Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1357 ggr
olesen
0

bete lr inte?

Undrar om ni släpper era tävlingshästar på bete nångon under sommarn lr går dom i vinterhagarna hela tävlingssesongen ??

Nitro
0

Mina tävlingshästar går inte på bete.

juliapettersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Självklart får de beta! Mina tävlingshästar betar maj-september.

Nitro
0

Formulerade mig dumt. De går inte i vinterhagarna, men de går lixom inte med gräs till knäna. Det finns så de kan gå och knapra lite :)

GranoStall
0

Våra går på bete, men inte så kraftigt. Sen står de inne på natten för att magarna inte ska bli allt för rundaSkrattande

jenniferaronsson
0

Min tävlings häst går inte på bete, kanske får beta på gården en dag kanske ;p

plutten-92
0

Mina går på bete men den ena måste vara under god uppsyn då hon har haft fång två gånger.

linnrisedal
0

jag släpper inte ponnyn på bete, men de går i gräshage där det finns gräs att knapra på..

Colt
0

Mina går i beteshage på sommaren, men försöker att begränsa Colts vistelse där. 
De får gå där på natten och sen får dom gå in och stå inne några timmar på dagarna när det är som varmast vilket de uppskattar! Lägger sig ner direkt och sover middag.

plutten-92
0

Eller asso de som dom flästa, vi har dom i gräshage men dom går in på natten.

Mixie
0

Min häst ska få gå på bete i sommar.. Hon måste lägga på sig lite inför premieringen ;)

//Mickan

thilda-
0

Skogsbete försöker jag hålla mig till men annanrs sandhage

divansson
0

Aldrig mer! han är redan fet nog! han ska bantas tills det att han ser någorlunda normal-rund ut.. han får alltså gå i grushagen brevid stallet hela sommaren :) han ser endå andra hästar hela tiden, det är lugnt, sen när de andra tävlar går de i grushage en tid innan dessutom..

Ingela.C
0

Mina hästar går i en stor skogshage året om. Under sommaren brukar dom få beta i en gräshage några timmar varje dag.

SLennartsson
0

Mina turas om att gå på ängarna där det brukar finnas gott om gräs. Annars går dom i lite mindre hagar med mindre gräs.
Mina unghästar går alltid där det är mest gräs.

agnes_S
0

Våra går i gräshage en begränsad del av dygnet, lite beroende på hur hagarna ser ut…

ryttarn
0

Russen vi tävlar går i en "mager" gräshage, TT kan äta hur mycket som helst utan att bli rund, Mercan måste få beta för humörets skul, en Meran på dåligt humör är inte ens idé att lasta… Natt före tävling står dom dock alltid på box. Shettisarna går på "stampat jordgolv" endast symboliskt gräs där….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

nemesis
0

inget bete för våra.. dock går de i hagar med gräs i..

SandraErikssonn
0

Känslig för fång så nej inget bete för mina pållar.

FridaNyberg
0

Har mina hästar på travet, och där finns så gott som bara jord och sandhagar. Så inget bete för som inte.

iiirma
0

Nej inget bete, men de finns lite att pilla med, är ju inga sandhagar!

Millaaann
0

Våra går inte på sommarbete, men dom har lite gräs i hagen som dom kan gå o knapra på om dagarna, sen står dom inne om nätterna.

Unghästarna och fölmärrarna går på sommarbete hela sommaren.

Malu
0

Bete,men shettisarna på begränsat så de ej får fång.En av mina får fång så fort han ser på gräset i princip, så han måste hållas strikt…
Men varmblodet jag har som rid/körhäst får fri tillgång till massor av bete så länge det finns

Ammiii
0

Vi har dem i sommarhagar, som är skogshagar. Tyvärr knappt något gräs, men det finns strån här och där och så kan de gå ute och mysa i skogen dygnet runt så länge det inte är för regnigt. Blir det blött så håller inte marken tyvärr, så då får de vara i vinterghagarna tills det torkar upp.

