vad får era ponnys för kraft-foder
vad får era ponnys för kraft-foder? & hur mycket?

Alla ponnierna får under tävlingsperioden 3-4 liter krossad havre och 1,4 liter svälld betfor.
ca 0,8kg (ett fodermått) åsebro vinnare per dag + vitaminer och nån olja.

Krafft grov 125, betfor, mineraler och lusern får Pigall.

Krafft grove 90, havre och mineraler under tävlingsäsongen.
Här på vinteren:
Leisure-mix 150 gr. - uppsväld betfor 300 gr. - ca. 4 kg gott hø - vitamin, mineral - biotin 15 gr. - glaubersalt 15 gr. + lite morötter, uppdelat på 3 olika måltider om dan kl. 17 - 21 - 07.
Dom går ute från 07.30 - 17 här i den mörkaste tiden, på stall om natten. bj

ca 5kg hö och marstalls musli foder som heter champion, Får max ½kg.

Betfor + Havre + Kli+ Mineraler
Unghästen får även Ponnykraft.

rocky får 5dl osvälld masch, tyskt foder som håller hans mage i bra skick och är bra mot hans klåda. ventil får också 5dl osväld masch och 7dl nordic vitality också tyskt foder, får hästar som har svårt att gå upp i hull att bli runda o fina till hästar som för sig på ingenting att hålla ett bra o fint hull. rocky tål dock inte detta foder.. tråkigt nog.

Krafft Groov 125.

Min får solvalla, havre och betfor och mineraler.

Mina russ får några nävar krafft ponny, mest för att de ska tycka att det är mödan värt att gå in i stallet. Connemaran i stallet (som faktiskt också räknas som ponny) får några nävar krafft grund istället.

Min får 4dl ponny krafft på morgonen och 3dl krafft på kvällen + ca. 0.5l betfor, mineraler.

min får 3 dl kraft och 1 dl betfor på morgonen och samma på kvällen

mina får solid gold. 1dl per 100kg
kraftponny 200gram och amigo får bara en näve ca
Ena russet får inget kraftfoder alls och den andra äter havre och krafft pluss blåröd.
Racing Prix :D

Havre, betfor och lucern (pellets)
//Mickan

Acrobat står på fri tillgång till hö och 400gram fibergi om dan nu när han har vintervila men till tävlingssäsongen brukar vi höja kraftfodret till ca 1.2 kilo om dan…fortfarande fri tillgång till hö…
Sen får han lite betfor med
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Havre, Müsli original (mustangs) och betfor 0,5 liter betfor (torr) 1 liter havre och 0,5 liter müsli per dag. Utspritt på tre måltider. Börjar öka på snart i takt med hårdare vinterträning
Krafft pony, mineraler vit, shyfeeder b-vitamin, betfor, hösilagde+halm
Juppe och Zolle får Krafft Ponny och B-vitamin nu, men jag ska byta till Krafft Sport till Zolle. Nu när jag börjat träna hårdare ska de även börja få havre.
Musse får bara Krafft Groov, viktigast för honom är hö.
Alla tre får även müsli och betfor (fast Musse gillar inte betfor).

#9, Eggersmann foder vad kul:))
5dl osvälld masch - Jag hoppas innerligt att du blöter upp fodret i varmvatten…
Min Karsk få givetvis Eggersmann (annat duger inte). Nu när det är "lågsäsong" får han Frucht Müsli + Masch varje dag.

Havre betfor

Tryckte fel…. fortsättning
Under tävlingssäsongen går han på High Energy Müsli + Marsch (marsch får han ca 3ggr/vecka).
Jag tycker det är synd att det är många som inte vågar testa Eggersmann - bara för att det är tyskt…..
Men saningen är den att detta foder är mycket bra och smakligt för hästarna… det luktar rent gott när man öppnar foderlådan.
Många hackar upp både det ena och andra när de skall fixa hästmaten… varför inte ta en säck där allt finns med.. och är uträknat efter konstens alla regler - för att det skall tillgodoses i kroppen…
Nu när jag har sett de positiva egenskaperna som Eggersmann fodret har skulle jag aldrig kunna byta….

