BETT
någon som vet en bra affär som man kan köpa bett entöms eller cresendo?

Köpte nyss entömsbett i travshoppen på banan i stan.
Köpte mitt Cresendo på Börjes. :)
köpte mitt cressendo på affären på bergsåkerstravbana.. kosta typ 120 kr.

finns nog i de flesta travshopar

Okej :) Då är det inget jag behöver skaffa mig ^^
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Fråga till er som har crescendo-bett på era russ. Vart hittar ni så små bett, eller klämmer ni in varmblodsbett i munnen på era hästar?!
Jag har nog aldrig sett crescendobett som varit mindre än 11,5 nämligen, men så har vi knappast Sveriges mest välsorterade travshop på Gotland heller… =D

11.5 är väll russtorlek??:D hehe ja har d iaf på mina:) Jag hade problem med att hitta ett spec bett till en av mina hästar men när jag frågade på Jägersroshästshop så fixade dom det=)

De alra flesta russ som jag varit i kontakt med har 10,5 i bett storlek, 11,5 är extremt ovanligt på russ.
Har tyvärr sett aldeles för många russ som har helt felaktiga bett i munnen. Detta med rätt typ av bett i rätt storlek är oerhört viktigt. Har man ledade bett (två eller tredelat) som är för stort kan man orsaka bitskador på insidan av lanerna. Med ett rakt bett är det lite mindre kritiskt. Många jag sett har även för grova eller skadade bett. Att använda ett gummibett eller ett läderklätt bet som är bitet på kan vara som att stoppa en rasp i munnen på hästen.
Det finns en mycket bra artikel om bett på:
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#11 Tack, precis det jag tänkte också!
Mitt varmblod har 11,5 i bett, och hon är normalstor. Skulle aldrig sätta hennes bett i munnen på något av mina russ..

På dom russ vi har så hade vi inte kunnat prega in ett mindre bett än 11.5… Av våra 5 hästar som är i träning är det två st som har 10.5 dom andra har 11.5! Men det är från häst till häst!! Så ovanligt tror jag inte att det är… Våran shettis vi hade får ett X antal år sedan hade 10.5 i bett likaså den jag tävlade för 2år sedan!!

Har med 11,5 på vissa. Och dom betten passar, kanske har jag storkäftade ponnysar men så är det. Som Rajmon säger med så har jag också haft 10,5 på shettisen.
Ingen av mina ponnysar har varit "skadade" i munnen heller av sina bett. Så nog har dom passat.
#13 och #14 Är det en utbildad hästtandläkare/veterinär som kollar munnen på era ponnyer?

#15 Ja det är det!
Annars skulle jag knappast uttala mig om det då jag inte har för vana att gräva runt i mina hästars munnar på fritiden.

Alla mina 4 russ har också 11,5, och dom har aldrig haft problem, och ja dom är kollade i munnen av veterinär…

# Ja!! Mina är kollade i munnen av utbildad vet…

#13 #14 10,5 på shettis är dock inte speciellt ovanligt, det är ju inte mankhöjden som bestämmer bettstorlek ;-)
Det är väldigt enkelt att kolla om bettet har rätt storlek:
Börja med att sänka/justera sidostyckena, så att bettet ligger i viloläget! Därefter tar du med ett finger i bettringen och sträcker bettet i munnen så att det ligger rätt/rakt över tungan. Se till så att bettringen ligger intill på motsatt sida utan att pressas in i munnen. Om du då får ut ett överskott på andra sidan är bettet så här mycket för långt.
När jag gick på ridskola fick jag lära mig att bettet skulle sticka ut 1cm men efter att ha rådfrågat ett antal veterinärer och hästtandläkare (är inte nödvändligtvis samma sak) kan jag bara hålla med hästtandläkare Christian Haglund som jag citerat ovan.
Jerker Klang,
Våra hästar har storlek 11,5 utom Cancan som har 10,5…
11,5 är inte ovanligt för ett russ! Drömprinsen har till och med storlek 12cm på sitt hingstbett/visningsbett och det sitter bra.
Betten ska ju inte trycka in i sidorna..! Vi har fått mycket råd av en gammal hästkarl som hållt på med hästar i över 80 år..

#19Men jag tror nog att jag vet hur bettet ska sitta i mina hästars munnar=) och våra hästar har blivit kontrollerade i munnarna av utbildade vet… Som du djälv säger så är det inte mankhöjden som bestämmer bettstorleken varför är det då så konstigt med ett russ som har 11.5 men inte med en shettis som har 10.5??

#21 Jag har inte sagt att det är konstigt bara att av de russ jag haft att göra med genom åren, vilket har blivit en del, så är det extremt ovanligt. Dvs en eller två stycken. Däremot är det många som haft för stora hos föregående ägare. Försök att inte läsa mitt inlägg som kritik, för det är inte menat så, utan bara ett sätt att försöka dela med sig av erfarenheter som jag, tyvärr, inte är änsam om att notera. Dvs för stora bett och för korta sidstycken.
Jerker Klang,
#20 Vi har fått mycket råd av en gammal hästkarl som hållt på med hästar i över 80 år..
Ojojojoj! DÅ skulle jag nog hellre ta lärdom av någon som utvecklat sina kunskaper lite mer.

