och Dynamit kanske inte är mogen för stordåd ännu men kommer snart var så säkra.

Golda Apache kommer väl fortsätta sitt segertåg i Finland och gå grymma tider.

Russen, Tyson borde väl nu efter att ekipaget haft några år tillsammans vara mogen att gå under 1.40 igen!? Gumino har utvecklats varje år, han spränger 1.40 gränsen nästa år tror jag.

Hannna
0

Glömde ju helt Ernst Ronaldo:P

_caroline_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hoppas Ernst Rolf gör detOskyldig

ozzkan
0

Jag tror att Danielle tar svenskt rekord, kanske även världsrekord, nästa år. Dynamit gör henne sällskap i många snabba lopp. Hoppas dom möter Golda Apache.
Okej, Tuffing kanske inte har chansen att springa så fort redan nästa år, men han kommer snart.
Mogwli då? Den kämpen! Hehe, tror inte han springer under 1.40.0 men han har alltid varit lite av en personlig favorit.

Vad tror ni Ramona Ernst springer då? Lanso Ess kanske?

divansson
0

Näääääe!!!! russ: Solos Harry Boy!  ;) hehe..  han har i alla fall gått under 1.50 nu i snabbjobben mer tre st klockare (som tar tid då)…. så..  han kan myyyycket mer om han vill.. :P

Nitro
0

#7 Träningstider spelar ju ingen roll , det gäller att få ut det i tävling också! Det är nog så svårt med ponnyer det…

linnrisedal
0

Nitro jag håller med dig. alla säger att min ponny går si och så fort i träning. skit samma vad de går i träning! de e i loppen de ska visa det!

juliapettersson
0

#8 exakt. Alla hästar kan nog mer hemma…

Gumino går under 1.40, hoppas även Mogwli.

divansson
0

jaa..  vet..  men då bli de vel upp till bevis i tävling då…

Nitro
0

Jajjamän ! ;)

amandahandersson
0

De finns ju många superruss - Gumino, Mowgli, Ina Roll, Tyson II, Varette, Ernst Ronaldo, Ernst Rolf, bara för att nämna några. Alla har ju massor av kapacitete :)

Av shettisarna tror jag Golda Apache är snabbast, men Danielle och Dynamit II kommer komma närmre. Sen har vi veteranerna, Gläntans Domino och Lufsen II.

Nitro
0

#13 Ina Roll? Nu blir nog Miiiiia glad :) Du mena säkert Iva Roll.. :)

amandahandersson
0

Oj, förlåt, mena IVA Roll X) Jag e dålig på namn HAHA.

VeronicaP
0

Fast har Golda Apache gått lika fort i Sverige som han har gjort i Finland?? Är det någon som har koll på det??

Jag tror också att det blir kamp på shettisarna , Danielle var som sagt svingrym på jägers , så nog får Lufsen och Domino det tufft mot henne, Dynamit kommer nog med att ligga på topp om han fortsätter utvecklas på samma vis som han har gjort i år.

juliapettersson
0

#16 jag såg Golda på Solvalla förra året tror jag. Han var i en klass för sig, lekte med konkurrenterna!

VeronicaP
0

#17 Jo men vilken tid gick han , gick han samma tider som han har gjort i Finland? För hans ordinare kusk är väl eg över 15 år , är det inte så eller har jag helt fel, vad jag har sett i resultat listorna så har han inte gått samma tider här i Sverige som i Finland det var det jag undrade , sen att han har vunnit här det vet jag…

Hannna
0

Golda har inte gått de där riktigt snabba tiderna i Sverige, men snabbt har han kutat. Hans ordinarie kusk är 89:a :P

juliapettersson
0

#18, han gick väl "bara" en 2.10 nånting. Men vad jag mena va att han va så överlägsen, han behövde inte gå fortare. Han va ruskigt bra!

