Kraftfoder
Hejsan !
Tänkte ställa en fråga.. När ger ni eran häst kraftfoder ?
Jag ger alltid min efter ett träningspass, dvs varannan dag.. Ger ni varje ?
Borde det inte räcka, att ge efter ett träningspass, eller ? Har alltid gjort det, men funderar på att kanske börja att ge varje. Saken är den att han går på lösdrift..
Men jag vet inte, sig gärna hur ni gör.. För som sagt, vet inte hur jags ka göra och varför alla ger varje..
Fatima

Jag ger varje dag. Delar upp det i två delar så dom får en del på morgonen, och en del på kvällen.

Mina får på morgonen, när dom kommer in på eftermiddagen och på kvällen. Så 3grr om dagen.

Våra får varje dag, men ofta brukar de få en del av givan efter vi har kört som belöning och då få lite mindre på kvällen. det blir ju ändå samma giva varje dag.

Jag skulle inte ge min häst krafftfoder direkt efter ett träningspass då det är stor risk att få foderstrups förstoppning då. Om du vill ge din häst kraftfoder efter ett pass så se till att den dricker vatten först och den får vila innan.

Gäller det bara en deciliter som i mitt fall så är det nog ingen fara…

Nä då är det ingen fara.
På morgonen vid insläpp och på kvällen. mina får en morot när dom tränats. Om dom tränats hårt och fortfarande är uppe i varv ger jag dom ingenting förutom vatten och salt! =)

Vi har också alltid haft ponnyerna på lösdrift, och de fick enbart kraftfoder efter körning, mest som belöning för inte behövde dem den extra energin. Det har i alla fall funkat för våra ponnyer att få lite kraftfoder 2-3ggr i veckan.
varje dag får våra hästar!

_Befana får krafft foder 3ggr om dagen!!
_

våra får krafft morgon och kväll, dock inga stora mängder!
Morgon och kväll. Samt mineraler och morötter.
Ute har de fri tillgång till hösilage.
Tur-Bo får kraftfoder varje dag, dock mindre de dagar han inte tränar. Får inte kraftfoder direkt när han har tränat, utan har får hösilage, sedan kraft foder strax innan han ska ut igen (går på lösdrift).

Krafft Groove 90 varje kväll, ca 1/2 kilo till Forin (3 år) och 1/3 kg till Cotton (5 år) och mineraler.

Våra får krafft en gång om dagen.
Luddan får Mustang Musli havre fritt varje dag 2ggr om dagen

Ger inget kraftfoder.

Tre gånger om dagen
Efter träning..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

3 gånger om dan. ungefär 1l delat på tre varje gång. han får när han duschat och stretchat efter träningen och morgon kväll. Men han är aldrig fortfarande uppe i varv när jag tränat för jag skrittar ungefär 20 min innan och efter varje pass.

Våra får efter att de har tränat. Men Varmblodet får två ggr/dag och den som går ihop med honom får då oxå två ggr/dag. De turas om att gå med honom. Han kan tyvärr inte gå i ponnyhagen eftersom de e nå gamla gravplatser lr nått, så vi får bara ha ponnyer där. Å ponnyerna tycker att de e så tråkigt att bara gå med honom. Som ur är e de inte långt kvar nu tills man kan släppa dem på bete!