Hur viktigt är underlaget för träning?
Hej!
Hur viktigt är underlaget när ni ska träna? Kör ni alltid, oavsett om det är t ex. väldigt hårt eller hoppar ni över passet/tar det lugnare/kör någon annanstans osv.? Själv är jag väldigt petig med underlaget om det är t ex. väldigt hårt. Jag tror det straffar sig i längden för hästen att träna på sämre underlag.

mina hästar är van och gå på hårt så för dom är det ingen fara!!!

Jag brukar träna för det mesta oavsett underlag, men kör aldrig fort på hårt underlag,utan isf blir det mer lunk, men hårt underlag är bättre än välidgt löst att träna på.
Har tillgång till både mjukare och hårdare underlag, men den bästa körvägen har lite hårdare.
Men när det är hårdare än normalt tar jag det väldigt lungt och masserar och stretchar extra noggrant efter passen!

Säger samma som #1 Mina hästar är vana vid att träna på grusvägar så jag brukar köra även om det är lite hårt.
Men dagar när det är totalfruset så undviker jag att köra om jag KAN.
Men skippar inte träningen en hel vecka bara för det är hårt i vägen.
Undviker dock att köra fort, det blir bara jogging på vägarna.

Jag är onödigt kinkig, Pigall har stått länge nu pga underlaget. Kunde lika gärna köra på betong som det är nu.

Jag kör på skogsvägar, har tillgång till ett stort frilufts område med jättefina vägar! :) När underlaget är dåligt tar jag det lungt och skrittar mycket istället, jag ställer inte in träningspasset.

Vi försöker variera träningen då och välja andra vägar när det är hårt i backen, köra lugnare, rida på skogsvägar eller löshoppa i ridhus. Har inte tillgång till egen bana som man hade önskat så man sliter ju sitt hår när vägarna är som betong
.
Att underlaget har VÄLDIGT stor betydelse är ju odiskutabelt och det pågår just nu forskning om jag inte minns fel om underlag kontra hållbarhet på våra hästar på SLU, väntar med spänning på resultaten.
// Cecilia

Personligen så tycker jag inte att hårt underlag är något bra underlag att träna på. Om det är helt fruset ute så åker jag hellre in till travet och kör på slingan där istället än att ge mig ut på hårda vägar här hemma.
Jag har ju bara skogsvägar att träna på. Så om det är hårt på nått ställe så tar ja bara någon annan väg. Jag tycker som sofie (#9). tycker att det sliter mycket på hästarna.

beror på helt.. Jätte bra med lite variation.. Självklart skadar det ju inte hästen om du travar på en isig väg ett par 100 meter.. Bästa träningen för hästen är nog mkt omväxling av underlag..
//sara och lycka till med träningen
Skriver från min syrras. Men själv heter jag rosenhalls på denna sida..
Det gör inget om man kör på varierande underlag, men A och O är att man är noga med att kyla av hästens ben efter varje träningspass! Fick jag lära mig för 100 år sen av en då mycket duktig, numera avliden, Solvallatränare!

#13 håller med. Jag har hellre en frisk häst i många år.
Is är jätte bra sviktande underlag. Men betong-mark som det blir ibland på vintern det travar jag inte fort på, joggar ibland men då är jag noga att hästen är uppvärmd ordentligt.
är också väldigt noga med som #12 säger att kyla benen efter träning, speciellt när det var lite hårt i backen. kör med spray, jätte smidigt att spraya på benen.

Varierande träning är bäst, sen så behöver man ju inte köra fort på för hårt/mjuk underlag. Skader inte hästen om man kör på hårt underlag ibland, skulle INTE hoppa över att köra en vecka bara för att underlaget inte "duger".

Kör aldrig när det är fruset i marken.
Jag håller med # 13 och 14. Jag kör inte (åtminstone inte travar) när marken är frusen.
# 14 Vad är det för spray du använder? Vanlig kylspray eller någon speciell till hästar? Om det är vanlig kylspray, är den inte väldigt kraftig, alltså väldigt kall? Jag kanske bara har fått för mig det.

#17 hm jag kommer inte på vad det heter, men det är köpt på hästsport butik, så jag tar för givet att det är ok för hästar ;)
Det är samma märke som finns i gelform också, blått.

jag har bara grusvägar att köra på så vad har jag för val. Mina hästa springer bäst på de.
# 18 Ja okej, då lär det vara okej, vanlig för människor är säkert också okej, jag vet inte.

Ja, här uppe är det snö på vintern så det blir perfekta körvägar ;) På sommaren behöver man bara på kanske 400m på asfalt innan man kommer till kör vägen :) Men på hösten när det är fruset och bukliga vägar så tar vi det lungt.

