Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 2614 ggr
travandeE_T
0

Bästa avelshingstarna?

Vilka russhingstar tycker ni är bäst/lämnar bäst avkommor? Både för trav, avel och utställning.

clintan
0
Nitro
0

Mina favoriter är Micklas och så klart Skärmnäs Pigall. Hur Micklas lämnar är ju lite svårt att veta, men gillar honom själv väldigt mycket.

PromiseMinanMorfeus
0

Darius Roll

Tyson II                              

Polar

Men har avkommer efter Skärmnäs Pigall, Skotte, Manicken,Korsnäs Brådis och Ernst Ronaldo, så hoppas dem blir bra! Mycket Pigga och Trevliga individer

Ripadals Benni, Junisorken och Parat har också lämnat många bra!!

nemesis
0

Darius Roll lämnar riktigt fina och trevliga och superduktiga hästar!!

vasiria
0

Allgunnens Opal G

Annars skulle jag ju inte äga honom förståss.. han har lämnat en drös bra travare, varav en vunnit kriteriet. 13 diplomston och ett par godkända hingstar. kul med sånna här trådar när man får göra lite reklam. hihi..

cecilia96
0

skärmnes pigall sååklart :D

thilda-
0

Raider

StuteriLA
0

Jag hoppas och tror på Ernst Rasken, andra favoriter är Maxxum,Micklas och Darius Roll å Manicken e fin också..

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Teja-Bea
0

Att Tyson lämnat bra travare kan inget ta miste på!

Men är det någon som vet hur han lämnat exteriört? *nyfiken*

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Croneld]
0

Här är en lista publicerad på www.ponnytravet.com

Där kan man se vilka hingstar som lämnat avkommor under två minuter. Även hur många och procentuellt. Intressant läsning, för där kan man se hingstar som inte finns längre och de är ju också viktiga när man har dem bakåt i stammen.

Då kan man titta på modern och mormor också vad de har för stam. De är minst lika viktiga när man avlar.

nemesis
0

#9 vårt sto efter Tyson belönades med diplom 2007.. hon är riktigt fin exteriört.

palomia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Parat är min favorit, snabb själv (1.44,1)+snygg (alltid guldbelönad på utställningar, lämnat många snabba, diplomston och godkända hingstar och framförallt morfar till Tuffing! Alltså det mesta man kan tänka sig.

Zeleno
0

Raider, Micklas tycker jag är ruggigt fin och äver Skärmmans Pigall:)

amandahandersson
0

Mina personliga favoriter är Raider, Skärmnäs Pigall och Micklas.

SLennartsson
0

Jag gillar Micklas. Har en 06:A efter honom och han är världens goaste! (Tejas Morian  u. Tejas Monela)

Sen har jag ju avkommor e. Tomtebos Enoc G, Manicken och Duktig och de alla 3 är väldigt goa!

Bild på Tejas Morian e. Micklas.

Joanna89
0

Orkar inte logga ut från Joannas och sen logga in på min så jag skriver från hennes. Jag tycker att Parat är väldigt fin! Men det kankse är för att min Pikant är väldigt lik sin pappa? :)

//Jennifer Oscarsson

På bilden är han både tjock och långhårig, men det var för några veckor sen när jag körde snabbjobb:P

joooossan
0

Parat är ju en snygging, säger som #12
Har ett russ efter honom. Hade tänkt att ställa ut han i år :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Cnox
0

Granit tycker jag personligen om och även Junisorken. Och bara för att Rebecca vill så får jag väl säga Pigall också då;)

Herkules
0

Vilken är den mest framgångsrika ponnytravaren som inte har någon ponnytravhärstamning att skryta med?

Jag tycker man kan se på listan på www.ponnytravet.com att nästan alla i topp på snabblistan har duktiga ponnytravare i stammen, eller har jag fel?