VeronicaP
0

Nä han har ju gjort fina tider ändå här ,  men som sagt det kan ju göra skillnad på kusk och kusk Flört

Något jag eg tycker är när man sätter Världsrekord att det borde vara samma regler för alla, är det inte så att i norge och finland skiljer det sig även med galopperna?? får man inte ha fler galopper i finland och som i norge blir du inte diskad väl för målgalopp?

usch nu hamnade jag utanför ämnet igen :-P….

amandahandersson
0

#21, jag håller med dig! Världsrekord ska vara på lika villkor! Golda hade ju lika gärna kunnat ha galopperat 4 gånger (man får ha 5 galopper - man blir diskad på den 6e i finland!), inte för at than gjorde de skulle jag gissa men endå.

Och när de gäller kuskarna.. Ja.. Nog e de skillnad på en 17-åring och en 10 åring?

Millaaann
0

#13 haha jag trodde Mia hade mutat dig först när du skrev Ina Roll :P..

Jag tror att Ernst Ronaldo kan gå under 1.40 nästaår, iår har han haft en hel del betäckningar (över 20 ston) och tävlat samtidigt, så det har slitit en del på han. Men nästa år ska han inte betäcka så många utan mer satsa på att tävla istället :D sen tror jag ju att Gumino går under 1.40

Bland shettisarna tror jag det blir Danielle, Dynamit eller Smedens Attack

Nitro
0

Jag tror Pigall kommer gå fortast nästa åååår :D HAHA

Hannna
0

#22 Är du säker på det där med 6 galopper? För jag tror det är för den tredje galoppen man blir diskad precis som här, men som sagt jag vet inte säkert.

amandahandersson
0

#25, ja, jag är tvärsäker på galopperna, jag har själv kört i Finland ett antal gånger och en gång galopperade min hägst som en galning (5 gånger) och blev inte diskad…

Becca_jansson
0

Hoppas att något russ spränger Snäckans tid. Måste ändå säga att shettisarna har utvecklats mer än russen när det gäller tider under åren.

primusa
0

I Finland får ponnyhästarna (precis som det var i Sverige förr) galoppera fem gånger utan att bli diskvalificerade.

amandahandersson
0

Ponnyerna kan i stort sett köra galopp hela vägen (de känns så iaf..) i Finland. Ni som har galopphästar - åk dit å tävla!!!

Jossaa
0

Dynamit Skrattande hejja!

Odena
0

Jag hoppas också på att något russ tar snäckans tid… Jag tror att Mogwli kommer springa fort. Jag hoppas på att han vinner Sm nu sitt sista år. Han har ju kommit bra till flera år och skulle väl göra sig förtjänt av en seger i SM… jag tror även att 2006 års topphästar kommer att springa ännu fortare i nästa år..:)

JennyBrunzell
0

GOLDA har visst gått bra tider i sverige!!!!!

VeronicaP
0

#32 ingen som har sagt något annat men han har inte gått samma tider som han har gjort i Finland..

primusa
0

Nu är ni ute och svävar när det gäller Golda Apache. Vi som inte vet vill veta: hur fort har han gått i Sverige?

