3 åringar . [Läs]

Joggar 3-5 dagar i veckan.. tar inga tider även om jag gjorde det skulle jag inte skriva dessa här för dom går inte att jämföra med loppen ändå =))
//Mickan

Tror Grooping är typ motion ;p

Kör 3-dagar i veckan och ska börja med löshoppning nu.
Håller på att köra in min 3-åring
Vi kör våran varannan dag hemma och försöker vara in på banan med honom en gång i veckan :)

#7 ska ni köra in den nu? lite sent :)
#9 Lite sent? Varför då? Det beror väl på när man tänkt att börja tävla den. Vi fick ett russ till oss i april för två år sedan. Hon var oinkörd så vi började köra in henne efter att hon vant sig vid sitt nya ställe. Hon kvalade i augusti men vi hade redan tidigare bestämt att hon inte skulle starta förrän under 4-års sässongen. Hon sprang då på 2.15 efter 11 starter som 4-åring.
Alla vill inte ta ut sina treåringar utan väntar tills de blir äldre. Det finns fördelar med det också. Och en del är inte mogna ens som 4 åringar att starta. Det måste varje person som kör in och tränar sin ponny ha noga koll på.

Nu var det ett tag sen jag hade en 3-åring men jag reagerar lite på att jag tycker vissa kör lite hårt med sina små. Dom är ju så unga och har hela livet framför sej så varför skynda sådant!? Mina har alltid sin första sesong till att bara titta och känna på banan utan några krav alls.
#7 Jag tycker du gör så rätt i att ta det lugnt, att skynda faller alltid tillbaka på en själv. Brukar själv köra in mina på våren när dom bli 3 och ev starta dom i slutet av sesongen om ens då. Hellre komma ut med en välvuxen stabil tjej/kille som är mogen för travet än någon som man skyndar med för ens egna skull.

#12 håller helt med dig! Det är alldeles för många som skyndar med sina unghästar. Tyvärr har ju ponnytravet börjat utveckas med mer och mer elit-tänk. Hästarna har blivit produkter istället för vänner och segern är det viktigaste.
Flera ponnyer körs in och tränas hårt redan som 2-åringar och startar sedan 10-20 ggr som 3-åringar!
Själv VILL jag inte starta i kriteriet. Jag må vara lite gammelmodig men jag tycker det känns obehagligt med de tider som en 3-åring presterar idag!! =/
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Du kanske menar att om man inte redan har kört in sin 3åring är det ingen idé att ens börja på?
Unghästar utvecklas i olika takt, det bara är så. Du vet väl inte om de precis har fått hem hästen och därför inte KUNNAT köra in tidigare. Den kanske inte har varit mogen för det tidigare, den kanske har varit sjuk.
Alla hästar är individer. Kan du inte leda och binda upp din häst så kan du inte börja köra in den inann den klarar det. Och allting tar olika lång tid för olika hästar. (ett exempel, inget med någon i tråden att göra)

Min treåring är typ precis inkörd. tränar varannan dag 4 km.. tar det lugnt med henne.. O den andre treåring ha vi bara haft vagn på två ggr.. vi har inte bråttom med dom.. dom ska hålla..
#9 ! efter 30år som hästägare så kan jag nog lugnt påstå hästar är enskilda individer !!Jag hade Rip.Benni som unghäst,han kördes in i april som treåring,han hade inga problem att gå 2.10 i kriteriet !!Jag tycker att trenden med att behandla russen som om de vore varmblodstravare är helt tokig ! Min 4-åring har jag inte börjat köra fort med än !!!Och det är inget fel på honom för det………………..

a men den är vel försent ifall du vill starta den dom närmsta starterna? :O

#18 Alla har inte samma mål.
Personligen tycker jag det är för tidigt att starta treåringar i April.

jo det är ju klart ,

jag skulle aldrig starta min i april.. ja ha kört in alla min i februari. o dom ha vart trea o femma i kriteriet.. varav gått 08 och 12. så det är ingen fara…
köra mina 3gånger i veckan.
hallå alla hästar håller det är ju häsyen som är vek om den inte håller då är det en skit häst

