fd travponny
Hej har en fråga, jag har en shettis tjej som gått på travet, deb. med 3.20 1999,trea i kriterietest..tyvärr diskad i kriteriet, vann DM kvalet 01 på 2.40,6 vilket också är hennes rek. 5a i DM. Hon tvlade tom 2002 och har sedan dess ej tävlat. Vi hade henne utlånad när hon sprang men nu vill min dotter börja köra trav och då tänkte jag att det vore ju guld eftersom att vi har vår tjej som har rutin, men nu till min fråga.
Läste att det nu mer krävs tre fulla led i härstammningen även på travet, stämmer det, Hon har inte tre led stamboksförda men likväl registrerade led…….kan hon inte tävla mer nu??? 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Hon borde visst kunna fortsätta tävla, eftersom hon redan FINNS registrerad hos SPTF. Man gjorde tidigare undantag från treledsregeln för shettisar för att det var brist på ponnytravare med stam (typ), men man har återinfört kravet på senare år. Det är dock bara, såvitt jag förstått, nyregistreringar som måste ha´full stam! Men sen är det ju faktiskt så att det ska vara tre leds KÄND härstamning, dvs det behöver inte nödvändigtvis vara stamboksberättigade led, utan man måste bara veta vem…
Däremot har jag en annan synpunkt.
Tyvärr är det så att inom ponnytravet är det tvärtemot ridsporten, ingen fördel att ha en bra ponny med rutin, för de har ofta såpass bra rekord att det blir svårt för en nybakad kusk att köra den!
Mitt råd, när ni nu har en såpass bra ponny i stallet, är att försöka låna en lite långsammare, alternativt ostartad ponny för att lilla kusken ska få köra några enklare lopp i början, dvs där det inte går så fort och (förhoppningsvis) de mest rutinerade (och ibland fräcka) kuskarna inte är med…
Lycka till!

Tack ! kanske skulle jag låna ut henne istället så hon får tävla, synd egentligen att hon bara går här och "skrotar" Har en åring jag ska köra in nästa år, kanske kan han vara ngt istället, min flicka är bara 8 år. // Susanne
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag håller med #1 det är nog smart att hitta en annan ponny. En ostartad men snäll ponny skulle jag rekomendera. Det är jätte kul! Än med en ponny som redan har ett reckord! Man vet ju aldrig hur långt den nya ponnyn kan gå! Själv har jag kört in shettisen jag tävlar själv och det är jätte kul om man kan få vara med från början!