Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1362 ggr
AnnaPers
0

häst som rymmer ?

jag har ett problem .

min ena häst "går ut" jag vet inte hur men hon rymer , men hon stannar bara utaför hagen och käkar , mycket godare att äta gräs än hö antar jag . hon har aldrig rymt förut eller ens varit i närheten av tråden, men nu dom två senaste dagarna har hon varit utanför 4 gången , jag har strömmen på men hon verkar liksom inte bry sig om de . jag ska ut och sätta en till tråd nu . Men om de inte funkar har ni nå tips på vad jag ska göra ?

Belindaa
0

En häst jag vet rymde oavbrutet, så ägaren tog hem hästen till sej och satt på något kohalsband, så när hon var nog nära tråden fick hon ström, för att hon verkligen skulle få respekt för tråden.

Sköthästen som jag har rymmer också, dom har satt upp hönsnät utanför hagen ;)

AnnaPers
0

hur då hönsnät ? för vi har fårnät på andra sidan hagen typ en meter mellan.  där har hon inte gått ut .

nemesis
0

jag hade nog testat att ha 3 st trådar med inte för stort mellanrum och sen kollat så att verkligen strömapparaten funkar som den ska genom att testa med en sån "strömmätare" på trådarna..

Andy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade en rymmare förut, fanns inte så mycket att göra när han var på det humöret. Då fick han stå inne ett par dar sen hade han typ glömt bort det o stannade kvar i hagen!

Vi löste sen problemet med att sätta träplankor nederst runt hela hagen då höll han sig inne. Provade först med en extra tråd men det hjälpte inte.

StuteriSolo
0

tre trådar, och så kolla att det verkligen är ström i tråden. Vi har nedersta på ca. 40 cm, och så 40 cm mellan de båda andra också. Håller då våra inne:) I vinterhagen har vi polarband, för när det är snö försvinner ju jordningen och hagarna blir strömlösa. Med polarband har man plus och minus i samma band, så om hästarna går för nära får de en smäll på näsan. Man bör nog ha 4-6000 volt i staketet för att de verkligen ska lära sig att respektera tråden, speciellt i mindre hagar.

FridaNyberg
0

Min ponny var helt hopplös på att rymma ett tag förra sommaren. Även fast det var ström och tre trådar. Så då satt vi dit ytterligare två trådar, så han går i en hage med 5 trådar ;). Sen dess har han inte smitit heller.

hermitage
0

sätt upp plankor

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Belindaa
0

#2 det sitter bara ett hönsnät runt om hagen, så pass nära att det inte rör. Vet inte ifall det syns på bilden med hönsnätet. Men dom har tre trådar, och det är så stark ström att man hur att det knäpper glasklart. Men lilla söta springer bara rätt igenom. Dock inte när det är hönsnät nu men ;)

LindaBlomberg
0

Jag bröt strömmen i höstas tillagregatet för att damsuga bilen då rymdes åklart hästarna och efter det fortsatte dem att rymma säkert tio ggr om dagen men vi "tryckte" på honom med mulen på tråden så han fick respekt för den sedan dess har han inte varit ute. Vi satte också en extra tråd längs ned då vi också hade en hingst i hagen som vi INTE ville skulle springa iväg och betäcka alla bygdens ston.

Låter kanske lite grymt men när hästarna har så mycket päls kanske dom inte känner elen i tråden samt att det är ponnysar vi hade och har dom rymt en gång gör dom säkerligen om det många gånger till!!!

StallBakhet
0

Jag håller med nr 3 o 5 - tre trådar och koll att strömmen funkar på alla trådarna.

Går att prova att göra en "antenn" av ståltråd att ha på grimman. Då får hästen en stöt uppifrån vilket är effektivt.

Emmma
0

Vår shettis rymmer om inte strömmen funkar.
Hon har alltid stannat snällt kvar i hagen, men sen när strömmen inte funkade som den skulle så smet hon dagligen massvis.
Hon trängde sig mot nedertråden och klev sen över, eller nåt sånt. Tror t.o.m. vi hade 3 trådar :S  (kan dock ha fel).
Minns en dag när ja kom hem från skolan så var ponnyn borta, gick in o ringde mamma och sen skulle ja precis ut och leta häst, ja då kom hon i fullgalopp hem igen från skogen. Hon hade minnsan vart på upptäktsfärd ;)
Hon vart en massa jobbig häst av att hon rymde så mkt tills vi han fixa elen.
Hon rydme när hon stod på travet också och vart upplockad av en gåendes när hon var på väg till stan. Pucko ponny ;)
Men sen så fort strömmen funkar so mden ska så stannar hon :)

Nemen ja tro också du bör kolla strömmen. Säkerligen därför.

Oh ja kan starkt säga att ha inte fårstängsel i närheten av en hästhage. Tyvär fanns detta på hagen vi hade shettisen förr hos, för en herransmassa år sen, hon vart trängd, hoppade över och fastnade i fårstängslet! Som tur var oskadd! Helvette va rädd jag var!
Nästa dag var allt va heter fråstängsel borta därifrån!

juliapettersson
0

Haha, hade stoora problem med min shettis förut som bara stack och stack… Fick tipset att göra en antenn av ståltråd på grimman. Men stackarn lyckades fastna med ståltråden runt en stolpe vid ett misslyckat rymningsförsök, så det var ingen höjdare.

varette
0

Sätt på en kogrimma eller en kätting kring grimman, den skall hänga ner några cm för att nudda tråden då den närmar sig eller försöker rymma, det brukar funka.

Man måst vara hård mot dom när dom börjar, annars får man ett helvete. Dom lär sig snabbt att det inte är skoj att försöka.

AnnaPers
0

ja , jag har satt stål tråd som antenner på grimman igår . & än så länge har hon inte rymmt , så vi får se hur de går =)

casandra
0

#4, De gamla takterna sitter fortfarande i hos Moses vill jag lova!
Haha, vi har dock inte haft några problem med att han har rymt, det verkar inte vara så roligt längre, men smita in i andra hagar till de andra hästarna och ut ur boxen eller in i matboxen och några andra små missöden, han har redan lärt Plexis alla bus han kan! Flört

Andy
0

#15 Jo det var ju inte bara att han smet ut från hagar, sprang gärna in i andras hagar oxå o hälsade på hos grannhästarna.