Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1424 ggr
marika-J
0

Feber..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, tänkte höra med er om någon/några av era hästar har el har haft feber?

igår morse märkte vi att Grann inte var som vanligt och vi tog tempen, 39,8 !

han fick stå inne och i morse när jag tog tempen hade han 37,7 som är hans vanliga. konstigt det där tykr jag.

melass vatten är gott när man har feber.. ->

[Russ-park]
0

Sockarhålligt foder/vatten är alldrig bra för en sjuk häst - ej heller för en frisk. Melass är sockarhålligt ( om jag förstår ret? ).

Är du osäker då alltid diet: - Vatten och hö - evt. ca. 10 gr. foderjäst pr. dygn i lite bet-pellets blöt i vatten ( jäst gagnar tarmfloran och motverkar evt. kolik ) och evt. lite "elektrolyte". bj

plutten-92
0

Min shettis har haft feber när hon hade fång.

_Jag_
0

Neppe hade över 40 graders feber efter att han kastrerats. Han hade då blivit inflammerad i pungen…

agnes_S
0

min hade feber någon vår för ett par år sedan. Han växlade iofs inte så snabbt i temp. utan veterinären var här och han fick febernedsättande medicin. Vi gav honom också sötat vatten, eftersom det ofta är svårt att få hästar med hög feber att dricka, och då lurar man dem att dricka så att säga.

Jessika87
0

de e viktigt att kolla tempen när hästen är frisk så man vet vad den normala tempen är! Min häst ligger rätt högt i normal temp. mellan 38-38.5 o då är ju inte 39 någon större feber.

Mixie
0

Min häst har haft feber hela veckan.. som högst över 40 grader, en hemsk förkylning som klänger sig fast men idag var hon feberfri  :)

//Mickan

hannibal-roll
0

Senast nån av mina hade feber var det Hannibal som fick en släng av nåt virus. Han var inte så gammal då, 4 tror jag. Han hade 40-gradig feber i två dagar, låg mest ner och vägrade äta och dricka. Dag tre hade de hela gett med sig och han var som vanligt igen, tur för man blir ju lite skakis när dom är sjuka.

Då vi hade ponnyer uppstallade på travbana åkte vi på A2 ett par gånger. Minns speciellt att vår shettis Granit blev väldigt sjuk, feber och snuva. Först viruset och sen sekundär bakteriell infektion, trots att han (och alla andra) var vaccinerad.

Mixie
0

#7 Det är hemskt när dom vägrar äta och dricka.. som tur är har min lilla vart både törstig och hungrig hela tiden..

//Mickan

rebeccanisse
0

Min ena hade feber för två veckor sedan. Hon hade dock 41 graders feber på torsdagen. på fredagen hade hon 38,2, på lördagen igen hade hon 41 grader. Så jag ringde vetrinären och han sa om febern gick upp och ner, så handlade det ofta om ett virus. Min pålle fick iallafall antibiotika.

hannibal-roll
0

#8 Ja, när en ponny (synnerliggen Boll) slutar äta då är den helt klart sjuk. Hoppas din pålle mår bättre Glad

marika-J
0

Men det kan ju ha något att göra med hästen vi just fått hem som tidigrare stod i ett stort stall, han kan ju ha gått och bärt på något som ej brutit ut på honom, men som gjorde det på Grann som inte var van..