Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 943 ggr
Klasselover
0

Bett eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Shetlandsponnyn som jag tar hand om är väldigt krånglig med bett. Nästan varje gång när man kommer med tränset så sticker han undan och vägrar 'ta på sig' det. Vet inte om han har ont i munnen, för ibland så kommer han snällt fram och tycker det är helt okej. När man rider honom är han väldigt mjuk och snäll, går gärna i form och så. Men så fort man kör honom blir han stel och hård i munnen, och man kan behöva dra ibland för att få stopp på honom. Ibland kör/rider vi på remontnosgrimma, då är han likadan i både ridning och körning - omöjlig att få ner i skritt, ska trava hela tiden, jättepigg.

Ska jag använda bett eller inte, han gillar verkligen inte att bli tränsad men ägaren säger att han inte har vant sig än (han har haft bett i 1 år nu). Han är dock snäll när tränset väl är på.

Nån som har något tips hur man kan få hästen att se positivt på utrustningen, han går alltid undan när man kommer med sadel/sele/träns/vagnen. Han verkar vilja slippa det, men ändå så är han ursnäll att rida och ibland köra. Jag är helt kluven hur jag ska göra!? Vi brukar ge godis innan vi tar på utrustningen, men det funkar inte ändå. Bettet doppar vi i äpplejuice.

Just nu har jag ett tvådelat tränsbett, borde jag prova ett rakt?

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

KickanLilja
0

Det första jag tycker du ska göra är att kolla upp munnen på honom, om han sen är okey i munnen kan man börja laborera med utrustningen

Klasselover
0

Vi ska kolla honom, men jag tror inte problemet ligger där. Han protesterar sällan när tränset väl är på.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

emmyhansson
0

Faaan vilken sööt <33

Jagz
0

vad söt han är :)

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack tack ^^

thilda-
0

om det inte är munnen.. kan de inte va att han tycker att det är läskigt då man kommer "pang på röbetan" :P tex. luddan är så oxå.. kommer man typ rakt framifrån och bara trycker upp huvudlaget mot skallen på henne så blir hon rädd..

KickanLilja
0

#2 Jag har en shettis som det inte är något fel i munnen på, men han vill inte ta bettet i alla fall. har provat att smörja det med äppelmos och sånt, men det är någon fix idé som han har och har haft i 10 år, det roligaste är när han glömmer att "han inte gillar bettet", han ser ganska förvånad ut då=)

Numera har det blivit en vana att ha tummen i mungipan på honom varje gång man tränsar, då går det enkelt och snabbt.

Och shettisar är ju alltid….shettisar:P

Ledin
0

man kan ibland känna själv om det är vassa kanter på tänderna. Men det kan oxå visa sig att det sitter en lös bit i munnen. Om han väl har på sig tränset är det inte alltid man märker något ovanlit det brukar visa sig när man rider/kör hästen om den har problem kör ner huvudet å "låser" dig. Dom brukar visa det olika. Men kolla tänderna så vet du ju att dom är okey annars är det väll så som Thilda skriv tycker det e lite otäckt helt enkelt.

Klasselover
0

#7 -Joo, så är Putte med, vill verkligen inte. Han ställer sig med huvudet i hörnet och springer iväg när man kommer. Visst tar jag fingret i mungipan på honom, annars skulle det ta år att tränsa honom ^^

equuleus
0

Hur blir det om han får en godis precis när han ska ta bettet då?

Och om han inte har något problem i munnen så testa gärna ett rakt så ser du ju hur skillnaden blir.

Klasselover
0

#10 - Han spottar ut den eftersom han tuggar mkt på bettet när han precis fått in det, och då blir det svårt att hålla kvar godisen :)

Klasselover
0

Kan säga att det löste sig när vi bytte till rakt bett med fasta ringar, men han är nu såld pga ägarens bortgång (jag var tränare/skötare).

ryttarn
0

Ett av våra ston, Wella, har varit väldigt svår med bettet. Vi skaffade ett latexbett som vi använde vid all träning under några månader. Till att börja var vi tvungna att muta med godis för att få in bettet (vilket man enbart skall praktisera i "yttersta nödfall"). Nu använder vi ett vanligt tredelat travbett utan bekymmer.

Tålamod, lugn och mycket beröm är i all hästträning mycket viktiga ledord.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

black_star
0

prov ÄPPEL bet rakt över läxet.kolla så han innte är tor i munen när du kör ut ..man kan ta lite mat ollja före du tränsar så han får lite mer saliv det funkar på en del..hästar …Flörtlycka till

Klasselover
0

#14 - Han är såld pga ägarens bortgång.. Det funkade till slut på rakt stålbett med fasta ringar..