laura_
0

Golda Apaches alla starter i år 2006

SV

17.09.06

32

1

1860

1

2.07.0

0

63

S IHAMUOTILA

H

02.09.06

31

1

2340

1

2.10.4

0

300

J IHAMUOTILA

PP

19.08.06

38

1

1820

1

2.06.0

0

100

J IHAMUOTILA

F

30.07.06

33

1

1800

1

2.07.4

0

300

J IHAMUOTILA

PV

23.07.06

36

1

2340

1

2.06.2

0

250

J IHAMUOTILA

PV

22.07.06

37

1

1800

1

2.06.9

0

250

J IHAMUOTILA

H

12.07.06

31

1

1800

1

2.07.4x

0

150

J IHAMUOTILA

T

11.07.06

31

2

1220

1

2.21.1Mx

0

200

L IHAMUOTILA

L

02.07.06

33

1

1840

1

2.06.4

0

500

J IHAMUOTILA

T

20.06.06

31

3

1800

1

2.05.9

0

100

J IHAMUOTILA

PS

11.06.06

38

2

1800

1

2.06.9

0

100

J IHAMUOTILA

TK

05.06.06

31

2

1800

1

2.08.0x

0

100

J IHAMUOTILA

L

01.06.06

31

1

1840

1

2.11.2

0

100

J IHAMUOTILA

PV

25.05.06

36

1

2340

1

2.12.7

0

100

J IHAMUOTILA

L

11.05.06

31

2

1840

1

2.12.8x

0

100

S IHAMUOTILA

PH

07.05.06

38

1

1800

2

2.13.9

0

50

J IHAMUOTILA

PH

07.05.06

32

1

1220

1

2.27.6Mx

0

100

L IHAMUOTILA

P

22.04.06

31

1

1800

1

2.16.9

0

120

J IHAMUOTILA

T

14.03.06

31

1

1800

3

2.16.7x

0

30

J IHAMUOTILA

PH

11.03.06

31

1

1120

1

2.27.3x

0

100

J IHAMUOTILA

PH

25.02.06

31

1

1120

1

2.22.5

0

120

J IHAMUOTILA

laura_
0

x = galopp

amandahandersson
0

Golda är grym, de går inte att säja emot!

JennyBrunzell
0

# 33 Nej men det spelar väl ingen roll om han går bra i Sverige eller inte? :) Det var så jag menade. Och det är ju långt att resa osv, man lär inte gå direkt förldsrek efter en sån resa :) hehe

Erja
0

Golda är ju faktikst snabbaste a-ponnyn i världen! Just nu!

När han sprang i Sverige, hans körsven var ju under 15 år.  Och det gör ingenting, "Jorma Kontio" kan göra vilken ponnyn mot honnom och Golda ska vin! När han är anmält att starta i Sverige, varför snabbare ponnyn vill inte köra mot honnom?? Gläntans Domino inbjutat till Finland men han kom inte.

Sista gången han var i Solvalla, September, han måste inte springa så fort, han var sååååå överlägsen.

I Finland vi kan ju ha fler galopper men om vi pratar om Golda Apache - han galopper inte ofta och inte många gånger. I Finland vi tar alltid doping-prov när ponnyn gör Världs rekord, det gör ni inte i Sverige.

NI SOM VET INTE, HAN GJORT 2.07,0 I SOLVALLA 17.09.06 - OCH VAR ÖVERLÄGSEN. OCH KÖRSVEN VAR 15 ÅR.

Han är världens snabbaste a-ponnyn, ni måste bara svälja den saken… När svenska ponnyn vågar sig att starta mot honnom - ni ska se den…  

mvh Erja från Finland "Golda Apache"-fan

Erja
0

Och måste säga också, att Golda betäckte 36 ston i år =)

Miii4
0

#23 Jag mutar ingen alls ;) hahaa. Men man kan ju alltid drömma om att hon ska bli så bra ;)

Johansson
0

Detta var ord och inga visor

Hannna
0

#39 Varför Gläntans Domino inte kom till Finland var helt enkelt för att han inte varit bra i starten före och kretsen kring ponnyn inte ville riskera någonting innan SM som skulle gå strax därpå. Och det tycker jag var ett klokt beslut då hästen kunde ta sig samman och vinna SM:et hur enkelt som helst.

Gläntan har aldrig förlorat mot Golda hitentills, men de har bara mött 2 gånger i för sig.

Men Golda är verkligen en helt fantastisk ponny! Världens bästa.

amandahandersson
0

Om jag nån gång skaffar shettissto ska den betäckas med Golda ^^

Erja
0

# 43, Hanna, jag förstår det bra. Jag vet också att det har varit omöjligt att komma med Golda till Sverige i sommaren - under "avelsperioden". Jag är bara  helt  uttråkad när människor säger att "hans körsven är äldre"… "han har inte sprang så fort i Sverige"… eller "I Finland man kan galoppera mer…" Du förstår ;)

Men det kulle vara fin att se dom tillsammans i banan! Kanske 2007?!