EllinoreBoy
0

micklas och tyson II

ryttarn
0

#19 Allt är ju en deffinitionsfråga. Men i stort sätt alla russ idag har någon eller några riktigt bra ponnytravare i stammen……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

danielle
0

CoolLUFSEN IICool

nella
0

Var inte huvudfrågan vem som lämnar bäst avkommor till trav eller utställning? Har absolut inget emot Micklas, men mig veterligen är väl inte hans avkommor tillräckligt gamla för att ha kunnat presterat en del, varken på travet eller utställning. Sedan tycker jag att det är lite tråkigt att det alltid alltid är samma hingstar som nämns. På det här forumet kan man nästan tro att det endast finns ca 10 russhingstar i landet.

ValentinoRossi
0

En hingst som jag tycker är väldigt stilig är Duktig ska bli kul och se hur hans akommor hävdar sig på travbanan och i utställningsringen..:)

GranoStall
0

Då vi är intresserade av både utställning och trav har vi många olika hingstar på våra hästar. Vi har avkommor efter Juventus, Parat, Junisorken, Duktig, John Russ, Lurk, Granat, Komet och Rusch. Sen väntar vi även två föl efter Darius Roll och Uron G. Alla är hingstar med bra egenskaper även om en del har fler avkommor som presterat bra på travet. Men det är också en del av det roliga att ta fram en individ utan "travpappa" och visa att även den kan prestera bra. En annan favorithingst är Marlon S som jag gärna skulle betäcka något sto med i framtiden.

Självklart är stammen viktig men det viktigaste är att titta på individen, antingen den man tänker köpa el att man tittar att sto och hingst kompleterar varandra. Även en avkomma efter toppmeriterade föräldrar kan vara en medelmåtta.

Musse-Pigg
0

HerculesSkrattande

Belindaa
0

Jag gillar/gillade Bond..tyvärr är han död :(

myspysen
0

Mine favoritter er Ernst Rasken og Vagabond.

rebeccajansson
0

Vagabond och Granit måste väl vara en av de bästa? enligt mig. Men ja Manfred har ju oxå lämnat bra avkommor.

ebba93
0

tysonII darius roll

men micklas av kommorna vet man ju inte en hur dom går men får hoppas att dom går bra!!!

Backgullan
0

Min favorit är såklart Tyson! Om jag skulle köpa ett russ skulle den vara efter Tyson utan tvekan

MagganS-B
0

Vagabond och Munter ligger ju i topp när det gäller avkommor under 2.00…..finns inte så många kvar i startbar ålder e. Munter, men han har en son, Korsnäs Brådis, som lämnat bra, han hamnar säkert högt upp i statistiken så småningom…..

AK47Kalashnikov
0

Vagabond är, och har länge varit en stor favorit.

Rajmon
0

Mina små favvisar är många men här kommer dom=):

Uron G, Drömprinsen 460, Maxxum, Rip. Benni, Duktig osv……..

Drömprinsen har ju lämnat många fina utställningshästar och inte spec dåliga travare heller;)

Majjebus
0

Tycker att Parat är en riktig snygging:D..

På bilden : Pikant - E : Parat

Ägare : Jennifer Oscarsson

Majjebus
0

En till på Pikant "In action"

Colt
0

Tyson ll
Han lämnar bra travare och enligt mig väldigt snygga ponnyer!
Polar var även han en stor favorit för mig.

