Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1910 ggr
linnrisedal
0

Selen åker fram

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag kör min ponny i nerförsbakcar åker selen fram. Detta är dock förståligt men jag tycker den åker fram FÖR mycket. Är rädd att han ska få tryckskador.

Har provat att korta ryggstyket=han slår, har provat att byta material på selunderlägget men det hjälpte inte heller, har slutat med pälsglans i manen och kan inte spänna bukgjorden för hårt heller!

Han är en rätt rund ponny, så  han har ju inte nån manke direkt.

Tips någon?

StuteriSolo
0

använd ett bakläder så löser sig alla problem

Tusen
0

håller med #1. fungerar jättebra, då slipper även att ta hela tyngden ifrån vagnen i svansen utan kan bromsa upp med rumpan istället. Jättebra!

AndreaJonsson
0

Det där problemet hade jag på min shettis förut, men jag testade att byta selunderlägg till ett sånt i läder och det funkade utmärkt :)

[Russ-park]
0

Anvend alltid baksele som broms till träning. bj

linnrisedal
0

kan man sätta fast en baksele på en travsele då? för jag kör ju med travsele.

entill
0

Ja, bakselen är fäst i skacklarna. Du måste alltså ha någonstans att fästa den i skackeln, en ögla eller något liknande.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

linnrisedal
0

okey, någon som har en bild?

jag har en sådan vagn med en ögla i, är det bara att haka i bakselen i den då?

jenniferaronsson
0

baksele funkar bra och på min shettis vart det bättre med en gummijord! :D

Ammiii
0

Jag hade samma problem på Dante ett tag, men vi satte dit en extra säkerhetsrem som vi drog snett bakåt och satte fast ordentligt i skackeln, det fungerade faktiskt riktigt bra och är en ganska enkel lösning.
Men då drog han fram selen för att han hängde i käket…

Mitt ena sto stör sig mycket på bukgjorden om jag sätter åt den hårt, så vi har ett selunderlägg även under bukgjorden. Det accepterar hon helt!

Teja-Bea
0

Korta inte upp bakstycket. Det ger tryckskador på svansroten och gör att hästen ej kan arbeta ordentligt med ryggen i uppförsbackarna.

Även Jag rekommenderar baksele. Vill du ej köpa en "riktig" baksele kan du vända en brösta bak-å-fram och fästa den över korset och sedan i vagnen.

inte så bra bild, men man ser lite

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

black_star
0

än häst kann slå av bakselle av panik .jag föreslår gummi jord å senn tästa som#9 skriver det funkar…..å änkelt ….lycka tillFlört

linnrisedal
0

selen åker fortfarande fram, har gummigjord men det hj'lper inte.. jag vet inte om jag vågar prova en baksele för han e inte den typen som skulle kunna ha en sån tror jag…

StuteriSolo
0

Har du en vanlig brösta kan du ju prova Beas förslag, gå ut och tömkör med den på och bryr han sig inte sätt han i vagn och testa. Ingen av mina hästar har någonsin brytt sig om bakläder, snarare har de blivit bättre att köra i backar när de märker att de slipper ta hela tyngden i svansen.

entill
0

Om du skall prova att använda baksele, måste du nog vänja hästen succesivt med bakselen innan du spänner för. På samma sått som hästen måste lära sig att dra med bröstan måste den lära sig att ta emot med bakselen. Sätt på bakselen och dra i den framåt. Till att börja med kommer nog hästen att reagera, men ta det försiktigt och öka trycket så att den vänjer sig vid att det ligger en rem runt rumpan. Om det inte går att vänja hästen skulle du ju även kunna montera broms på vagnen. Det finns jättebra rockarder med broms, kanske lite dyrare, men absolut värt pengarna.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Teja-Bea
0

Precis som #14 säger kan hästen behöva vänja sig succesvt. speciellt om hästen är lite bakrädd.

Sätt en brösta/baksele på hästen inne i stallet. låt den trycka lite och sedan lite till och läs av hästens reaktion.

Sedan kan du fästa den i en brösta och ta hästen på släp. Då kommer hästen känna att det tar emot lite när det rör sig och vänjer sig sakta vid trycket i all gångarter.

Om det behövs så tömkör. De till att hästen är säker innan du spänner för! Sen ska det nog gå bra! =)

Jag håller inte med om #9's förslag om att spänna fast vagnen ytterligare. Ju mer du drar fast den desto mindre kommer hästen kunna dra med brösta och bogen istället för att dra med magen!!

* Bild: Hults Pirita med baksele. (bakvänd brösta spänd i frambrösta för att förhindra möjligheten att slå. Hon var vääääldigt bakrädd!)

joooossan
0

#15 Tänkte bara fråga lite om Huls Pirita, med tanke på bakselen.. Jag har oxå men häst som kan slå, är det något att rekomendera med baksele ? Har använt slaggjord men funderar lite, är det värt att prova, skillnad m.m. ? :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

HallonLilly
0

Kör med en lättare vagn.

Teja-Bea
0

#17 men man vill ju ändå ha dragmusklerna som kommer med en tung vagn.

Att köra runt i en sulky ger ju inga bog/ryggmuskler alls!!! Förvånad

#16 Har PM:at dig! =)

linnrisedal
0

men jag fattar inte detta med en uppochnervänd brösta, skall det vara en kortbrösta eller en långbrösta, och ja hur funkar det?

Nån som har en bild på det eller kan beskriva det bra?