Rida monté på travlicens!
Ja jag undrar är det så att man får rida monté på vanliga ponnytravlicensen?Eller krävs det en "montélicens" för att få rida monté på a eller b ponny?
Tacksam för svar !
Det krävs ingen särskild licens för monté. det är bara att rida! :)

Man måste rida upp för sin klubbs utbildningsansvariga som sedan meddelar SPTF att man får tävla. Har man haft sin licens i några år så ingår monté i licensen.
då var min info inaktuell, ber om ursäkt!

Från vilket år gäller det?
Jag trodde som A.L att det var samma licens
Ja jag vet inte….har ju haft min licens i 4 år så det borde kanske gå va?

Enligt "licensbestämmelser" på SPTF:s hemsida, så får alla med A-D-licens köra och rida. Men, den är inte uppdaterad på över ett år, så det kan ju hända att det blivit ändringar som ej uppdaterats på hemsidan.
#6 Man kan ju hoppas att det innebär att det inte ÄR några förändringar, att det inte uppdaterats…
Ja lite snurrigt det hära….
Tror jag tar och ringer till utbildnings-ansvariga inom ponnytravet.Kan medela er sedan.

Det gäller för dem som tagit licens 2005 och 2006.

Jaaa, då klarar jag mig :D

jag ska rida upp om två veckor ungefär.. jag tar licensen i efterskott.. jag tog travlicensen i mars men jag får ta montélicensen nr jag vill bara jag ringer så dom är är då.. heheh 

Här i norge måste man ta en montélisens även om man har travlisensen.. Jag ska göra det.. TRodde det va så där i sverige också..

Min grabb tog licens 2005 och då var det inget snack om separat monté licens och han rider nästan lika mycket monté som han kör i vagn.
I licensbestämmelserna står det separata avsnit om monté- resp körlicense men i övrig text står det sammanslaget. Förvirringen är total….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
I stor-travet så behöver man bara rida upp 3 gånger om man redan har travlicensen, annars måste man ta den från början.

men de är bara att rida upp..

Efter att ha varit i kontakt med SPTF i frågan kan vi konstatera följande.
Har du tagit din licens före 2005 så "ingår" monté licens i denna. Har du däremot tagit din licens senare måste du ansöka om och rida upp för monté licens.
Jerker Klang,
heej det där med att rida uppför klubben gäller inte alls jag har startat i monte!

#17 När tog du din licens då?
Jerker Klang,

nej de behövs ingen speciell monté licens.. när jag tog min licens 1998 så hade ja ingen häst att köra, så ja red endast på min licens.. alltså fick ja min kör licens bara på att rida
#18 2005

Hm .. knepigt, jag tar licens nu .. och, Evert då .. sa att man kunde rida monté på licensen vi tar .. ^^ Evert är ordförande i klubben och starter på tävlingarna :)
Jag frågade licensanvsvarig på klubben strax efter att min dotter tog licens hur det var med monté (hon tog den i våras [-06]) och fick som svar att det var bara hästen som behövde ridas ett kvallopp innan eftersom det inte var någon speciell montélicens för ryttare…
Hmmm, ska kolla upp det igen…
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Efter mycket forskande så har jag fått reda på från säker källa, på förbundet, att det är som följer:
För att få rida Monté skall man ha monté licens.
Alla som hadde licéns före 2005 (när licens systemet gjordes om) fick automatiskt monté licens.
From 2005 skall särskild "uppridning" göras för att få monté licens. Detta skall anges och godkännas på licens ansökan.
Då informationen från styrelsen om detta varit minst sagt bristfällig var det nästan inga som kände till detta 2005. Det gjorde att alla som kryssat i monté på ansökan fick det. En del gjorde säkert inte någon uppridning men kontrollanten skrev på ändå, i "okunskap" om de nya reglerna. Vad jag hört blev det så på vissa banor även 2006.
För att kontrollera om du/ditt barn har monté-licens kan man enklast se detta genom att gå in på ponnyrondens hemsida. Kikar du på kuskstatestiken från din hemma bana hittar du information om licens för varje kusk, tex A1, B1M, C1M osv, står det ett M har du montélicens, annars inte.
Eller så mailar du Ylva på sptf så kollar hon säkert när hon får lite tid över.
Jerker Klang,

Nej Natalie vi tog 2006 men vi får rida montè.Natalie du har väl inte startat i montè?

Jag själv jobbar på solvallas travskola och kan lova er att man måste rida upp om man ska ta monté licens.. den ingick förrut men nu gör den inte det längre, vet att det blev så någon gång förra våren. iaf hos oss.
//Mickan
tack emma!skrev fel(A)neej bara wilma på norberg!

Vadå bara wilma på norbarg?
#25 jag tog licens förra våren.
asså jag har ridit wilma(zorkens syster)wilma vandu heter hon hon har jag ridit på bygdetrav i norberg!!!=D

Jaha då fattar jag.

#27 Då började det väl efter din kurs. Skrev: "nån gång på våren" om du inte såg det :P
//Mickan
Det är väll bara å rida ? om man
har travlicens iaf `?

jaa…då får jag rida Ture om 2 år :)
Alltså, hur är det nu? Någon sammanfattning av allt som sagts?