Turnado
0

Rusch. Han har ju lämnat min pålle :D

CoolaCrossen
0

Granit!

entill
0

För att veta hur en hingst förärver sig måste den ha betäckt tillräckligt många ston. De flesta russhingstar hinner inte med det under sin livstid. När de betäckt 40 ston (de senaste 4 åren ej räknade) kan de avelsvärderas med avseende på avkommor. Då får de sin värdebokstav. B för normal förärvning, A för mycket god förärvning och ELIT för utmärkt förärvning. Då tar man hänsyn till både prestationsavkommor och exteriöravkommor. För att få A eller ELIT skall hingsten lämnat båda. Om du vill se premieringsgrad på de russhingstar som verkar i aveln i år kan du gå in på Svenska Russavelsföreningens hemsida och kolla i hingstlistan

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

skott
0

Jag tycker såklart om Skotte som alla vet :)

Sen gillar jag Ernst Ronaldo,Ernst Rasken,Darius Roll,Gumino och Junisorken

clintan
0

#34 Allting är som bekant relativt. Drömprinsen har som far lämnat EN ponny som gått under två minuter - och INGEN som morfar. När det gäller utställning/skönhet, har jag ingen uppfattning, mer än att utseendet inte spelar någon som helst roll, bara hästen travar fort.

Som jämförelse kan i förbifarten nämnas att Vagabond har lämnat 39 avkommor som gått under två minuter (varav nio under 1.50,0) som far och dessutom åtta som morfar.

Om Vagabond var snygg kan säkert #32 upplysa om, men trava fort kan hans avkommor - oavsett utseende.

Rajmon
0

#42 Vad jag menade med att Drömprinsen inte hade lämnat speciellt dåliga travare tänkte jag på att han endast har 10 startande på travet varav 1 under 2 min och 4 st under 2,10. Det tycker inte jag är dåligt med tanke på antalet. Men det är ju vad jag tycker… Sen får ju andra tycka vad dom vill. Sen tycker jag att det är synd att man inte får lov att kalla ponnyer över 2 min snabba! Alla har ju sina egna åsikter:)

entill
0

#42. Vilken fånig jämförelse. Vagabond var född 1976 och Drömprinsen 1991. Dat är klart att Vaggan hunnit med att bli morfar till fler hästar. Vaggan han väl betäcka närmare 200 ston, Drömprinsen ett 40-tal.

Hoppas att inte den allmäna uppfattningen hos ponnytravfolk är att det inte spelar någon roll hur hästen ser ut bara den kan springa fort. Gotlandsrusset är ett svenskt kulturarv som vi måste förvalta, och då är det inte oviktigt hur det ser ut. Dessutom är en god exteriör en förutsättning för en hållbar häst.

www.vikingponnycenter.se

clintan
0

"Vilka russhingstar tycker ni är bäst/lämnar bäst avkommor? Både för trav, avel och utställning" var frågan - och då visar jag genom statistik som Pernilla Jobs tagit fram enbart fakta - när det gäller trav. Fånigt må så vara, men sant i vilket fall som helst.

MagganS-B
0

Vagabond själv var ingen 40-poängare mer än en gång, men de flesta av hans avkommor har haft jättebra exteriör (37-över 40p.) . Det gäller ju att hingsten och stoet kompletterar varandra……både exteriört och rörelsemässigt.

entill
0

Både för trav, avel och utställning" var frågan - Det är i sammanhanget helt ointressant vilka poäng hingsten själv fått eller hur snabbt han själv sprungit. Ska man se till förärvningen skall de ju helst ha lämnat både exteriör och prestationsavkommor om man skall räkna dem som bra. Vagabond hade sådana avkommor, han var ELIT-premierad och har fått Svenska Russavelsföreningens förärvningspris, så visst var han en utmärkt förärvare. Men att jämföra honom med en hingst som ännu inte fått tillräckligt många avkommor för att kunna avelsvärderas med avseende på avkommor, tycker jag är fåningt.

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
0

# 42 SNABBA ponnyer är dom som gått under 1.50 för russ och 2.30 för shettisar! Min åsikt! 2.20 kan nästan alla russ trava med lite träning!

clintan
0

#48 Håller med till 100% när det gäller russtiden. Shettisar har jag ingen koll på.