HAr inte mycket val, med den vinter som det är i år skulle det inte bli mycket tränat bara för att vägen är hård. Däremot är det extra viktigt att skritta hästen rejält före och efter träning. Sedan har vi snösuler vilket dempar lite grand.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag har kör på Mantorptravets slinga, så jag har inga problem med att det blir för hårt. Det är i sånna fall grusvägen ner till slingan som blir väldigt hård, men den joggar jag bara på ändå, så det är inget som hindrar mej.
Mina hästar kan gå på alla underlag men när det är hårt är jag ganska mycket på ängar.
Pärito kan gå på alla underlag men jag kör endast när slingan är mjuk och fin. För det mesta är den sladdad och klar när jag kommer hem efter jobbet :)

Vi har massor av grusvägar runt omkring oss, så vi har oftast mkt bra underlag.. Denna vintern har vi ju knappt haft vinter xD Så det har inte varit så mkt problem..
Annars har vi ett jättestort fällt som vi kör på, där är det nästan aldrig för hårt.. Är det snö plogar vi upp en bana där :)
Skulle det dock vara hårt i marken tar jag det lugnt.. Kanske ut och skritta , småjoggar en runda stället..
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag tror inte att det skadar mindre för att hästara är "vana" att gå på t ex. hårt underlag.

#27 Jo, det har faktiskt en ganska stor inverkan. Har en häst lärt sig att gå på hårda underlag och kusken oxå är van vi det så skadar det inte hästen utan bygger upp styrka i både ben och senor (enligt bägge våra equiterapeuter) Däremot, har du en lite äldre häst som aldrig gått på hårt underlag tidigare är det lätt att den får ligamentsskador.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 28 Jasså? Det var intressant att veta, jag visste faktiskt inte att det var på det sättet.

De är klart man tar hänsyn till underlaget när man kör. Är det hård mark tar man det lugnare oså.
# 28 Har hört lika som du. Vilket jag också tror har stor inverkan.
Tror det bästa är att man varierar, både mjukare & hårdare underlag.

Det är sämre för hästens ben att gå på för mjukt än på för hårt :) Själv kört jag ofta på grusvägar, hårdare eller mjukare från dag till dag, men min häst har gått på dom vägarna sen hon blev inkörd och kommer antagligen göra det tills den dag jag inte längre har kvar henne, enda gången jag inte skulle köra är om det är riktigt(!!!!) fruset i marken (är det is så kör jag).
//Mickan
Det stämmer inte riktigt att "mjukt underlag är bättre än hårt för hästens ben" då mjukt är dåligt för senorna, men hårt är dåligt för knän och leder.

#32 Kan hända men skadorna (enligt min veterinär) är både värre och fler på hästar som går mycket på mjukt underlag mot dom som går mer på hårt. Som tidigare skrivet ska man ju självklart vänja benen succesivt och vara försiktig med en äldre hästar.
//Mickan
Tror att varierat underlag är det viktigaste, samt att man anpassar hastighet och intensitet efter underlaget. Tränar mina på många olika underlag, asfalt, travbana, gräs, grusväg och åkerstubb. Undviker helt att träna om underlaget är löst, sugande geggigt (typ skåne-kletlera) och is (mest för att jag ogillar att träna med broddar).
Om det är hårt och fruset eller snö anpassar jag hastigheten efter det, mycket skritt och lite jogging. Visst, snö är ofta fint underlag att köra på, men min princip att inte träna med brodd gör att jag bara kör lätt om det skulle råka vara snö (hästarna går barfota, funkar bra sålänge det är snö och inte is).

men är det för hårt så kan ju lederna ta skada så jag kör lugnare då…:)

jag har typ hört att det varit väldigt slit samt för hästarna och gå på hårt. men jag anser att det kan vara bra med mkt variation(stavning) men det är min syn:)

Är övertygad att varierande underlag är det bästa. Hästarna är i grund och botten stäpp-djur, hur mjukt är det på en stäpp??
När Monita skadade böjsenan förra året fick vi som ordination av vet att träna så mkt som möjligt på asfalt och undvika mjukt underlag som tex sand, tung lera m.m. Kör givetvis inte fort på varken för hårt eller för mjukt underlag utan brukar då hålla mig till jogging-tempo. Brukar aldrig låta dem stå över ett jobb för att det är hårt, får bara anpassa hastighetn efter underlaget.

Jag tränar ändå .. i förra stallet körde vi enbart på grusvägar, men nu har jag tillgång till rund och rakbanor (rakbanan äre väldigt löst på tyvärr ..) så jag försöker ta det väldigt lungt där, hm .. annars nu på vintern finns de ju snövägar att köra på, och jag försöker att alltid ta de lungt på lite hårdare vägar .. :)

Vi har inte så många alternativ hos oss, så det blir till att träna på grusvägarna i ur och skur. Ibland är de hårda och ibland är de mjuka, och "peppar peppar" så har vi varit relativt förskonade från förslitningsskador hittills!

Håller med #31, hellre för hårt än för mjukt! Men självklart är lagom bäst, och är det stenhårt så kör jag inte snabbjobb men vanlig motion. Jag har fler senskador och förslitningsskador på ridhästar som går på väldigt mjuka underlag än på ponnytravarna..

Håller också med om att det är bättre med hårdare underlag än för mjukt. Jag tränar mest på grusvägar o mycket på åkern på sommaren.

Jag brukar träna än vad det är för underlag, från hårt till djupsnö. Men det betyder inte att jag tränar och travar gärnet på hård väg. Bara hon får lite träning. Men hemma hos mig kan men variera ganska mycket från hårt till mjukt. Det är bra nu då hon får träna lite i djupsnö också, det gillar vi =P