Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 1218 ggr
SitaL
0

Träna på bana...

undrar om man måste ha nån license för att träna på nån bana? Även med stor häst?! tack på förhand…

ozzkan
0

Nää,

CarinaO
0

Man måste väl ha B-licens om man ska köra stor häst,och samma är väl det för ponny eller har jag fel?

SitaL
0

Men om man har ponnytravlicense får man träna storhäst på bana?

SLennartsson
0

#3, Nix. Man måste ha någon av alla storhästlicenser som finns för att få köra stor häst på banan.

CarinaO
0

Du måste nog ta B licens för stor häst :)

SitaL
0

Okej då vet jag..:) tack så jätte mkt!

EmiliaLeo
0

#4 När jag tänkte anmäla mig till f-licens kurs för storhäst nu i vår så stog det "Detta är ingen nybörjarkurs, du bör ha god vana att köra på banan och ha kört ett antal provlopp" .. hur skall man kunna ha kört provlopp om man måste ha licens för att få köra på banan? Det går inte ihop för mej :P

Hannna
0

#7 ja, jag tänkte detsamma, Jag menar alla skötare som förvärmer hästarna på banan (en bana som Solvalla måste man ju värma på banan) har ju INTE licens.

EmiliaLeo
0

#8 nej precis. Vad jag har förstått så behöver man ingen licens för att ens köra provlopp, däremot är det en åldersgräns på 16 år.. men jag kanske är helt ute och cyklar, sånna fall kanske jag ska sluta träna mitt varmblod på banan då xD

palomia
0

Det är väl en försäkringsgrej ? Som "privatperson" tror jag man måste ha licens men som anställd räknas tränarens…

love_karro
0

fast det är ju 15 års åldersgräns som gäller vad jag vet…..

divansson
0

man behöver ingen licens. man ska ha mycket vana att köra hästar och vara innom åldersgränsen som gäller. Så ska man vara medveten om reglerna och ta ansvar. sen måste man ha hjälm också, fast det fattar man vel. Sen måste man vara medveten om att det finns en risk, därför ska man hålla sig till åldersgränsen för att försäkringen ska gälla.

Det är då det som står på flera ställen. Kollade själv upp det på nätet igårkväll. sen kollade jag nu i en bok som ligger framför mig..

och åldersgränsen är vel endå på 15år(?). annars vore det helt sjukt om man innan F-licensen ska ha vana av att köra på banan. eftersom man tar F-licensen samma år man fyller 16. då vore det knäppt om åldersgräsen ligger på 16år..?

olivialundgren
0

räker väl om hästen finns på en tränar lista? Så sa en till mig iaf.

ElinLilja
0

När jag jobbade i travstallet hos en amatörtränare så sa han att jag fick köra hans hästar på banan då jag gick under hans licens då. Men där emot fick jag inte ha en egenhäst i träning och köra denne på banan om jag inte hade någon form av tränar licens för stor häst….

iiirma
0

Men provlopp måste man ju ha ngn licens för, är inte så bra på alla typer, men ngn "kusk-licens", iaf på mantorp.. räcker inte att vara B-tränare.

EmiliaLeo
0

#15 vet inte om de är olika på olika banor, men på romme är provloppen öppna för alla, med eller utan licens.. men åldersgräns.

ozzkan
0

#16 Samma på Åmål, men så viktigt är det väl inte, viktigast är väl hur erfaren man är av att köra stora hästar.

black_star
0

inte b-lic det räcker att ha  trännar lisens för att få köra på bannan B lic då är du amatör å får köra i lopp.så tror jag det är på alla bannor.

Trav_
0

Man behöver inte ha licens för o köra stor häst på banan! Det enda som man ska va är 16 år..Sedan är det sunt förnuft så man vet att man klarar av hästen..