Löshoppning
Löshoppning i lagom mängd är en bra mjukgörande träning för alla hästar. Det tränar både styrka, smidighet och koordination.
Man bör komma ihåg att inte låta dem hoppa för många språng bara, då det är mer krävande för dem än man kan tro. Den rekommendation som finns är max 8-10 språng/tillfälle. Och för att förtydliga så menar man med det max 8-10 varv i löshoppningsringen, där man oftast har ett hjälphinder och en oxer uppbyggt.

(just detta med löshoppning är en av mina specialintressen inom unghästutbildning…)

Det är bra, men inte för ofta, det sliter lätt på framkotor och knän om det blir för mycket.. men det är bra i övrigt om man håller det i en lagom mängd.. hästen blir dessutom spänstigare av det.
#3 oj vilket hopp!
#4 Ett snabbjobb sliter lika mycket.

Aldrig löshoppat stjärnfall, men det vore kul att prova ^^
#6 HÄRLIG bild ! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Löshoppning är något som alla mina tycker är riktigt skoj!
Vi tränade L.A. Casper ordentligt som 3 åring och hade med honom på treårstest. Det gjorde han kanonbra, med fin fina poäng! :)

Ni som inte har tillgång till ridhus eller ridpaddock, hur gör ni med löshoppning? Blir det något alls då?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Det blir ju att åka till något ridhus! Vi har några olika i närheten, så det brukar gå att hitta något som är ledigt.

Hehe Neppe bara älskar att lös hoppa. Inte lika roligt med ryttare XD
Har löshoppat han under ordnade former en gång i vär grusade hage med "hindrena" på bilden. Annars brukar jag bara springa med han men då blir det inte så högt för så högt kan inte jag hoppa;)
Aja. Här är i alla fall en bild från hans enda höjdhoppning.
jag hade Gottfrid II han älskade löshoppning..ja hoppning överhuvudtaget.. han hoppade 1.20 med ryttare ännu högre på löshoppning!

#10 vi brukar stänga av hagen å löshopp där, den är plan så de funkar bra, hinder får man göra av de som finns, bil däck osv:)