Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 2079 ggr
PippiL
0

Sälja häst till Norge

Då den förra tråden försvann i rymden, gör jag ett nytt försök att skapa klarhet i reglerna kring överåriga ponnyer.

Om min ponny är 16 år, så får den inte start i Sverige. Om jag säljer den som 16 åring till Norge, kan dom då registrera in den där och tävla i ponnytrav? Eller måste jag sälja den som 15 åring, för att den ska få starta?

Det skrivs två olika saker, är det någon som kan tala om vad som är rätt i denna fråga? Är intresserad då jag själv har en om ett par år, som jag hade tänkt sälja dit, om den fortfarande är hel och vill förståss.

Lisann
0

Märkligt att just den tråden försvann..

PippiL
0

#1 Man kan tycka det, MEN jag vill att vi håller oss till ämnet så vi kan få fram vilka regler som gäller. Flört

palomia
0

Om du säljer den så skall de inte vara några problem men om du bara lånar/leasar ut så så tror jag inte att den skall få starta om jag fattat det hela rätt. Det hinner iof ändra sig också…

Vikasstuteri
0

Gå in på Sptf:s hemsida så får ni info.

PippiL
0

#4 Om jag har fattat det som står där rätt, så om en häst är 16 år och är registrerad i Sverige, så har den startförbud. En häst med startförbud, oavsett varför den har det, får inte starta i något nordiskt land förrän startförbudet är hävt. Men ett startförbud pga. ålder kan väl aldrig hävas.

Det innebär att om jag har en 16 åring eller äldre, så kan den aldrig starta i Norge. Oavsett jag säljer/leasar eller lånar ut den.

HultsBemil
0

Ponnier kan starte til de er 18 år i Norge. Hvis du låner ut ponnien din til Norge og den har startforbud Sverige, kan den heller ikke gå i Norge. Hvis du derimot selger til Norge og ponnien blir norsk-registrert kan den starte. ;)

ryttarn
0

#1 o #2 Ett stort antal trådar i ett stort antal forum på iFocus försvann under gårdagen. iFokus teamet försöker hitta orsaken samt i möjligaste mån återställa det som försvunni. Finns ingen anledning att insinuera anledningen till att en viss tråd försvunnit när flera hundra trådar på nätverket försvunnit….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

fan_idole
0

#7 Det kan ju vara tvärtom. Sidan är så populär att servern den ligger på titt som tätt blir överbelastad - och i cyberrymden kan då vad som helst hända. Vi har ett bredband med hastigheten 8mb och ändå är sidan seg ibland, vilket tyder på att många är inne samtidigt.

Jag tycker det är bra att de som vill låta sina hästar tävla vidare i såväl Norge som Finland har den chansen. Däremot kan jag inte se någon skillnad på att låna ut/leasa ut eller sälja hästen. Det är ju fortfarande en högre åldersgräns i de två nämnda länderna, vare sig hästen är såld eller inte.

PippiL
0

#7 och #8 Nu var de inte det tråden handlade om.

Jag vill bara få klart i hur jag ska gå till väga om jag vill sälja min häst till Norge. Och vilka regler som gäller.

AnnaLundin
0

Eftersom det kommer antydningar äveni denna tråd om att det skulle handla om censur och sånt, så vill jag ÄN EN GÅNG berätta att det inte alls handlar om det!

Just nu är det HELA IFOKUS-nätverket som har varit drabbat av något generalfel och många trådar har försvunnit. Ingen vet ännu om det kommer gå att återskapa det, det jobbas för fullt med det!

Denna kommentar har tagits bort.
PippiL
0

#6 Men om jag säljer den först när den är 16 år, alltså inte längre får starta i Sverige. Om jag då har förstått det rätt så får hästen inget exportpapper från SPTF för hästen har startförbud. Och då kan den inte alls starta i Norska ponnytravet.

