Hemsydd dress?
Ni som har hemsydda dressar, antingen av er själva eller nån annan, kan ni inte slänga in kort på dessa? Jag behöver lite inspiration! :)

Ja, för mej vart det ju lite annars, vi sydde hela jackan själva. Men det behöver man ju förståss inte göra! lättare om du köper en jacka i grundfärgen du har och syr på detaljerna eller vad man ska kalla det.
Jag har en hemsydd dress. Det är en vindjacka med påsydd kil bak. Har tyvärr ingen bild så man ser sölva mönstret…

Jag köpte min orangea jacka från Brizy för 300 spänn, sen sydde jag på vitt regntåligt tyg på syslöjden ibak. På min förra jacka gjorde vi V:et på ryggen av tejp som man lagar segel med.

Jag syr just nu min tävlingjacka på slöjden. Det var svårare den vad jag trodde. Jag har axelparti och röda hängslen, även vita revärer på armarna. ska sy fast axelpartiet nu och vet nästan inte hur, vill ju även ha kragen i samma färg som axelpartiet.
tänk på att inte ta ett försvårt mönster om du ska sy själv, tro mig jag ångrar mig fruktansvärt mycket att jag valde de möster jag har.

Jag syr just nu min tävlingjacka på slöjden. Det var svårare den vad jag trodde. Jag har axelparti och röda hängslen, även vita revärer på armarna. ska sy fast axelpartiet nu och vet nästan inte hur, vill ju även ha kragen i samma färg som axelpartiet.
tänk på att inte ta ett försvårt mönster om du ska sy själv, tro mig jag ångrar mig fruktansvärt mycket att jag valde de möster jag har.

va fina allas dressar är! jag funderar som bäst på om jag ska sy hela eller skaffa en jacka eller tröja i rätt grundfärg och bara sy på detaljerna. lutar mest åt att sy den från grunden, blir nog snyggast, plus att det är ganska kul att sy :)
en fråga till då, vad har ni använt för tyg? det ska ju helst va både billigt, lätt att sy i och vattentätt… eller hur har ni det?

Jaa, jag använde ju somsagt bävernylon. har faktist ingen aning om det är vattentätt, och ingen aning heller om det var lätt att sy, för min mamma gjorde de ;P

jag har ju en hemgjord ,vit med ett diagonalt fält i orange ,en grön stjärna ovanför diagonalen och en romb nedanför. den är faktiskt jättefin…;)

Jag har haft hemma gjorda jackor tills för några år sedan då jag slog på stort och beställde en från brizy. Mina hemmagjorda jackor var av bävernylon då detta tyg är lätt att sy i, vattenavvisande (blev inte blöt en regning dag efter 5 lopp så det var helt okej) och dessutom rätt snygga. (lite stela i början bara)
Jag skulle nog stasa på det eller nåt liknande tyg då jag tycker att t ex regnjaska blir väldigt varm på sommarens heta dagar. Men det är en smak sak också!