Rajmon
0

#45 Att jag tycker Drömprinsen är en bra avelshingst och som JAG tycker passar in i detta sammanhanget kan väl ingen ändra på.. Det är min åsikt, och denna tråden hadlar ju inte om vilken hingst man tycker passar sämst in, eller? Det finns väl inget rätt eller fel i denna trådens frågan! Om jag tycker om en spec hingst och tycker att den passar in så kan väl ingen säga att jag har fel? Det är ju vad man SJÄLV tycker som räknas!!!Alla kan ju inte tycka samma… Så i stället för att bevisa för mig att jag har fel i vad jag tycker så kan du väl skriva vilken hingst du tycker passar in… Vilket denna tråden handlar om!

mallan-nog
0

Tycker oxå att Drömprinsen e en fin hingst!Räcka ut tungan Han har ju gett mig Monita. Som #45 skriver har han ju inte särskillt många startande avkommor. Och som tråden är skapad undrar hon ju om en personlig åsikt, inget som är rätt eller fel.

En hingst som jag tycker är alldelles för LITE utnyttjad är ju Trojka Viking! Han har inte alls många avkommor överhuvudtaget. Kan inte statistisk hur de ligger till, men han lämnar otroligt fina avkommor exteriört. Tyvärr är det många som är oprövade i travet och han har inte alls haft många "travston", men de är med ute på hopp- dressyr och körtävlingar och visar framfötterna.

Annars är ju både Granit och Parat två favoriter som lämnat mkt bra och snygga avkommor.

ryttarn
0

Att jämföra hingstar är en ganska komplicerad historia. Redan att jämföra extriör nedärvning är vansklig då minst lika mycket hänger på stoet. Att jämföra prestationsmässigt är ännu värre, för då handlar det oerhört mycket om tränare/kusk/ryttare, förutom de bägge föräldrarna.

Personligen tycker jag att innom ponnytravet har man fixerat sig på tok för mycket på vissa hingstar. Russet som ras har en ganska smal avelslinje. Går man några generationer tillbaka är nästan alla russ släkt med varandra.

Sedan kan man ha personliga åsikter, men att statistiskt försöka säkerställa att skilnaden mellan vissa hingstars avkommor är genetisk är inte möjlig.

Personligen har jag några favorithingstar:

Gumino, det ser inte ens ut som att han tar i när han springer
Darius Roll, alla avkommor jag träffat på har varit otroligt trevliga individer
Tejas Monljus, vår egen underbara hingst…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[cancan]
0

Till Clintan denna tråden är inte skapad för att hänga ut enskilda ponnysar utan handlar om vilka hingstar man tycker lämnar bra avkommor…

Alla har ju olika åsikter och ska få ha det utan att folk ska göra påhopp.. vilket många anonyma gör väldigt flitigt på denna sajt..!

[Gino]
0

Till Clintan och ni andra som är "emot" Drömprinsen. Drömprinsens 10 starter och ligger runt 2 min tycker jag är snabbt. För dom som har 1.50 och under har nog startat mer än 10 gånger för att få dom tiderna. Om ni själv har ponnytravare tycker jag ni ska kolla vad er häst hade för tider på dom 10 första starterna.

EmiliaLeo
0

Vilken hingst man tycker lämnar bra beror ju på vad man själv tycker är en bra avkomma/bra ponny. Bra innbär inte bara att dom ska vara snabba, tycker jag iaf.

alfa
0

#54. Jag är inte emot Drömprinsen men jag fattar inte vad du menar med ditt inlägg? Förklara.

[Gino]
0

#56. Jo men hur många ligger runt 2 min på 10 starter.

alfa
0

#57. Drömprinsen har gjort betydligt fler än 10 starter i sitt liv.

[Gino]
0

#58. Jag läste lite väll fort där uppe då om hur många starter han har gjort. och tar till baka det jag sagt och säger förlåt till dom som tog det hårt. Än en gång förlåt hade ingen koll på hur många starter han hade gjort. läste bara där upp det som stog. förlåt. specielt till Clintan.

Denna kommentar har tagits bort.