Undrar också hur det vart? För min dotter har tängt rida monté på dubbeldagarna här i Boden och hon tog licensen jan-06..

Jag upprepar det jag sa skrev förra sommaren;
Man måste rida upp för sin klubbs utbildningsansvariga som sedan meddelar SPTF att man får tävla. Har man haft sin licens i några år så ingår monté i licensen.
De som har tagit licensen -05, -06 och nu även -07 har inte automatiskt montélicens.

#34 Kollade och Evelina hade inte montélicens -06.

#36 Okej och tack för att du kolla upp det..ska ta kontakt med NPTS och höra om de kan ordna så hon får licensen.
Då har jag iaf montélicens, tog licensen 2002.
#36 , jag tog ju min ponnytrav licens i skellefteå hur vet jag om jag har monté licens `? jag kommer inte ihåg vilket år det var jag tog :S
# 39- Du kan säkert ringa och kolla det med SPTF.
kollade upp på nå grejs jag hade och jag tog min licens 05 har jag monté licens då ?
# 41 - Upprepar Carloas meddelande:
Oupps… här komme rresten ;)
De som har tagit licensen -05, -06 och nu även -07 har inte automatiskt montélicens.
ja det står 05 och 06 är det dom som inte behöver rida upp ? asså ursäkta men jag e trög (A)
De är de som behöver rida upp. Alla som tagit licens före 05 behöver inte.
jaha ajjdå
I know:S Men NPTS ska med tillräckligt många anmälda ordna "uppridning" för de som vill ha montélicens innan dubbeltravet^^
Okej ;)

Vad är vikterna för kat A & B?
för kat a är det 45 och för kat b är det 65 och då äre det ink utrustning !

#50 ok

någon som vet var man kan kolla när man tog sin licens ? vet inte om det var i slutet på 2004 eller början på 2005 /:
# 52 - Ylva på SPTF kan säkert kolla det;)

hur är det med hästarna, måste dom kvala i monté även fast de tävlar trav? har slarvat bort mitt reglemente för 07 så jag är smått förvirrad :P

53 # okeej :)

#52 Om det är om du har montélicens du vill se så kan du gå in på ponnyrondens statistik. står det ex C1M så har du montélicens står det C1 så har du inte montélicens.
#54 Ponnyn behöver inte kvala i monté om den redan är kvalad i trav.

# 56 finns det någon snabblänk ?

http://www.ponnyronden.com och sedan väljer du den bana du tillhör.

men har dom typ sånna som kollar om man har licensen? Hur vet dom det annars;O

#21 jo men vi från bergsåker fick det när vi tog :) det sa pappa iaf :)
Jag tog travlicensen förra året -06 på Östersund och då fick de som ville ta monte´licens också, rida upp sista gången.

aa… jag är ju tvungen att ta min monté licens nu.. fick vänta ett HELT ÅR på att få ta den :S:(

om jag har fattat allt rätt nu. Så jag som tog licensen -06, vill rida monté, så måste jag rida upp för det? det ingår alltså inte?

ää… dom sa bara till mej att jag skulle behöva rida en hel kurs.. så det är vad ja sdka göra…

Har man tagot sin licens rätt nyligen så ingår montén…

den gjorde det när jag tog fast det var typ för något år sen så det kanske inte är samma längre

Jag tog licens 06… då sa dom ingen ting om separat monte licens men nu måste jag ta det. de står i allafall de på åbyponnytravs hemsida
#67 Dåligt av din klubbs utbildningsansvarig att inte se till att de som vill ta montelicens får göra detta när man tar travlicens.
Jag kollade på Mantorps kuskar…
De som tog licens 2006 och tidigare har ett M, ex. C1M, efter sin licens…
De som tog licens 2007 har inte detta M efter sin licens utan det står bara ex. C1…
Ni som kört lopp eller tagit licens under 2007 kan ju gå in och kolla på resultaten från 2007 på PonnyRondens hemsida…
På KUSK-resultaten står det vad varje kusk hade för licens under 2007…
Resultat från 2006 finns ju oxå att kolla på, om man vill det….
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Man måste ta särskils Montèlicens nu..Gäller från 2007 tror jag;)

Men jag tog 2006, ingår min licens då då? jag blir helt virrig :S alla säger ditt och datt. Vem kan man ringa till på SPTF för att få ett korrekt svar?

Jag var nmed och hjälpte till på licenkursen 2007, här på bollnästravet. Jag var även med vid uppkörningen. Ingen av dom som tog licens red, men alla har ett M efter licensen…

#72 Då fyllde den utbildningsansvariga inte i papperen riktigt korrekt. Montélicens ingår inte sedan några år tillbaka.

En sak till jag kom att tänka på nu, dom körde inte provlopp heller, som jag har för mig att man måste göra nu för tiden…

#74 Ja kravet var att de skulle ha kört minst 10 godkända provlopp. Man får inte köra flera godkända lopp per tillfälle så även om de kör tex två varje lördag så får de bara räkna ett lopp per tillfälle.

Okay tack för informationen =)

Jag hade anmält till ett lopp, men då hade jag frågat, först sa som ja, men när ja kom med så sa dom nej!