Inget kraftfoder alls.
Man ska inte ge hästarna kraft.. Ge din häst eggersmann istället det är mycke bättre för hästen och de får jätte fin päls av det…
Så sluta ge kraft och börja med Eggersmann..
Det finns olika storter för olika hästar..
Jag ger båda mina Krafft Grov, lite havre och Hö.
Dom är då jätte blanka och fina i pälsen och är pigga och glada! :)

Vi har ett foder dom heter Wollert och änvänder typen Fölmix eftersom den inte innehåller havre. GerTi får 5dl/3grr om dagen och 4dl Havre /2grr om dagen:)

#30 Att tillägga;
Det får Betfor med Linfrö i ca 1grr /vecka.
Krafft Grov 90 och mineraler=)

müssli original,havre,muskelpulver,Bvitamin,miniraler,tror det var allt
Grann får krafft ponny, pga att han har haft fång.
Under tävlingssäsongen får han:
4dl ponny
4dl havre (veckan innan start går jag över till enbart kornkross)
5dl betfor
2 msk örtsalt
2msk nypon mm
+ morötter
men denna matsedel varierar beroende på starter mm. eftersom han ej går på bete utan i en hage utan mkt gräs. (på sommaren) annars går de i en hage på 6 hektar.
#29 våra sköthästar får hö och kraft GROV :P
Dom får super fin pääls :p
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#34..
Vilken matsallad du står och gör:)))
Varför inte gå över på ett foder som innehåller det mesta som du står och blandar varje dag???
Jag vet att det finns många som står och blandar som du…. en pött av det ena, en pött av det andra och en slev av det tredje osv.
Eftersom jag är Eggersmann fantast - så tycker jag att du skall gå på ett specialfoder för hästar med fångtendesns… (ReVital Cubes). Du kan läsa om det på Eggersmann hemsida: http://se.eggersmann.info/index.php?pageID=330
Lycka till…

Kraft Groov, havre, betfor, korn. Olika för de olika hästarna.
#23, Ojdå, glömde skriva… Mina får även äpplen och morötter varje kväll ;)

när han är i toppform får han 1kg havre/dag, 4 dl betfor(väger upp den torr), mineraler
#38 Vart kan man få tag på Eggersman i stockholmsområdet, var inne på länken men hittade ingenting. Är verkligen intresserad att prova :)

De nya Red mills kraft. blåa säcken. mums :D
vi ger betamix. och har gjort de till alla våra ponnyer. och det funkar otroligt bra:)
Mitt russ får krafft groov och betfor. och hö.

Hej!
Jag har mailat ner till tyskland …. den förra hemsidan hade en link där man kunde se återförsäljare i sverige. Så jag återkommer när jag vet mer….
manfred o tucson får krafft ponny och havre. fast kmr inte ihåg hur mkt. :P ibland får dom nån musli också ;)

Hubbe får litt betfor til morgen og kvelds, og høy ; )
Og forskjellige typer vitaminer:)
Han får havre i løpssesongen..
Bara ponnykraft

Hej!
Nu har jag forskat och forskat….
Eggersman har en svensk hemsida… det var dock ett tag sedan den uppdaterades… men det är på g.
http://www.eggersmann.se/1.html
Där kan du under rubriken "Återförsäljare", se vilka som säljer fodert i dina hemtrakter.
Som sagt och var… sidan är ej uppdaterad.. vill du veta vad som är nytt och titta i årets broschyr - så använd den andra tyska länken: http://se.eggersmann.info/index.php?pageID=330
Lycka till och jag kan lova att du blir inte besviken:))
//Christina

ää, ponny kraft pellets, morötter, äpple, hösilage, och lucern får müsli efetrsom han är känslig i magen :)
Mina pållar får: havre eller krafft, betfor, mineraler ibland även b-vitamin beror lite på och så massor av morötter och äpplen förstås, man måste ju skämma bort dom lite…!
#51 Tack så mycket, nu har vi ju tur att Bruntes kör ut morötter till stallet så jag ska höra med dom.

