galoppera med bakbenen
min häst galoppera med bakbenen
ska jag testa tyngre skor bak eller
boots med vikt?nån annan som har en lika dan häst
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Jag skulle ha testat med att sätta boots fram för att få upp steget där så han kan kan ta ut steget bak därför han kanske galopperar för han känner att han inte får plats.
#1 håller med ettan, de brukar åxå vara så när de galopperar med bakbenen att de tycker att de börjar gå för fotr (de gör iaf mina)

jag skulle prova det som #1 sa.. om det inte fungerar så prova sätta bootsen bak!

en häst som står i stallet gör precis likadant, och hon som sköter han har masserat hela bakdelen på ha, och nu springer han extremt mycket bättre!
Så det kan du oxå prova :)
Kan vara att hästen överforceras, alltså försöker springa över sin förmåga, hästen kan ha ont eller den som kör har inte hästen på töm ordentligt så den springer lite som den vill…..

Först och främst skall du kolla upp "rörelseapparaten", låt en kiropraktor eller Equiterapeuht kolla upp din häst. Är det en hingst bör du även prova susp först.
Om inte ovanstående hjälper är det dax att börja fundera på balanseringen. Ta gärna hjälp av någon mycket erfaren travmänniska, helst med erfarenhet av ponnyer. Nästan enda sättet att se vad som kan vara orsaken är att studera hästen i rörelse och lysna på hur steget låter för anledningarna till galoperande bakben kan vara många.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Monita "studsade" med bakdelen till och från förrut. La på ett par tyngre travskor bak, fungera mkt bättre direkt. Kan tillägga att hon kollas regelbundet av equ.
okej tack

Så gjorde min shettis innan men nu har vi bytt chäck och satt boots bak och barfota, innan har hon alltid gått med skor.den nya balansen fungerar utmärkt!!!

jag skulle nog sätta tyngden bak, dom har tendens till att göra så när dom egentligen springer snabbare än vad det kan! testa ett par boots bak, då ser ni om det är någon skillnad
Träna bakbenen! Kör backe, bygg muskler. Massera även bakdelen regelbundet (jag masserar innan och efter varje pass).
Sen bör du lägga fokus på framsteget istället. Mitt russ kan trava lite hur som helst på bakbenen, och det var för att baksteget var så mycket längre än framsteget så han helt enkelt var rädd för att slå ihop.
Han går med raymondcheck för framstegets skull, och sen boots bak för att inte göra sig illa om han skulle slå ihop.
Ska nu testa ett par tyngder fram för att få framsteget längre och se vart det leder.
#9 vad för check bytte du till?
Just ja, jag böt check också… Från vanlig till raymond.

#13 hehe, jag gjorde tvärtom bytte från reymond till vanlig
Plexus var också skuttig bak. Funkade bra med tåvikter :)

Min shettis galopperar med bakbenen men det brukar hjälpa med att ta i honom eller lite men jag har oxå testat boots bak och det hjälpte..
Mitt tips är att kolla upp hästen hos veterinär, equiterapeut´, kiropraktor osv. Det är det värt! Risken finns att den har ont, och om man tycker det är "för dyrt" att kolla upp hästen, tänk då hur dyrt det kommer bli sedan när den får mer omfattande skador pg.a träning fast den har ont.

#17 Säger samma som du.
När Colt blir väldigt rullig så är det nästan alltid för att han har ont eller är väldigt stel. ( oftast i korset )
låter som om du överforcerar hästen

jag blir lite rädd när jag läser i flera trådar. Trådskaparna och läsarna berättar om diverse problem de har med hästarnas beteenden och majoriteten av rekommendationer är alltid "Stoppa på mera utrustning!!"
Kolla ALLTID först så hästen är HEL!! Och i många fall är det faktiskt ett naturligt beteende hos hästen!
LYSSNA! Kolla inte på vad hästen gör, utan varför! Kanske hästen försöker berätta något för dig..!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
min häst var precis lika, hon galloperade med bekbena och travade med frambena!
så att vi var till en som skor och drog av henne skorna och sen prov körde med boots och utan och kom fram till att hon måste vara tyngre fram för att hon hann inte med, med bakbena så att då vart det att hon måstade ta ett extra steg med bak.. det hjälpte henne och oss till bättre tider iaf.. sen går det ju alltid upp och ner för alla!
#20 Helt med dig till 100%, men tyvärr är det travet "i ett nötskal".