#23 Hallå… där kan jag verkligen INTE hålla med dig….. Det finns vissa gränser i en hästs träning som man inte borde överskrida! Att vissa hästar är känsligare än andra kan ju inte den förmå… Man ska ju träna var och en häst efter dens behov eller vad man säger…

Jag föredrar att hästarna är väl hanterade och helst inkörda tills dom är tre år. Tror det blir svårare att få till dom ju äldre dom är.. Mina är inkörda och tränas på i skogen några dagar i veckan. Kan inte påstå att dom tar skada av det. Sen om dom kan starta i år eller inte har jag ingen aning om än :) Men det är ju mina personliga åsikter :)

#1 Kör du fort tre ggr i veckan? 800m*12= 9600 m(rakbanan)+ ca.1600 m (på banan)= 11200 m fort i veckan, LITE för mycket för en treåring?
Och om jag inte minns fel kördes Petro in i februari? Högt upp i kriteriet.
#24 Håller helt med dej!! Alla hästar klarar inte att starta som treåringar eller är mogna!! Jag vill kunna tävla min häst ett par säsonger istället för att ha en kanon säsong som treåring o sen inget mer…#23 Alla hästar håller inte det är individer!! Bara för det e de inga skithästar, skriver man sånt ska man kunna stå för den man e!!
Min 3-åriga shettis tränas i skogen 2-3 ggr/v då blir det mellan 3-7 km. Har haft honom till provstart 2 ggr. Han blev inkörd i somras och har varit tömkörd sedan oktober -06.
Man kan ju inte kräva för mycket av dom, det måste vara på hästens nivå så den tycker det är kul!
Han är även riden, men sparsamt om man säger så, kanske varit på uteritt ca 4 ggr.Men han sköter sig galant o fixar alla gångarter med ryttare på och tycker det är KUL!
Det vore kul om han klarar kvalet nu i vår, bara han kommer på vad det är man begär av honom på banan så..!

#26 Nja, inte riktigt, han kördes in i januari. men i mars efter mer än 2 månaders träning gick han lika fort som min andra 3-åring, som var en shettis
. Men når våren kom och han börja springa i hagen, då tog det fart minsann! Han gjorde jobbet enkelt för mig.

2006 fick min granne ett russto. Hon var 14 år gammal och lite svår att hantera. Jag körde in henne och började träna henne. Hon travade 2.33,5 efter 5 (tror jag) starter!!
Det GÅR att lära en gammal hund att sitta!!
#23 jag hoppas att du inte är seriös….
#30 jadu det går o lära gammla hästar! Mitt shettissto blev inkörd som 11-åring och startade första gången 2006 o har nu rekord på 2.57,3 !
raptor som jag har han tränas varannan dag och är inne på banan 1 gång i veckan och går lite provlopp och springer " fort" med andra hästar, har inte alls börjat pressa honom och han springer mest för att lära sig att volta, höra ljudet ur högtalarna och få ha andra hästar runtomkring sig. han springer just nu runt 2.50 på banan men det är ju så mycket man ska hålla på med samtidigt :D

#23 försök vara seriös!
Det finns inga "veka" hästar, bara dåliga tränare. Tränar man för hårt som unghäst håller hästen inte livet ut, väntar man ett år håller hästen oftast livet ut. Enligt mig är man bara dum om man börjar för tidigt, det får man igen för i slutändan.
Kör min 3-åring ca kanske 2-3 gånger i veckan då jag inte kör så snabbt. Bara så han kommer i vagn, har tatt tid på han några gånger. Då han har gått 2.40 till 2.50 på 500 m.
Tror ingen tycker att det som öststaterna höll på med (och kanske även gör fortfarande), då de sätter 4-åriga barn i gymnastikskolor för att tränas upp till elitgymnaster 10 år senare. Detta har i alla fall många reagerat hårt på. Vissa höll men mängder av barn knäcktes men det pratade dom aldrig om.
Är det så vi skall behandla våra ponnysar? Lek kombinerat med lättare träning är aldrig fel men att tro att unga individer klarar av samma träning som äldre, det är bara korkat. Men visst finns det undantag och det är väl bra för dom men att tro att det gäller alla….nej, där går gränsen. Tränaransvaret är så mycket mer än bara ett namn på en lista. Tänk på det!

