Vad är ett snabbt russ?
Satt och läste lite här och kom på att det överallt näms russ (och även shettisar) som har gått snabbt, eller som kanske inte gått som snabbt, lämnat avkommor som gått snabbt osv.
Men nu är frågan, hur fort måste hästen ha gått för att ha "gått snabbt"?
Är de skillnad på en häst som går 2.05 på 5 starter och den som går 2.05 på en livstid. Är de lika snabba eftersom de har samma rekord?
En så går runt 2.30 i flera år och sedan får en riktig nytändning och på ett år sänker sig neråt 2.00. Är den snabb?
Hur fort måste en hingst gå för att räknas som travhingst? Eller är det stammen som avgör det? Hur?
Svaren är naturligtvis mycket individuella, men det vore kul att höra hur NI resonerar

Min personliga åsikt om snabba ponnyer är att man ska se till helheten. Säg en avelshingst som har 2.16 i rekord, inte så "snabbt", men om han var tre år när rekordet sattes är det ju inte dåligt alls.
3-åringar under 2.20, 4-åringar under 2.15 och femåringar under 2.05, äldre under två minuter är väl annars vad man kan kalla "snabba". Treåringar som springer under två minuter är väl "supersnabba" då :D

Jag tar då ett russ, i vilken åldere som helst typ, att kring 2.05 och nedåt är snabbt ;) haha, nåt sånt :)
1.38-1.49 = Gulddivisionen
1.50-2.05= Silverdivisionen
2.06-2.20 = Bronsdivisionen
övriga 2.21 - 2.55 får kämpa sig ditåt..
hästar under 2.00 är snabba russ
# 3 Ungefär så ja……snabba russ är uder 1.55! FÖR många har gått under 2.00……Dom allra flesta russ som har lite go kan med lite träning gå 2.20 utan ansträngning!

#3 Jag skulle nog vilja säga att de som springer under 1.43 får hamna i "Platina"-divisionen :o)

Tycker nästan som #3 men Silverdivisionen är 1.50- 2.00 och Bronsdivisonen är 2.00- 2.10.

Förut tyckte jag att snabbt var under 2.00, men då så många tar sig under det sträcket känns det inte snabbt längre. Hmm, har nog inte något bra svar på frågan, men under 1.55 då.
För mej är en häst som springer ca 2.05 och neråt snabb.