Men min erfarenhet av oerfarna eller unga hästar är att dom ofta är rulliga i början, innan de lär sig trava ordentligt.
Så var i alla fall både Colt och Felicia, det tog ett tag innan de lärde sig.
Så det är inte alltid så lätt som att slå på ett par tyngre skor eller slänga på ett par boots så ska de trava som en klocka sen.
Så handlar det om en unghäst eller en oerfaren travhäst så tycker jag att man ska ge hästarna tid att hitta tekniken innan man börjar mixtra med balansering.
Och dessutom självklart kolla upp hästen så den inte har ont som ja skrev förut.
19# ne jag överfocera inte alls hästen hon springer inte alls fort

#24 Om det inte går för fort skulle jag verkligen kolla upp så det inte är något fel på hästen.

#12 som jag skrev i #14 så bytte jag från reymond till vanligt chäckbett.
Min shettis Timoon-X galoppera med bakbenen xD.
Om nån frågar om tips kanske man antar att hästen är frisk?????

Så gör min med när han vill springa snabbare än vad han kan.

#28 Tyvärr är det väll allt för vanligt att folk försöker kompensera med utrustning sådant som snarare skall till kiropraktor eller Equiterapeuht…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Trådskaparen ber ju faktiskt om olika råd. Alla har kanske inte tillgång att fråga någon kunnig på "hemmaplan". Om man nu skulle förutsätta att hästen faktiskt är frisk istället så är det inte världens lättaste att balansera ett russ. Att använda sig av div. utrustning/hjälpmedel behöver väl inte vara fel. Sen kan man alltid ha som mål att hästen till slut skall kunna gå så ren som möjligt istället. Men det är väl synd om den skall behöva slå på sig t.ex under tiden den hittar rytmen. Fortsätt fråga ungdomar. Att vi "äldre" inte alltid tycker som er får ni stå ut med…
#30, jag vet det, men ibland är faktiskt utrustning ett hjälpande medel. Min ponny som travar lite tokigt bak ibland har varit hos kiropraktor och veterinär 111 gånger, och jag skrev även att träning och massage kan hjälpa jättemycket.
Han går inte heller med så himla mycket utrustning, han har ganska lite utrustning mot för ganska många andra faktiskt..!
Och som jag sa… Frågar någon så kanske man antar att man redan kollat att hästen är helt frisk och då är det ju mer en balans och träningsfråga!?
ska testa med skor bak och ser om det bli bättre tack för alla råd
# 24 Hästen behöver inte heller gå fort för att vara överforcerad.
körde med vikt boots bak idag galopperade inte alls med bakbenen så vikt bootsen funkade

Min häst gör också så, men jag minns sista starten -07 då var det riktigt dåligt. Då hade hon släppts in med en kompis häst och dom hade ju busat och så där. Och hon hade fått en spark i benet, och det gjorde att hon galopperade fruktansvärt mycket med bakbena. Så hon Vilade nästan hela vintern och nu går hon som hon ska igen.
Det är ju inte ens säkert att det är så på din häst, men så började min häst galoppera med bakbena iaf.. ;p

som #37 skriver kan det i många fall vara ett sätt att kompensera för något som gör ont.
Min ponny gör också så, han får inte med sig sin vänstra bakdel i travet och 'skuttar' då för att kompensera upp det (vilket ser ut som han galopperar med bakdelen).. Han är under behandling och blir bättre och bättre.
hoppas det löser sig för din ponny =D

Isor som vi har galopperar eller "cyklar" med bakbenen när han slår sej i fram benen, han går med tunga skor och lindor bak för att tyngas ner, fram har vi ett par boots och senskydd för att han är jättekänslig när han slår sej. Så se till att hästen får undan sina framben ;)
Vi hade en häst för många många år sedan som gick orent. Han gick orent i 2.30-tider, dvs. långt under den tid han verkligen kunde prestera. Vissa trodde att han sprang över sin kapacitet, vilket vi inte trodde ett skvatt på. Vi kollade upp honom hos diverse veterinärer, men utan anmärkning. Problemet var att han stressade upp sig, vi jobbade på att få honom att lugna ner sig, la om träningsrutiner, körde intervaller etc. Han startade senare i Elitloppet och sprang ner mot 1.50 och tog sedan, vad jag vet, inte ett orent steg under resten av sin karriär. Så det där kan sitta i skallen på dem.
#40, låter ganska mycket som mitt russ då. Han stressar också upp sig en hel del, främst på tävlingsbanan, och då travar han sämre.
# 40 Det ltåer lite likt Zabine. Jag har för mgi att hon var likadan.