Vi har hundpensionat också och då blir de stora hundrasthagarna fullväxta med gräs, så där får hästarna beta några timmar då och då när det är ledigt från hundar.

joooossan
0

Mina betar ;) Dock olika mycket för olika hästar..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

HannaIndigo
0

Indigo får iaf gå i sin vanliga hage under sommarn men ska gå & beta me honom & släppa honom i en lite bättre gräshage lite då & då så att han inte blir lessen ;) blir ju megafet annars x)

hannibal-roll
0

Mina går på "bete" i gräshage. Om de blir för runda får dom stå inne på natten.

VeronicaP
0

Våra går på bete hela sommaren och går ute dygnet runt fast det gör de iof hela vintern med …

Lise
0

Våra går på bete dygnet runt. De blir iof tjocka, men de är glada!

amandahandersson
0

Mina hästar går inte på bete, men de har lite så de får tugga i en hage. Sen brukar vi göra nån hage på gården där de får äta :)

Micael-Lindblom
0

Nope

Colt
0

Colt blir deprimerad om han inte får äta någe gräs alls på sommaren! =( 
Så det vill jag verkligen inte ta det ifrån honom.

jonne
0

ingen betes hage men dom har hagar med gräs i..

ElinLilja
0

Mina går i hage med "små plocks bete" sen släpper jag ut dom några timmar men timmars mellan rum på "kraftigt" bete så att dom blir runda och goa, russen behöver det då båda är lätta i hullet men shettisarna får bara käka lite gräs och får mest hålla sej till hö och mager bete dom stackrna ;)

Kratern
0

Våra går alltid på bete. Inget hästliv utan bete anser jag.

VeronicaP
0

# 34Nä som en känd fd ponnykusk sa en lycklig ponny är en bra ponny ;-)

mallan-nog
0

Självklart! Våra går i en jättehage (3,5 hk till 5 russ & 1 shettis) med gräs upp till knäna! Brukar släppa dem i början på maj och ta tillbaka dem till "höst & vår-hagen i slutet på sept början på okt. Beror lite på hur länge betet räcker. Det är bara Glöder och Primona som får växla ibland (ca varannan vecka) eftersom Primona blir smällfet och Glöder är överkänslig emot proteinet i gräset, så hans nacke sväller upp och han får jätteont. Resten betar på för fullt!

*bilden är ifrån slutet av sommaren (sept) så betet börjar ta slut.

Hannna
0

Inte nu längre. När vi hade en liten russ-flock på en 4-5 russ fick dem stå på bete dygnet runt :) Tror vi hade russ ute på bete 2-3 betessäsonger, glada och tjocka var dem i alla fall.

Ponnyerna står ute dygnet runt nu med i en vanlig gräshage(bilden). De behövs inte stödfodras på sommaren.

A-Appelbro
0

Mina går på bete under sommarn

marika-J
0

Eftersom Grann har haft fång (en v kraftig och en tendens + hovbenssänkning) och jag vill inte att skrållan skall få det, eftersom det inte är jag som äger henne får dom inte gå på bete då det är som farligast. (mellan maj-aug-sep) ungefär.

Vi har en stor hage på … hk som dom får gå i under vinterhalvåret o hösten. Den hagen får sedan korna gå i under sommaren och dom äter av grästet väldigt snabbt. Så under sommaren har vi två småhagar som vi kan välja mellan och vi brukar köra gräsklipparen i hagen först. Dom står inne i varmstall året om. och vi brukar då ist ge dem hö.

så här brukar det tyvärr se ut på sommrarna, dom får gå i lilla hagen, medans korna får gå i deras stora hage.. Jag tycker synd om dem, men får han fång igen så är det absolut kört.

men jag kansk slägger ut dem en halvtimme el så, fast då måste dom ha green guardarna på sig.

Rovalds-Zurfa
0

Våra hästar betar inte..

Vi har en vinterhage och en sommar hage men de brukar aldrig bli så mkt i sommarhagen!

charmgumman
0

min ponny får gå på ett icke kraftigt bete, men vänjer henne noga innan, lite tjock vill hon va ;)