klippning av häst...
hej!!!
Jag skulle klippa mitt russ idag och i början gick det jätte bra, men efter en stund kom hon på att det var livs farligt. Jag hann klippa ena sidan på halsen innan hon flippa ur. så nu då är hon jätte söt (inte precis). Vad kan jag göra för att få henne att slappna så jag kan klippa klart.
Nu va hon iförsig helt själv i stallet och de andra hästarna höll på att gnägga i hagen.
En vän till min mamma sa att när en häst spänner sig kan man peta in ett finger i mungipan på hästen. Det gör att den börjar tugga och slicka, och därmed glömmer den av det andra och slappnar av.. Har inte provat själv, men det kan ju vara värt att testa?

asso hon spände sig inte, hon blev strässad efter en stund.

Hade du tussar och luva på henne? Jag har det alltid på min så att man dämpar ljudet, har även på en av killarna murphy (på den sidan som jag klipper) då han blir livrädd över att se pälsen falla till golvet.
Hon måste ju ha blivit rädd pga nånting eftersom det gick bra först, när började hon bli rädd? vart klippte du precis innan? Du kanske råkade nypa henne i ett veck eller så kanske hon var jätte kitlig precis där.
Prova att döva henne ordentligt och ta in hennes bästa kompis som stöd och ev. prova med att inte låta henne se vad du gör… Lycka till nu är det bara att käpma på för det finns ju snyggare hästar än dom som är halft klippta ;)

Kan bara hålla med de andra, LYCKA TILL ! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#3Tack för tipsen…
jag satte in två stora bomulls tussar men de kan va som du skrev att hon blev rädd när pälsen trilla ner. hon va inte rädd fören jag borstade bort all päls som var kvar, och när hon blev rädd stirra hon ner på golvet på all päls. men jag ska fortsätte imon och då ska ja ha inne en annan häst med och så kan jag ju kanske sätta på helstängt då jag inte har någon murphy.
ett gott råd brämsa å ta hjälp av non som kan klappa hene i pannan.LYCKA TILL
En av våra måste drogas för att klippas, det är ju inte kul MEN nödvändigt om du inte ska sitta som ett frimärke i väggen.

Brämsa INTE!! Då kommer hon att förknippa klippningen inte bara med det hon blev rädd för tidigare untan även Smärta!!
Tips:
- Skygglappar
- döva ordentligt! tussar, luva etc
- sällskap (hästkompis)
- mata, hönät, höpåse.
- klipp inne i spilta. box så hästen kan äta
- Ha någon som kan klappa/klia henne
- Var lugn själv!! Hon känner o du spänner dig!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Har du oljat klippmaskinen ordentligt? Många hästar reagerar när maskinen börjar bli varm, inget ovanligt alls. Det är viktigt att olja ofta och känna så inte klippskären blivit varma.

tack för tipsen alla.
#9 jag oljade två gånger just för att jag trodde de kunde bero på de.
men men jag ska testa imon igen

Jag kan inte annat än att hålla med dom flesta ovanstående. Personligen skulle jag aldrig använda bräms.

Eller om skären blivit lite smutsiga/slöa efter ett tag. Då klipper de inte längre av pälsen på rätt sätt utan börjar "dra" i den i stället. Då kan de absolut reagera, även om de stått still och fint innan. Kan också bli så om de är lite fuktiga i pälsen.

#12 maskinen är helt ny men hon kan ha varit lite fuktig.

Brems är inget fel tycker jag , har haft det på någon av mina och det har gått bättre och bättre för varje gång hästen klippts och nu behövs inte bremsen längre överhuvudtaget.