Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 935 ggr
Emsaa
0

Problem

Har ett litet problem eller vad man ska säga med min 4 åring :) hon får nästan panik när det kommer en storhäst som ska köra om henne när hon har halvstängt och utan halvstängt går det men hon är inte koncentrerad och är för tittig utan halvstängt så det måste hon nästan ha :) men nån som har något tips på vad jag kan göra för att vänja henne mer och mer. för det är knappt så jag får stopp på henne när en storhäst väl har kommit. Hon har inte varit körd så mycket med andra hästar osv. Någon som har haft någon häst som gjort liknande? tacksam för svar :)

AnnaLundin
0

Min Blimunda var livrädd för stora travare när de travade förbi eller mötte henne på banan. Mitt bästa tips är att försöka träna tillsammans med någon som har en stor travare som är medveten om problemet och kan passera din ponny sakta och lugnt, så att det inte blir en chock.

Emsaa
0

okej tack för svaret :) idag mötte jag på 2 amatörer som fortsatte köra på jättesnabbt fast dom såg att min häst hade panik och inte visste vad hon skulle ta vägen "/ kanske inte det bästa . men tack för svaret .. någon mer?

AnnaLundin
0

#2 - det gäller att försöka prata med kuskarna så de förstår vad du vill att de ska göra…

AnnaBrandell
0

Hej jag hade samma problem med min Acrobat från början men jag for ut och körde på innerplan när det var mycket storhästar ute så han fick vänja sig vid dom på avstånd för att sedan fara ut på banan när det är lite hästar och nu går det ganska bra iaf….det brukar även hjälpa att döva dom ganska mycket för det tar bort en del av den otäcka upplevelsen…. Fast jag har ju min ponny på Banan så det är ju väldigt lätt att köra med stora hästar där… hoppas det löser sig iaf!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

AnnaLundin
0

#4 - bara man inte dövar för mycket…. Jag fick några spännande åkturer med Blimunda när hon hade helstängt + tussar i öronen + huva uppepå. Hon blev ju milt sagt överrumplad när det helt plötsligt dök upp en stortravare framför näbben på henne…. Det var nog tur att det var jag själv som fick ta de åkturerna, så man inte skrämmer livet ur några stackars unga kuskar….

Emsaa
0

#4 hon har lite bomull men det går inte köra på innerplan på halmstad vad jag vet :)

AnnaLundin
0

#6 - tror du att din ponny bryr sig om det om hon blir rädd? Flört

Emsaa
0

#7 nej ;)

AnnaBrandell
0

#5 Jo det förstår jag, tänkte mer att hon skulle köra utan hel/ halvstängt….

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

juliapettersson
0

Har velat använda skygglappar på Golf med, men det går inte. Han blir bakrädd när han inte ser bakåt, och livrädd när en häst springer om. Så då får man helt enkelt skippa lapparna och träna på, "tittigheten" ger med sig. Det är inte alls ovanligt för en 4-åring.

kaboom
0

håller med #1