Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettfoder-utfodring
Läst 2034 ggr
EmiliaLeo
0

Soja vs majs?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halo!
Nu när allvaret börjar och träningen ska igång på riktigt har jag i år tänkt prova att ge Zeebson olja, för att vi ska slippa det där att först vara så het att han går upp i taket för att en timme senare bara total dö och tappa hållning och aktion totalt.. Var först helt inne på sojaolja då jag hört att det skall vara skonsamt, men har läst lite om olika oljor och ser att majs och sojaolja verkar rätt lika i egenskaper..
så tänkte höra med er här om det är någon som ger sin ponny olja, och vad för slags olja?, sojaolja kontra majsolja.. vad är bäst tycker ni? Vad skiljer dom åt?

Sara-Juventus2
0

Vi ger våra linfröolja eller rapsolja, det är jätte braför pälsen och jätte bra för lederna/benen. Vi märker direkt skillnad på juventus om vi inte ger han olja, han blir stel i korset & han är inte alls lika "glad" han blir alltså sämre av att inte äta det. Jag rekomenderar olja starkt, bra för hästen. Rapsoljan är nog bäst.

[cancan]
0

vi ger 4 ess vetegroddoljan… har varit jätte bra

EmiliaLeo
0

#1 okej! Intressant =)
Rapsoljan hör man mycket olika om tycker jag..

#2 jaha, vad är det som är bra då? Alltså ger du oljan i samma syfte som jag tänkt ge min, eller något annat? :)

ErikaSchieber
0

Fodret jag ger innehåller kallpressad sojaolja. Jag har hört att det oljan är bäst i detta syfte. Jag kan inte riktigt svara på om det är bra ännu för jag håller precis på att byta, men anledningen att jag bytte till detta är samma som du, att hon blir FÖR het i vissa situationer men ändå behöver mer energi.

hannibal-roll
0

Jag brukar fodra med rapsolja, funkar utmärkt. Har haft majsolja, funkade utmärkt det också (märkte ingen skillnad mao). Ingen erfarenhet av sojaolja eller linfröolja dock. Tror inte att det har så stor betydelse då man utfodrar det i mycket liten mängd.

MagganS-B
0

Köp SVENSKT, köp rapsolja, fungerar alldeles utmärkt!

joooossan
0

Hur mycket ger ni till ett gotlandsruss ungefär? :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

thilda-
0

2matskedar rapsolja ger jag min

joooossan
0

Följdfrågor; Varför ger ni ? Ger ni varje kväll eller hur ofta ? :) (Kanske ska starta ny tråd ?)

Sara-Juventus2
0

#6 säger jag med :D

joooossan
0

Puttar upp denna :)

linnrisedal
0

min får varje morgon, en skätt rapsolja, bra för tarmarna och de blir jättefina i pälsen!

EmiliaLeo
0

#9 precis, berätta gärna i vilket syfte ni ger dom olja.

#6 finns väl även sojaolja svenskt? eller?

thilda-
0

jag ger min rapsolja.. för hon var lite matt i lacken.. men med rapsoljan vart hon skit fin =)

MagganS-B
0

# 13 Eftersom vare sig sojabönor eller majs odlas för oljans skull här i Sverige, så tycker jag att man skall använda rapsolja. Syftet ser du i #12.

Belindaa
0

Mina grannar som har hästar, läste i någon tidning att rapsolja ska vara bra för lederna?

MagganS-B
0

# 16 Fiskolja är bra för människor, så säkert är rapsolja bra för hästar…..muskler, leder, päls, mage, allt!

Nitro
0

Vi ger våra rapsolja om vi ger dem någon olja alls.

skott
0

Jag ger Hingstarna ca 1 dl om dagen när de arbetar. 3/4dl till de vanliga tävlingshästarna och fölstona..

_smile_
0

Majsolja,, Bra för magen! ;) Och pälsen! : D

Christina-Lundberg
0

Vi ger Karsk mariatistelolja. De egenskaper som den ger är att den höjer energivärdet, binder dammpartiklar och ger en glänsade hårrem + en andra massa nyttiga egenskaper.