Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1327 ggr
iiirma
0

Inkörning

Det är ju lite på tapeten just nu så:

När kördes din/-a häst/-ar in? När starta de första gången?

iiirma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kommer inte ihåg exakt när de var vi började köra in Plexus, men vi började tämja honom när han var 2 år runt midsommar x) Men vid augusti kanske vi började med honom :)

Sen startade han i juni som 3åring och gjorde 4 starter totalt det året.

Cikoria
0

Min började inkörningen som 3åring, strax innan jul förra året, och hon blev "klar" för några veckor sen, så alltså har hon inte startat ännu =)

Hannna
0

Beror lite på när man hade tid och när man fick hem dem. Dem vi själva har kört in, vilket är de flesta, kördes in mellan november-januari som 2- nyblivna 3-åringar.

Brukade sedan kvala in dem i april-maj. Förutom Ernst Ravelli, han kvalades in i mitten på juli, och han var ändå den som körts in tidigast av alla våra ponnyer. Den enda som kördes in innan betessäsongen som 2-åring, fick stå på bete till oktober för att sedan i november återuppta körningen igen.

[Russ-park]
0

Djumper ( 5 år ) är inkörd och han skal starte första gång 30 marts. bj

FridaNyberg
0

Bambu fick jag i slutet av oktober som tvååring, men han kom inte i vagn förrens i februari som treåring. Han var inte riktigt mogen för det innan, då han var väldigt försiktig av sig. Men sen kvalade han i juni och startade i augusti och gjorde 3 starter som treåring med ett rekord på 2.24,9 :)

Ammiii
0

Vi brukar köra in dem så att de haft vagn bakom sig ett par gånger på våren när de är två år. Sen får de vila över sommaren, med bete etc. Efter betet börjar vi med mer träning fram till vintern. Sen träning på våren igen.

Belindaa
0

Ängsanemon, har vi börjat köra in nu som tidig 2-åring. Bessi som jag får hem senare, har också börjat köras in som tidig 2-åring.  Och med börjat  köras in menar jag vänja med bett och sele osv :)

linnrisedal
0

Gusten kördes in förra året i april. ni skall han kvala om 1månad, tiden går fort. Hela inkörningen givk väldigt smärtfritt, ftas vi tömkörde i 3månader innan vagnen kom på.

joooossan
0

Min häst Dobbin är 2 år i sommar, han är inkörd.. Kommer dock inte ihåg när vi började .. Men han är en MYCKET lättlärd och posetiv häst :) Är mest ute och skrittar 1 gång i veckan..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Mixie
0

Min häst kom till mig i september som tvååring, var då longerad och van vid träns samt något tömkörd.. Jag fortsatte tömköra hela september, första oktober fick prova på att dra lite däck och 13 november hade vi vagnen på helt första gången.. sen över december och halva januari har vi tagit det rätt lugnt och kört korta turer och bara fortsatt tömköra runt i skog och mark + att hon vart tvungen att stå pga olika saker men nu ska vi försöka komma igång igen :)

//Mickan

Ingela.C
0

Forin körde vi in förra somaren, körde nästan varje dag under några veckor och sen fick han en lång vila då han växte. Och nu har han tränats regelbundet sen slutet av oktober. I år är han 3 och jag hoppas kunna starta honom till sommaren. :)

SLennartsson
0

Svartkrut tömkördes när han var 2 år, men satte inte på vagnen förrän i jan / feb som 3-åring. Han kom ut i juli.

Rackarungen var ju inkörd när han kom till mig, och han kördes in som 2-åring och har körts i ett år nu.

Tejas Morian är ju 2 år nu, har bara tömlört honom än. Men han ska sättas för vagn innan hingstbetet. :)
Ser verkligen fram emot att köra in honom.

Vicktory Billi väntar vi med, då han är så skygg än. Men det går frammåt.

Tusen
0

Monita tömkördes första gången på hösten som två-åring och hade vagn bakom några månader senare. Hon kvalade 3 ggr (man fick göra det på den tiden). Hon kvalade in redan första gången men som träning för både kusk och ponny kvalade hon ytterligare två ggr. Sitt första banjobb gick hon på 3.45(!). Första gången hon kvalade sprang hon på 3.07,7. (Kvaltiden var då  3.10). Hon gjorde totalt två starter under det året med två tredjeplaceringar som facit och ett rekord på 2,37,3.