jag tror det är huvudsaken man anpassar sig efter sin hästs mognadshet åde.
Och jag tror att människor håller bättre koll på sina hästar än andra vad dom klarar av och inte!
#36 Precis vad jag menar. En duktig tränare ser om hästen är mogen eller inte. Sen kan man ju vänta med inkörning, träning och tävling av andra orsaker också. Eller hur…?
Inga av mina hästar ska starta i april, möjligen ska russen kvala i maj, men det får vi se när vi kommer dit… Jag håller dem på bra humör och tränar på så att de känns pigga och glada, aldrig något bestämt om hur långt el fort el mkt de ska gå. Utan ett gott humör ingen bra tävlings individ.. anser jag
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#35 Vet inte riktigt varför men i många av de inlägg som du skriver verkar du tro att ingen av oss är kan någonting alls.. För mig är det självklart att man väntar tills hästen är redo!!
//Mickan
#39 Eftersom detta är ett diskusionsforum och det debatteras, så antar jag att det är okej att tipsa,ge råd och dessutom ha egna åsikter om saker och ting. Det är det i alla fall i andra forum. Sen tar man väl till sig det man vill. Alla kanske inte är lika kunniga som du. Om du tror att jag kommer mer pekpinnar så har du missuppfattat mig. Jag vill hjälpa och tipsa de som INTE kan. Sen få väl var och en göra som dom vill.
Rätta mig om jag har fel, MEN har inte många faktorer förändrats under åren som påverkar hästarna. Aveln har enligt min mening gjort stora framsteg. Många har blivit mera medvetna hur vi ska föda upp (fodra) hästarna redan från att de är föl. Jag tror även att många tänker sig för lite då de väljer hagar åt unghästarna, en kuperad stor hage gör att de kan springa och leka över stora ytor och samtidigt bygger de muskler. Har vi även hagar som har lite skogsmiljö lär sig hästarna att lyfta på fötterna och de tränar automatiskt upp kordinationen. Sedan tror jag att många har lärt sig att "träna" sina hästar, med andra ord kunskapen har ökat. Många gånger har vi de familjer som är eller har varit framgångsrika att tacka. Istället för att vara avundsjuk kan man säkerligen fråga och få hjälp istället, så har det i alla fall varit för oss. Våran treåring ifjol de gånger han gick fort bestämde han själv farten, han drevs eller prssades ALDRIG någon gång för att gå fortare. Kontinuerligt gicks hästen igenom så att den aldrig skulle ha några skavanker och av den anledningen bli snedmusklade. detta tror jag att många inte tänker på. Hästar kan ju även få skavanker i hagen genom lek o.s.v. Det intressanta i kriteriet 2007 var att deltagarna inte hade startar så många gånger och att det var åtta olika fadershingstar på de tolv deltagarna. Vi har genom sammanställd statistik kunnat läsa att det finns hingstar som lämnar bättre avkommor, det går inte att förneka. Sedan kan man diskutera om det är bra eller inte när det gäller aveln generellt. Men JAG tror att vi avlar för olika inriktningar: Trav - Utställning - Allroundponny. Detta kanske inte delas med alla, men vi måste respektera varandras åsikter.

Jag har ingen treåring. mitt russ är 7 år i år, vet inte riktigt när hon kördes in men jag gissar på runt 3 kanske. Jag har inte haft henne på banan än på grund av att hon strular lite i vagnen fortfarande, men nu ska hon förhoppningsvis kvala i april. Hon kommer nog inte bli en elit ponny, men hon duger åt mig.

