stegrar sig med vagn
jag håller på köra in min ponny. allt har gått jätte bra tömkört med vagnen många gånger och allt har gått som det ska tills idag när han börja stegrar sig hela tiden. fly när jag försöker sela han.har kollat han i munnen men hittar inget. vad kan det vara för fel??
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

tips är att prova med stegringsgjord i alla fall.
Han kanske bara testar, eller så går det för fort fram? Har inte så bra koll på detdär..

Jag skulle backa ett steg, återgå till att tömköra en vecka och sedan prova med vagn igen. Man får aldrig ha bråttom när man kör in. Bakslag brukar man alltid råka utför och då brukar det bästa vara att backa tillbaka till moment som hästen känner sig trygg med och sedan sakta gå frammåt igen. Har alltid fungerat för oss…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Mitt varmblod höll på sådär, men jag fortsatte bara och hon gav med sig efter ett tag :)
Jag pratade lugnt och sansat med henne heeeela tiden ;)
Men annars kan du ju sätta springrem eller en rem under magen som ;b
Säger som #2 backa lite, sätt sedan på resgjord men då MÅSTE du ha slaggjord, våran shettis gjorde så när vi körde in honom för många år sedan. Den kan bli rädd när det tar emot i magen och kan då slå. Är det russ el shettis??

Ha en longerlina på hästen också med någon som går med, behöver inte "leda" kan gå snett bakom eller liknande men att den kan gå fram och dra ner hästen om det behövs.. tänk också mycket framåt hela tiden.. Min va likadan och det var faktiskt bara fjant…
//Mickan

Blir lite oroad av er som rekomenderar att bara gå vidare eller att kalla det för fjant. En häst är av naturen ett flyktdjur och beter sig på detta sätt när h*n blir rädd. Skall man ha en väl fungerande häst framöver måste det vara 100% tillit åt bägge hållen. Du måste kunna lita på hästen och h*n måste kunna lita på att du inte utsätter den för någon fara. Först när tilliten är 100% åt bägge håll har du en väl fungerande häst. Att bara köra vidare och "bryta ner" hästen till lydnad är långsiktigt inte bra alls. Var därför noga med att backa och sedan gå vidare i små steg. En häst är aldrig fjantig, en häst reagerar bara utifrån sin natur. När vi kör in eller rider in en häst skall vi använda dess natur att arbeta med oss, inte förstöra den.
Har haft med alldeles för många felhanterade hästar att göre genom åren för att ta lätt på en sak som detta med inkörning/inridning.
Jerker Klang,

#6 Min häst kanske var ett fall för sig men hon var i en FRUKTANSVÄRD trots period som dök upp mitt från ingenstans, jag struntade i vagnen ett tag, vilket egentligen gjorde detsamma för hon var klockren att tömköra (hade tömkört från september-november 2-4 dagar i veckan + dragit däck och satte inte på vagnen förrän december) Så jag tog hjälp av en kompis att sätta på vagnen och ut och köra, hon reste sig när vi satte på vagnen en gång och jag "drog" ner henne och efter det har hon aldrig stått på bakbenen igen, numera stannar hon när jag ber henne oavsett om hon har vagn eller inte och alla tendenser att gå på bakbenen är borta!
Men självklart är det viktigt att hästen kan alla grunder, tror i mitt fall att min häst helt enkelt inte var medveten om att hon "gjorde fel".
//Mickan
Kolla gärna med en veterinär innan du "plockar på" hästen en massa grejor. Hästen kan ju faktiskt ha ont någonstans eller känna obehag av utrustningen t.ex.

Många kan resa sig pga att det blir för tungt med vagn och passagerare när dom skall igång från stillastående. Kör aldrig in mina med rockard t.ex. Skulle dom trots allt resa sig hoppar jag hellre över en eller ett par veckor. Då "tror jag" som någon redan tidigare skrev att det gått för fort och hästen inte hunnit med mentalt. Har aldrig haft speciellt bråttom att få dom i vagn.
ska tömköra han utan vagn och se om det bli bättre
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

#6 nog tror jag att endel hästar fjantar sej nog, om dom vill hem eller något. Jag menar, en häst kanske inte alls är rädd för löv som ligger på marken, men helt plötsligt när man ska på en längre tur eller så är den det. Nästa gång man far ut och kör/rider så är det inte det.
Men, det är vad jag tycker :)

#11 Det har inte det minsta med "fjanterier" att göra utan att en häst uppfattar och ser omvärlden på ett helt annat sätt än vi människor. Lite föränklat kan man säga att hästar "ser" differanser i synintrycket mot minnesbilder. Då är det ingen skillnad på några löv eller en tiger…typ. Det gör även att om du kör först åt ena hållet förbi något och sedan vänder och kör åt andra hållet, så kan hästen reagera väldigt olikt. Detta för att för hästens sinnen är det två olika vägar. Hästar är flyktdjur vill den "tillbaka" till tryghet när differanserna i bilderna blir för stora. Detta går inte att träna bort, vad man däremot kan göra är att bli "flockledare" för sina hästar, dvs hästen litar på dig så mycket att omgivningen inte stör den om den inte stör dig.
Lite förenklat, men jag hoppas du förstår principen….
Jerker Klang,

#12 säkert, men jag tror ändå att endel hästar fjantar sej ibland..

Håller med ryttarn helt och hållet. Backa ett steg och ta det igen. Det är alltför många som förmänskligar djuren och deras beteende, utgår man från dess natur är det lättare att förstå varför de gör som de gör. Så ta det lugnt backa tillbaks till momentet som funkade sist och så ta det igen efter ett tag. Ibland kan det också hjälpa att bara ställa av dem i en tid, de kan ju bli överhettade i hjärnan de med när de lär sig nya saker. Så får "pengen trilla ner"i lugn och ro. Lycka till!

Kan tillägga att jag också tycker att du ska gå ett steg bakåt, tror inte alls att det här är fjanterier.