Vilken massa specialfoder det finns, verkar vara olika beroende på landsända. Här får mina russ hösilage (sent skördat, fin optisk kvalité, ej analyserat) + 5 dl Marstall Corn müsli (inköpt på granngården i Askersund) + morötter.
Den ena är så tokig i müsli att det rinner om munnen på han när han ska få sitt…

puuuutt……..
När det gäller importerade foderblandningar så måste man komma ihåg att de är gjorda för att komplettera grovfodret i respektive land. Kolla NOGA så att mineralbalansen blir rätt och att det finns selen tillsatt i fodret, för här i sverige innehåller markerna i princip NOLL selen. Alla svensktillverkade foderblandningar och mineralfoder har selen tillsatt.
just nu får dom Kraft ponny.. men funderar på att byta till Mustang Musli havrefria

granngårdens havrefria müsli :) jättebra !

Baileys Top Line müsli. Har precis bytt till det..
Och så får hon örtsalt + nyponpulver

Just nu så får hon inget kraftfoder alls utan bara lite betfor, vitaminer, mineraler och hö pga fången hon åkte på för ett tag sen. Inför tävlingar så kommer hon framöver bara få lite havre.

en skvätt havre när de har tränats ;P

morgen: 5dl bygg, 5dl havre, 5dl energi og 500g olje. Kveld: 5dl bygg, 5dl havre, 5dl energi, 500g olje og 1liter betfor. :)
Isac får Fibergi Låg,Havre, Mineraler,olja,salt och Vitlök

5kg hösilage, 2 liter havre och 1 liter betfor, salt och mineraler har han fri tillgång till.

Mina får Salsa Bas och Salsa Hot, betfor och en av våra får krafft ponny
Använder mig av havre, betfor, sojamjöl, rapsolja och mineraler. Ger olika mycket beroende på häst, vad grovfodret innehåller och hur jag tränar dem. Några exempel:
Hannibal idag: 0,5 kg havre, 0,2 kg sojamjöl, 0,2 kg betfor, 25 gr mineraler + fri tillgång på gräsfröhalm och 1,5 kg hö. ger 0,5 dl olja när han tränats.
Hannibal förra vintern (ett annat hö): 0,1 kg betfor, 0,1 kg sojamjöl och 25 gr mineraler + 5 kg hö och fri tillgång på halm
Hannibal under tävlingssäsong: bete + en skvätt betfor med mineraler i. Havre och olja när han tränats hårt eller tävlat.

Min shettis får PONNY KRAFFT. Ca 4- 5 dl/dag nu när han inte tävlar utan bara håller på att sättas igång. Men sedan får han mer ju mer han tränar och när tävlingarna börjar. Fast det brukar räcka med bara PONNY KRAFFT åt honom.
Russet som tävlar får Havre och KRAFFT (Blå/röd).
Och de andra som inte tävlar får ponny KRAFFT.
Och alla får Betfor på kvällen, ca 2 dl bara…Och Mineraler o tocosel.
Mys Pysen :4 dl havre 4 dl kraftfor 2 dl betfòr ,mineraler og salt. 1,5 kg høy morgen og kveld
Plexuz: 3 dl havre 2 dl gull 2 dl betfòr , mineraler og salt 1,5 kg høy morgen og kveld.

idag om dagen; 5 kg hö, 0.5 kg havre, 1.5 kg lusern, 1 msk sojaolja, 0.5 dl äppelcidervinäger, 1 rågad msk biopromin (mineraler) ..

krafft grund :)

Jag kör med Åsebro cool på mina pållar

jag har också Åsebro cool + mineraler,bettfor

puut.

Mina två får 2,5 dl Krafft Sport, 2,5 dl Betfor o så Alg-Börjes mineraler. Dom brukar också få lite havre

Nu får dom:
Neppe. morgon: 2.5 dl grund och 2.5 dl sport middag: 2.5 dl grund och kväll 2.5dl grund och 2.5 dl sport samt loppfrö multi vitaminer salt och vitlök
Rara: morgon:1.5 dl grund middag: 1.5dl grund och kväll 1.5 dl grund samt loppfrö multivitaminer salt och vitlök.
ska börja ge dom kraft sport å blanda me havre

Solvalla med fett och lite krafft ponny erbjuds i krubborna i vårat stall.

vad är solvalla för foder?

nästan alla våra får 0,5 mått havre och 5 morotar :)