#41 Mycket bra skrivet!
Lyckligtvis verkar det finnas väldigt duktiga tränare/kuskar/ägare på detta forum och jag tycker att många av åsikterna är mycket vettiga! =)
Men det finns ju tyvärr ett mörkertal ute i landet som bokstavligen tränar sk*ten ur sina unghästar, tävlar jättemycket och sedan säljer dem vidare som uttråkade, sönderblistrade 5-6-åringar..
Jag har själv sett hur flera vart på banan och skört snabbt med sina 2-åringar… =(
Jag säger inte att det är vanligt, men det förekommer i större utsträckning än man tror. Och det svår är ju att få bukt på detta problem. En normalfrisk shettis/russ ska ju faktiskt hålla långt över 25 års ålder!!

jag tycker du tränar bra micke , annars blir dom ju som den jag fick köra idag :S

# heheh :P aa menar det josefine <3

Försöker att motionera min treåring varannan dag. Det blir dock inga längre turer, och det är mycket skrittande, men han tycker att det är kul!
Han har inte varit på travbanan mer än en gång, då han var hos veternären vars klinik är belägen vid travet.

Om det är för sent att hålla på och köra in en 3åring nu så är jag sjukligt sent ute med min grabb då, köpte honom på hösten som 4 åring, oinkörd & oinriden, inte särskilt hanterad heller.
Satte genast igång med inkörningen & inridningen, gick enkelt och var till det stora hela väldigt oproblematiskt.
Trots det så struntade jag i att starta honom på hela förra året, när han var 5 år gammal, för jag ansåg att han inte var mogen.
Nu är tanken att han ska ut iår då, som 6åring. Hela TRE år senare än det du påstår skall vara sent, aj aj.

sent och sent? , beror på när man vill starta? , lr hur ?

#48 För mig handlar det inte alls om när jag vill starta utan när min häst är mogen!!
//Mickan

Ja tyvärr så beror fenomenet söndertränade unghästar på egoism!! Tränaren bryr sig inte om hästens egna mognad utan kör för sin egen skull!!
Silverboy är 8 år gammal nu men är han inte mogen för travet i år så väntar vi!
Jag vill först och främst tala om att jag håller med om att våra ponnytravare pressas alltmer och tidigare. Jag tror inte det är odelat positivt, men det lär visa sig om några år hur länge dessa "talanger" håller för tävling. Däremot är det klarlagt genom forskning att för att kunna uppnå maximal hjärt- och lungkapacitet måste en individ tränas i unga år. Det finns säkert dom som kan dom forskningsresultaten bättre än jag. Med detta vill jag inte ha sagt att jag är för den forcering av unghästar som görs, men jag tror att det frestar nog så mycket att sätta igång en gammal häst som aldrig gjort något tidigare.
#50 en åttaåring som inte är mogen, tja den vet jag inte om jag vill satsa på….nedärver han den mognadsgraden blir det dyra hästar att föda upp!

ponnysarna utvecklas ju som andra hästar oxå gör så sjukt olika och det kan ju finnas dom som är bra utvecklade när dom är tre år! man behöver ju inte vara "knäpp" för att man kör in sitt russ som tvååring! det beror ju helt på hur mycket dom är utvecklade, det är min åsikt
Som en liten kommentar till snack om uppfödning, träning m.m. Ett 3-årigt russ är absolut inte färdigt att hårdtränas, russet är en LÅNGSAMT växande ras, och även om du har en stor 3-åring så är inte alla ligament och leder mogna för hårt arbete (jämför kallbloden). Jag har avlat fram russ i 45 år, och våra 3-åringar har startat max 7-8 gånger på en säsong, till skillnad från vissa som startar sina 25-30 gånger…..Uppfödningen på russ bör heller inte ske med en massa kraftfoder av alla de slag, utan hö och mineraler är den mat ett växande russ skall ha, sen kan man givetvis ge ex.-vis morötter och sånt, men dom skall absolut inte drivas till att växa snabbt. Då får du ett russ som inte håller, det blir en massa gallor m.m. och russen har av hävd mycket bra ben och hovar som vi inte skall avla bort. Uppfödning på lösdrift är jättebra, helst med andra russ i samma ålder, då har dom tillfälle att leka och busa, det stärker lungorna bl.a. Sen är det så att vi avlar inte bara för trav eller utställning, dom som avlar för trav, avlar OCKSÅ för utställning! Det är väl kul att ha ett snyggt rastypiskt russ med 40 poäng som travar 1.50, eller? En kategorisering av russen kan bli rasens död!