AnnaLundin
0

Det är ett märkligt system, tycker jag… Eftersom jag nu dessutom är en av dem som anser att OM vi ens måste ha en övre åldersgräns på ponnytravarna så borde den nog vara högre…

(jag hoppas och tror att de flesta hästägare som inser att ponnyn inte längre har mer att ge på banan också låter den sluta tävla - oavsett om den är 11, 15 eller 22 år…)

Fast detta är ju en annan diskussion…

En till dimension i detta är att jag faktiskt var i kontakt med SPTF om detta med åldersgränsen på ponnyerna för, tja kan det vara drygt 1½ år sen eller nåt kanske. Och då fick jag faktiskt svaret att det FINNS möjlighet att söka dispens om att få tävla med ponnyer över 15 år även här i Sverige.

(har kvar det mejlet i min gamla dator, som står i molekyler nere på kontoret, men jag kan plocka fram det om någon skulle vilja det…)

myspysen
0

Om du selger hesten din til Norge, og den er 16 år, så får den starte til den er 18, altså 2 år til ;)

PippiL
0

#13 Dispens i Sverige? Har jag aldrig hört talas om. Låter spännande. Från vart har du fått det mailet?

Det verkar iaf vara så att om jag vill sälja min häst till Norge för fortsatt tävlande efter 15 års ålder, så måste jag göra det innan 1 jan det år hästen fyller 16 år.

fan_idole
0

#13 Det är nog bäst att du letar fram det där mejlet bland alla dina  molekyler…

Hannna
0

#15 Så som jag förstått det är att om en ponny säljs till Norge och blir registrerad i Norge(och den kan bara bli registrerad i Norge om den säljs, inte om den lånas?) får den starta där tills den är 18, spelar ingen roll när du säljer den.

Men som sagt, det är så jag uppfattat det som.

AnnaLundin
0

#15 och #16

Jag skickade iväg en förfrågan via frågelådan på SPTFs weebplats och efter att ha påmint dem en extra gång fick jag till sist svar, som jag bestämt tror kom ifrån SPTFs ordförande… Eller i alla fall vet jag med säkerhet att det kom från någon i styrelsen.

Jag har inte möjlighet att sätta ihop molekylerna just nu.

Jag tyckte för övrigt att det var lite märkligt och svaret jag fick har dessutom inte publicerats på SPTFS sajt, som alla andra svar gör. Men det hade varit intressant om någon med en överårig ponny hade velat testa möjligheten, för att se om det bara är tomt snack för att tysta en kritiker, eller om det faktiskt fanns substans i uttalandet.

gotlandsruss
0

Jag du kan ju sälja den till danmark också där får den tävla tills  dem är 18

PippiL
0

Det jag hakar upp mig på är meningen

"Enligt en nordisk överrenskommelse så skall hästar med startförbud i sitt registerland (oavsett var eller varför startförbudet blivit ålagt) aldrig få starta i annat nordiskt land förrän startförbudet är hävt."

En häst som är för gammal i Sverige har startförbud, och ett sådant hävs ju aldrig. Då innebär det att den aldrig får starta. Det är det som får mig att tro att jag måste sälja den innan den är för gammal.

thilda-
0

Men vad händer om typ man äger en häst som är 16.. och både ägaren och hästen flyttar till norge?… är de fortfarande startförbud då oxå eller?

PippiL
0

#21 Som jag tolkar det som är skrivet, se mitt förra inlägg #20, så är en 16 åring för gammal för att börja om i Finland. Men detta är min tolkning, och det är ju inte säkert att den är rätt Flört

skott
0

#19 där  e ingen åldersgräns på hästar i Danmark.

thilda-
0

#22 ok.. men om ägaren oxå flyttar till norge? … är de samma sak som tidigare då med att den får startförbud?

StuteriSolo
0

Det står ju på SPTF:s sida att en häst som är över femton år inte har startförbud, den är enbart överårig.

Tindra-Lill
0

Om du selger ponnien din,spiller det ingen rolle over hvor gammel den er for og løpe her ( men under 18 år så klart ) Men leier du bort ponnien, gjelder samme regel i norge som sverige !

ingenting123
0

har hørt at når hesten har plitt pangsjonert i sverige får den ikke starte i norge:(Men jeg vet ikke om det er slik……

Scillajsa
0

Jag har också hört att dom måste registreras i respektive land innan dom passerar åldersstrecket i sverige.

så vill du att din häst ska tävla i annat land som 16åring så måste du registrera den INNAN den fyllt 16.

så har jag uppfattat det vet ej om det är rätt eller fel men..