Vad ska jag göra?
Hej.
Jag skulle behöva lite tips om hur jag ska få mitt russ att bli snabbare. Han e nu 4år och jag hade tänkt kvala han nu någon gång. Vi har tränat ganska mycket, men jag kan inte få han att springa fortare han springer nu i tre minuters tempo. Finns det ng som har några bra tips? Som kanske upplevt samma sak? Hur snabbt går era unghästar?
Jag tror på min kille och jag får ofta höra att han har ett fint steg. Så snälla hjälp mig XD!
Det är sånt som kommer med tiden. Man ska ju inte stressa. Men att köra med någon annan kanske får hästen till att få lite tävlingsinstinkt och det är ju även roligare.
Min 3-åring går runt 2.40-2.50, men jag låter han få ta det i sitt tempo. Hästen tycker nog inte det är direkt roligt om man tvingar dom att springa fort.

Om du kör själv, försök då istället träna med andra. Öva omkörningar, tempoväxlingar. Det tar olika lång tid från häst till häst :) Min häst är tre nu och jag har aldrig kört i närheten av max med henne än men hon tycker det är betydligt roligare att springa med andra hästar än ensam…
//Mickan
Hästar är ju flockdjur, träna tillsammans med andra, då brukar tävlingsinstinkten vakna…..

Det har hon provat, hon brukar träna med mig när jag kör mina hästar.