#53 russ som man avlar för trav resp. utställning tycker jag verkligen är två olika raser idag! och jag tycker väl det är rätt. det är väldigt svårt att få ett allround russ idag, eftersom många avlar russen efter vad dom vill göra med dom, t.ex. kanske enbart trav.
#53 Mycket bra skrivet, håller helt med dig!
# 54 Vilken erfarenhet har du av russavel? Jag tror nog att dom flesta i dag, till skillnad för bara 10-15 år sen är mer måna om att russen skall kunna röra sig snabbt och smidigt + att dom ser bra ut. Vi har många s.k. utställningshästar som har fått 40 p. på premiering och utställning OCH tävlar i trav. Ex.-vis Mareld som fått diplom och 40 p. Är hon en utställningshäst?????

#56 det ända jag skrev är att jag tycker att det är som två olika raser idag och att det är många som avlar efter t.ex. en bra travponny, det har verkligen inte nått att göra med om mareld är utsällningsponny eller inte.

Mne inte behöver man välja bort extriören för att få en travponny? Det finsn ju trots allt både snygga och snabba russ, varför avla på det som är sämre?

av min erfarenhet så dom russen som "travfolket" tycker är fina och har en typisk travextriör brukar ju inte så ofta hem hos utställningsdomarna. och många som är e. tyson känns det som att det räcker för domarna att se stamen så drar man av poäng, av det jag sett tycker jag att det är så! och det här menas absolut inte att jag är imot att avla fram ett russ som går snabbt och går hem hos domarna. det är bara min åsikt av det jag sett

Jag visste inte att det fanns en särskild travextriör.
För mig är bra ben alltid bra ben och en bra gång alltid bra gång och det behöver du oavsett vad du håller på med.
Jag tror att en bra extriör ger en bra hållbarhet och det behöver man väl särskilt mycket av som travponny?
Det finns ju många guldbelönade travruss…

En snygg häst har väl en större möjlighet att trava fort? Elller hur? Om den är perfekt byggd så har den stor möjlighet att trava fort, men sen måste den oxå ha skallen. Men en "fin" häst håller ju oxå bättre.

#61 inte säkert att den gör? kan ju va sneställd?
I tanke på hur många av de absolut snabbaste hästarna som fått lika bra utställningspoäng än av de som inte startat trav alls eller startar utan en tid under 2.00 så kan man ju undra om det som utställningsdomarna är bättre extirör verkligen ger bättre trav….

En häst som aldrg startat hade kanske gått jättebra, det kan man inte alls veta.
Och jag tycker inte att en häst är helt värdelös som travhäst om den inte går under två min…faktiskt.
Och alla snabba travare har inte blivit visade
Russet är så mycket mer en bara trav! Jag föredrar allsidighet, russet har en förmåga att prestera innom flera grenar och dessutom prestera BRA inom dessa grenar
Trots att vi i många år avlat fram travruss så försöker man alltid att få fram en häst som dessutom är snygg och så rättställd som möjligt. Sen verkar det som om många av "travfolket" har glömt bort att det här faktiskt är vår egen, fortfarande utrotningshotade ponnyras! Tänk vad många bra ston med fin stam det finns som bara blir gående i en hage efter sin tävlingskarriär, i stället för att användas som nyttiga avelsdjur…..
Det hänger mycket på hur kusken/ryttaren tränar sin häst för att få den att bli bra inom vad nu denne har för utsikter..
I Russföreningen på ön finns ett vpr för bästa allroundruss som endel russ åtgait sig genom åren,man ska ha tävlat framgångsrikt inom 3 grenar.
Tar som ex. Magnum S.A.K. som fick priset i år,; han har tävlats inom travet o gått tid runt 2.08., vilket är en skaplig tid . Efter ett antal år har han skolats om till att bli dressyrhäst och sen tävlats i denna gren framgångsrikt och sen även i körning (dressyr/precision,maraton) under fjolåret, där han segrade i första starten (han är nu 14 år).
Han är ju travstammad och hade mycket väl bara kunna fått tävla inom travet om han inte hamnat hos en annan ägare som håller på med dressyr och sen då tävlats i körning av mig som tävlat i denna gren ett antal år.Russet är en anpassningsbar hästras!
Mycket tömkörning dressyrinriktat är väldigt bra träning för alla (särskilt unghästar)!