värde på ett russ?
Vad är ett normal pris på ett russ som har rek runt 2.00 ?
1. 5 år
2. 5-8 år
3. 8-10 år
4. 8-12 år
Kul och kolla olika bedömnigar (om ni inte går efter grupptryck)

1 ____ Kr
2 ____ Kr
3 ____ Kr
4 ____ Kr

Allt är beroende på kön stam och hur många starter men i mina ögon så ca..
1 mellan 40 000 till 30 000
2 mellan 35 000 till 25 000
3 mellan 30 000 till 25 000
4 mellan 28 000 till 20 000

Okej ! det låter rimligt faktistk

Ja jag tror de med men sen finns de självklart de hästar som blivit sålda billigare eller kanske dyrare med men ett ca pris ligger väl runt där..

Ja, jag tycker du gjort en bra "mall". Självklart är priserna annorlunda på en godkänd hingst med rekord 2.00 eller en valack i samma ålder, men överlag var det bra!

(valack)

2# Jag tycker din mall är rimlig. Tyvärr finns det folk som tror att de ska få ett inkört, inridet, startat russ inkl utrustning för 15.000kr!! =(
Varför skulle vi egentligen inte kunna få mer för russen? En hopphäst ger ju folk hundra tusentals kronor för!!
Russen har fler egenskaper att kunna tävla i olika grenar. De kan användas av ela familjen i körning och/eller ridning (få ridhästar är inkörda). Det är en genuin, utrotingshotad Svensk ras m.m.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#8, håller med! Helt galna priser egentligen. Inom ridsporten lägger man ut fytiotusen utan att blinka för en importerad häst utan papper.
Ang. priser på russ så tycker jag att den mallen som #2 har skrivit är bra!
Men om priserna skulle stiga ytterligare - tror ni att ponnytravet skulle växa? Skulle de som har 2-3 ponnyer verkligen kunna ha det, om det kostar skjortan att köpa?
Kanske samma sak som i storhästtravet, inte skulle det finnas lika många amatörer om det kostatade hur mycket som helst att köpa en travhäst (det finns fullt tävlingsbara travare till inte allt för höga priser).
Så det kanske är bra att russen "stannar" inom det som en Svensson-familj kan se som ett rimligt pris. För vilken vanlig ponnytravtjej/kille med en häst som vill ha en till, skulle kunna övertyga sina föräldrar att slänga ut 40.000 på ett ostartat russ (alltså om priserna skulle höjas) utan att blinka? 40.000 är högre än ganska många månadslöner.

#10, men samtidigt så kan man tycka att varför ska absolut varje unge som håller på med ponnytrav ha en hel näve ponnyer? Varför räcker det inte med en? Inom ridsporten så är det betydligt vanligare att barnet har en häst som den lägger ner all sin tid på.
Detta är bara en spekulation, men kanske det är en bidragande orsak till travsportens dåliga rykte? Inom travet kan man köpa på sig massa hästar, sen säljer man den som inte håller måttet, medan man i ridsporten lägger ner sin själ på en ponny. Det ger intrycket av att inom ridsporten så bryr man sig mer om själva hästen i fråga, medan man i travet är intresserad av sporten. (OBS; inget som jag anser själv, bara spekulationer!)
#11, visst, man kan ha en ponny, men hur skulle det funka i längden nu med penninghandicap? Jag har haft en ponny och tävlat 5 säsonger, och han går knappt att ha i penninghandicap. Då blir det ju inte kul i längden att tävla…
Sen tycker ju de flesta ungdommar att det är väldigt kul att träna också, och jag tillhör en av de som med handen på hjärtat skulle bli uttråkad av att ha en ponny. Tycker man det är kul att träna häst vill man ju göra det!
Nog tror jag fler inom ridsporten skulle vela ha fler ponnyer - men det kanske inte finns pengar till det?
Och nej, jag tror inte man bryr sig mindre om sina ponnyer bara för att man har fler. Jag har tre som jag lägger ner hela min sälv på, och de har det då bättre än så himla många ridhästar jag känner till.
jag tycker inte priset på hästen är det viktigaste, varken när jag köper eller säljer. Det viktigaste för mig är att hästen trivs med fina nya ägare och sitt nya hem och att ägaren trivs med hästen!

#11 jag vet dock väldigt många fall med snorrika rid ungar som får den häst dom pekar på. När den sen inte duger längre så säljs den och en ny 1 miljoners häst köps in till ryttaren.

jag gav 17 tusen för valle när han var 3år,hade gort 3 starter.bästa häst jag haft..

jag gav 5000 för neppe då var han fyra år och ostartad

#11 Det ligger mycket i det du säger Julia.
Men i ridning måste man väl ändå byta häst också, där växer man ju ur sina ponnyer oftare än i ponnytrav? Så vitt jag vet får man bara rida B-ponny upp till 13 år, men man får köra upp till 25.

Kanske borde höja priset på mina då. :D
Priser på russ kan man aldrig sätta mallar på! Du kan köpa ett föl från Lojsta hed för bara några tusenlappar, men du kan också få betala 15-20000,- för ett russföl med toppenstam! En äldre häst kan du också få för 8-10000,- När jag säljer ser jag helt och hållet till var hästen hamnar. Får den det bra, det är nr. 1, sen är det frågan om köparen är seriös, startar, kör bra, visar på utställning, premiering, och förstår att russet är inte bara en "travhäst", utan kulturhistoria! Jag vill ha avkommemeriter på mina avelsston och det får jag inte om jag säljer till nån som bara lattjar runt, är oseriös osv. Man kan säga att jag placerar mina avkommor där jag vet att dom kommer till sin rätt! Sen spelar det ingen roll om jag får 20000,- eller 30000,-…….