Triztan var i princip inkörd och klar då han kom till oss som 3-åring.4 starter det året. Rekordet då blev 2.32,7.

Glöder kördes in MYCKET långsamt som tvååring och vi fortsatte med inkörningen även under treårssässongen och kvalade inte honom förrän på våren som 4-åring. Han är väldigt långsam i utvecklingen rent mentalt. Kroppsligt är han normal däremot. Rekordet blev 2.34,3 på 4 starter.

Montró och Mad Max tömkördes båda redan som ettåringar och gick med liten lätt sulky på vintern mellan åring och två-åring. Däremot tränades de inte förrän de blev runt 3 år.

Troya Viking kom till oss oinkörd som 3-åring. Kördes in under sommaren och kvalade i slutet av augsti. Gjorde sin första start som 4-åring. Rek. 2.15,9 (volt)

Hjolanta Viking kom till oss som 5-åring och var lite körd. Fortsatte inkörningen med henne.

Öviga ponnysar var mer eller mindre inkörda då de kom till oss. Har dock alltid börjat från början med varje ny okänd ponny som kommit till oss. Oavsett vad ägaren sagt att de kan. Det har visat sig vara lönsamt i långa loppet.

Flygis
0

linus kördes in som två åring, startade första ggn som 4 åring.

wilma köres in som 3 åring å startade samma år.

flygis kördes in som 1åring å kvalade som 2 åring å startade i januari som 3 åring.

viktoria kördes in som 1 ring, startade som 3 åring.

Mille
0

Kan ju inte svara på all, men min 06:a römkörs nu och tanken är att han ska få "semester" i sommar och sedan bli riktigt inkörd i höst/vinter med sikte på start som 3-åring.

Kommer antagligen inte börja träna honom mycket förräns början av nästa år.

hannibal-roll
0

Hannibal Roll: kördes in på våren då han var tre, började direkt med tömkörning och efter nån vecka sattes han i vagn. Kvalade någon gång i slutet av aug-början av sep samma år. Startade bara en gång som treåring, resultat: överlägsen vinst på 2.38. Idag är han 11 år UNG och i sitt livs form!

Ängdalas Calippo: Köpte henne när hon var 1,5 år gammal. Började ganska direkt med att vänja henne vid sele och promenader mm. På sommaren då hon var 2 började vi tömköra, satte henne i vagn på hösten. Efter jul samma år började vi träna på riktigt, dock var hon omogen och växte lite ojämnt så hon kvalade inte förrens i juni förra året, som 4-åring. Hon hann starta 5 gånger förra året, rekord 2.27,5 och en seger!

Geminii
0

Gemini: Skulle vart inkörd när han kom till oss (uppfödaren hade skickat honom på inkörning) men han var knappt hanterad, asså han var inte dum utan väldigt rädd för ljud och var svår att fånga i hagen. Men iaf, eftersom att vi trodde han va körbar när han kom så "slängde" vi på selen o skulle ut o sela på vagnen men han vägrade gå fram till den och de va inte tal om att han skulle ha den bakom sej! Så de va bara att börja tömköra och då var han 3.5 år gammal, fick även ha mkt "vagnterapi" med honom eftersom att han va grymt rädd för vagnar. Ha reds in och vande sej mer och mer med vagnar omkring sej och i februari 2006 fick vi på vagnen för första gången. Körde lääänge med longerlina och medhjälpare. i slutet av juni kunde han kvala med vagnen och startade i slutet av juli 2006. Nu är han hur fin som helst att köra, pigg o framåt, endast påselningen som kan vara lite lurig eftersom att han ser vagnen som ett "tecken" på att han ska få ut och springa :)

Goliat: har vi haft sen han var föl och redan då fick han gå o nosa på vagnen och som ettåring tömkördes han och drog vagnen lite lätt för att se så att han inte var bakrädd och som 2.5 åring kördes han någon gång i veckan

plutten-92
0

Dike vet jag inte när hon kördes in för jag köpte henne som 5 åring med hennes föl vid sidan men då var hon inkörd. Nu är hon 7 år och har änu inte varit på banan på grund av att hon har strulat lite med vagnen. Och vi som tillhör åby har inte fått tillstånd att använda banan till något annat än licens kursen, men nu får vi kanske tillträde den 15 mars. Hon kommer förhoppningsvis kvala i april och sedan gå monte licens kursen med mig.