#23 mmmm, jag gjorde ett sådant misstag med Jaritza, hon är vårt alra första russ. Hon hade vargtänder och "de gamla hästkarlarna" sa att hon kunde ha dom kvar så länge vi inte använde käkpinne. Ett helt korkat råd har vi sätt nu i efterhand. När vi efter två säsonger ryckte vargtänderna hade vi en helt ny häst….
Inget fel i erfarenhet, men gammal erfarenhet som inte kontinuerligt uppdateras är enbart farlig. Nu vill jag iof inte påstå att så är fallet för #20 utan är enbart en allmän reflektion….
Jerker Klang,
# 24. Han är rätt uppdaterad, då han varit körlärare på bl a Bollerup för bara ett par år sedan.
Är inte detta ett forum för ungdomar?
Istället för att komma med pekpinnar, ge goda råd istället
#26 Vad är det som får dig att tro att detta forum är endast för ungdomar?
Dessutom har vi gett goda råd, men alla är inte villiga att ta emot dem.
Jag tycker det är bra att "äldre" är med och skriver. De talar med erfarenhet. Annars är dom nog kloka nog att hålla tyst. :P

#23 om nu cancans häst har den storleken på bettet, okej! Det finns ingen mall man går efter, endel har små munnar, endel stora!
Själv kan jag då säga att shettisarna jag har haft har haft storlek 10,5. En gång beställde jag ett nytt bett, strl 10,5, men när jag fick det stod det 11,5, och det var kanppt nån skillnad, så det bettet gick utmärkt

#26 Detta är ett forum för ALLA som håller på, direkt eller inderekt, med ponnytrav. Som tränare, ponnyfarsa och uppfödare skriver jag givetvis även här. Tycker inte jag, eller någon annan i denna tråd, kommit med några pekpinnar. Däremot har jag försökt dela med mig av erfarenheter som jag varit med om. Enligt mitt förmenande är det precis vad ett forum som detta är till för.
#24 Bra, då har du säkert ordning på grejerna, är bara livrädd för råd från "gamla hästkarar" då jag fått så många felaktiga råd själv genom åren….
Jerker Klang,
#29 Det finns faktiskt en "mall". Om du mäter käkbenet i underkäken (precis i lanerna) så ska bettet vara c:a 1,5-2 cm längre än den bredden. En Shetlandsponny brukar vara c:a 6-7 cm bred där. Prova!

#31 men jag har haft välldigt stora shettisar också, det kanske ska tilläggas, hade stl russ på käken och så

#32 mmm, precis som vår Gordon Rex, han har russgrimma, russhuvudlag osv, givetvis ett 10,5 bett.
#29 Visst är det så, problemet är bara att få in sjutmåttet i munnen på ponnyn…. Lättare, tycker jag, med den metod som beskrivs i dokumentet jag hänvisade till i #11
Jerker Klang,
#33 hahaha, nej, du ska givetvis mäta på utsidan. Förlåt min dåliga förklaring. 
När det gäller länken så känner jag till den eftersom det var jag som la in den första gången. 

#33 jaa, så var det för mej också
tycker bara att det blir så fel när det sägs emot eller vad man ska säga, bara för att en häst råkar ha ett litet större bett än idealet, jag menar, jag har hemma i västerbotten kan väll inte veta vad en som bor i typ värmland ska ha för storlek på bettet och att den storleken dom har nu är fel, man har inte en chans att veta om man inte känner ägaren eller så!

#35 Tycker nog ingen här i tråden har sagt att någon har fel på just sin ponny. Det jag påpekat i mina inlägg rör MINA erfarenheter, dels av egna russ, dels vad jag sett ute på tävling (tävlar nästan varje helg under säsongen i mellansverige)
#34 En bra länk är värd att länkas till ofta….. Problemet med den mall du beskriver är att många missuppfatar den. Man tror att om man stoppar in bettet, i enlighet med #11, så skall det vara 1-2 cm som sticker ut på andra sidan, vilket blir väldigt fel. Lättare då, tycker jag, att följa beskrivningen i #11. Problemet är ju inte bara bettlängden, ett vanligt förekommande fel är för korta sidstycken vilket gör att hästen riskerar att skada tänderna.
Jerker Klang,

#36, så uppfattar då jag endel inlägg, men inte dina!

Faktiskt så är det så, att många har för långa bett på sina ponnyer. Den gamla skrönan "en centimeter av bettet ska sticka ut och två veck i mungipan så passar det" hänger nog fortfarande kvar.

Joo, nog är det så att endel har för långa bett nog!
men grann har stort huvud och på honom passar 11,5 jättebra, och på shettisen har vi 10,5, för hon har också ganska så stort huvud.