VeronicaP
0

#45 Erja det jag tycker är eg att när världsrekords sätts så ska det vara på lika villkor i alla länder , oavsett om det är en svensk, finsk , norsk eller vilket land än ponnyn kommer från.

Jag tycker att Golda är en kanon ponny det är inte det , han är ju bäst i världen ingen som säger annat, men som sagt jag tycker att när så stora rekord sätts att det ska vara lika för alla men det lär väl aldrig ske ändå , men drömma får man ;-)

Fast nog tror jag både Golda, Luffsen och Domino får det tufft snart mot de härliga ungponnyerna som är på gång nu .. Tror det blir ett roligt år med en massa härliga trav prestationer och nya fina rekord..

primusa
0

Den här tråden har gått av. Rubriken var vad vi tror om snabba ponnier 2007. Gamla meriter är då - just gamla.

Johansson
0

Har Golda några avkommer på travovalen??

Erja
0

Jag tänker Golda SKA vara snabbast a-ponnyn 2007. Och hoppas, tror också, Gumino =)

Goldas första avkommor är 3-åringar 2007.

_JonnaRoos_
0

Hanna du har ju helt glömt varette:P

nemesis
0

jag tror att Emmeros Fantasia kommer vara riktigt farlig 2007 !

hon är ju ett riktigt supersto!

Tamlin
0

Undrar vem som ska köra Fantasia nästa år? Fundersam

Hannna
0

Ja ägaren/tränarens dotter till Emmeros Fantasia har åldern inne nu, 8 år är hon skulle jag tro.

Men om hon ska tävla henne redan 2007 vet jag inte, men meningen är väl att hon ska göra det så småningom.

smedens
0

Vi hoppas ju på Gumino, såklart. Han gjorde bra tider 2006 och önskar verkligen han kan visa sina verkliga resurser på banorna 2007. Attack kan gå fort och hoppas det går bra för honom och hans nya kusk Nina Kontio i fortsättningen. Ramona Mustang har även hon fartresurser som heter duga och kanske Jenny Malmqvist kan plocka fram dem. Luffsen är väl annars den av de svenska ponnyerna som kan vara snabbast även nästa år och Golda Apache har mer att ge så han kommer att dundra på snabbast av alla kat. A. Russen är ju mer jämna så det är rätt spännande. Att Ernst Ronaldo kan gå riktigt fort det har vi ju sett.

VeronicaP
0

Emmeros Fantasia är inte ombetäckt igen då?

SimbaPebbles
0

ja danielle av shettisarna tyson av russen men om nåt år kommer säkert

Tuffing att bli ännu snabbare ´men jag ska köra honom om några år så jag vet ej för det är jag som äger han !!

NatthaBlom
0

Jag tror nog att om vatette håller så kommer hon gå kanon!!

JennyBrunzell
0

Danielle och tyson eller gumino tror jag! Men man kan ju hoppas på en överaskning, det vore skoj om någon ny kom och sprang fort :)

fan_idole
0

Vet inte bara vilka som går fortast, utan har även koll på tiderna… 

1) Ernst Ronaldo - 1.38,7 (i Hugo Åbergs)
2) Gumino - 1.40,1 (i Elitloppet - om det blir auto)
3) Lexius - 1.40,2 (i ett kortlopp från spår 1 till 3)
4) Tyson II - 1.40,9 (vinner SM på den tiden)
5) Mareld - 1.42,5 (i volt någon gång under året, om hon hamnar i Holm)

ozzkan
0

Haha, ja det är ett bra försök. =P:P

Var e Mogwli på din lista??
Varette?

fan_idole
0

#60 Icke bland de fem snabbaste, som synes.

nell-95
0

domino så klartSkrattande

Lilla_Stina
0

Tror att Luffsen blir snabbast iår tätt följd av Danielle,

av russen tror ja Hults Chikita eller Varette, Tuffing om han kmr ut i snabbloppen

Rovalds-Zurfa
0

Gumino, Danielle, Tuffing och Luffsen