Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2465 ggr
ElinLilja
0

Piskar med svansen

Hur kan man få en häst att sluta piska med svansen när man kör, han piskar så mycket att han tappar rytmen i travet och därmed förlorar jätte mycket fart.

Någon som har/haft samma problem hur löser/löste ni det?

Micael-Lindblom
0

kanske kliar där baK^^ inte vet jag:)

crazycattiz
0

prova med svansgaffel

Micael-Lindblom
0

#2 det tkr jag med!

juliapettersson
0

Rosalie gjorde samma sak förut, använde svansgaffel då.

myspysen
0

svansgaffel ;) funker på min iallefall :)

Teja-Bea
0

Börja med att kolla varför hästen beter sig som den gör!

Avmaskning, kolla ruggens leder och muskler så den inte har ont någonstans!!

Därefter vidtar vi åtgärder. Om de är så att svansviftandet "bara" är en grej så kan svansgaffel funka.

Men om din häst slår så mycket med svansen som du beskriver så låter det som om den är irriterad på något!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

wilson
0

Sår under svansen eller skav av svanskappa?  hoppas det löser sig:)

black_star
0

ta ett snöre å fläte in i hopp svansen sen bind den vid sittsen behöver ej binda hårt men bara så han känner att han inte kan slå med den.Lycka till

juliapettersson
0

Kan tillägga till #4, att Rosalie piskade bara med svansen när jag petade på henne med spöt, blev irriterad av det.

Colt
0

#0 Lägger han öronen bakåt när han piskar med svansen?
I så fall håller jag med Bea om att du borde kolla så han inte har ont.

iiirma
0

#9 Så gör Plexus ;P Inte har han ont nånstans iaf.. han tycker bara att han redan springer lagom fort x) Hur ser an svansgaffel ut? Aldrig sett någon. (A)

varette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svansgaffel.

iiirma
0

#12 Tack :)

ElinLilja
0

Var lite otydligt såg jag nu i mitt inlägg. Han piskar med svansen lite hemma (inte mer än normalt) men när vi är på banan så går svansen i ett och det gör att han tappar farten framåt, jogging går bra men när han ska jobba lite i ett högre tempo så blir han små sur på mej och tycker inte att jag ska driva på honom (han vill bestämma själv)

Självklart har jag kollat upp honom på alla sätt och vis så att han inte har ont, skulle aldrig börja "expremetera" med en häst som jag inte vet är fullt frisk. Detta är endast en surhetsgrej ifrån hans sida, men blir till ett problem då han inte kan både piska med svansen och springa samtidigt.

Finns det ponnystrl på svansgaffel eller bara full? Tänkte prova det på honom så får vi se hur det går

Tack för alla tips

Mixie
0

#9 Min häst är också precis så!!

//Mickan

Teja-Bea
0

#14 Det kan ju vara något i utrustningen som stör honom.

Få kuskar kör ju med samma sele hemma som på banan/snabbjobb/travet.

Kolla så tex. inte gjorden kniper, däckeln trycker över ryggen, ryggstycket är för kort (mycket vanligt!!!!) eller svanskappan skaver.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

plutten-92
0

#0 Min shettis gör likadant. vet inte om hon förlorar so mycket fart men det stör ju. Precis som du tilla så gör min det inte häller lika mycket hemma men hon har  samma sele hemma som på banan. Fast med slaggjord på banan.

Kan ju vara värt att prova med svansgaffel men finns de i storlek ponny och vad kostar de ungefär?

_Jag_
0

Den hästen jag lånar piskar väldigt mycket med svansen men det är bara för att hon brunstar typ hela tiden ;) varje gång hon ser en annan häst börjar hon vifta med svansen som en galning.Jag hade tänkt prova svansgaffel om det stör inne på banan senare.

Trav_
0

Prova först svansgaffel funkar ej det så använd vanlig svanskappa men knyt upp svansen, ta sån elastiskt bensnöre som sitter på täckena haka fast i knuten och sedan bak i sulkyn….

ElinLilja
0

#16 Det är så sant, jag har ett sele på banan och ett hemma. Ska ta och prova ut det ordentligt en gång till så att det verkligen sitter som det ska man kanske ha missat nån liten detalj som är annorlunda.

Är det en stor skillnad för hästen att gå med lädergjord än med gummigjord?

Polenta
0

Polenta har en tendens att ibland vifta till med svansen, .. hon är en liten surmärr ibland, men det är oftast när hon är brunstig, men jag brukar inte bry mig om de .. iom att jag vet att det inte är nå fel på henne :)

Jossaa
0

#18 gullig din nya häst  var :)

_Jag_
0

#22 haha tack ;) frågan är om hon kan springa nått :O ;)