Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1404 ggr
kaboom
0

tips?

nån som har nå tips på hur man få sin häst att vilja springa??

jag både rider och kör hemma

HallonLilly
0

1:Få hästen att förknippa körningen med något ROLIGT! Man behöver inte köra hästen så att det dryper svett om den varje gång man kör/rider. Det kanske räcker att skritta i en halvtimme/45 minuter ibland.

2: Kör/rid gärna tillsammans med någon annan om du har möjlighet.

Hoppas att det funkar =D

thilda-
0

och ha mycket varierande träning!! ta den kanske på släp nån gång om du har möjlighet till de?? vara ute och galoppera ute i skogen.. klättra lite utanför stigarna.. ! jaa det finns massor om man bara ids tänka lite och va lite kreaktiv =)

AnnaBrandell
0

Ifall den är väldigt "seg" och oinspirerad så brukar explosiv träning funka bäst tycker jag… alltså typ korta snabba intervaller, galoppintervaller…. och kanske fara ut ett helt gäng och rida/köra och småtävla/busa allt som går undan litegrann men dock inte nå länge…. utan korta intensiva träningpass…

Det brukar höja humöret på dom litegrann tycker jag..

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Miii4
0

#3 Eller hur, så gör vi med, korta och snabba galopp pass piggar upp dom en aning!

Hörde en proffstränare som pratade med en annan en gång, det var en häst som inte vill springa längre. En dag när det blåste, så blåste ett soptunnelock upp mitt framför hästen, varpå den skenade X antal 100-meter. Det verkade ha väckt till hästen för den sprang in ca 100 000 till sedan :P. Nu ska man ju inte tro på allt, men ombyte förnöjer?

joooossan
0

Får jag bara sticka in med en fråga här nu då ;)

När ni kör lite galopp pass, har era hästar lärt sig att det inte är ok att galoppera framför vagn med under sadel ? Jag har nemnligen en häst jag vill rida lite galoppintevaller med, han kan dock inte galoppskänkel och jag är rädd för att han ska börja galoppera för vagn oxå om jag gör det under sadel.. :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

AnnaBrandell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oftast är det inga problem för jag tror att dom skiljer det ganska mkt åt att bli riden VS körd… men annars kan du ju lära han ett typ röstkommando lr liknande som du andvänder vid både ridning och körning?..

Jag lärde min ponny att han skulle galoppera när jag ropade galopp! när jag longerade han och det funkade även när jag körde han :P

Foto: Maria tegenfeldt

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Mixie
0

Jag körde galoppintervaller förrut och då gjorde jag det alltid i samband med att jag skulle köra "vanliga" intervaller och började med att galoppera en sträcka (utan check såklart) å skritt tillbaka, å sen samma sak en gång till. Sen satte jag på checken, körde några intervaller till, och då travade hon som bara tusan ;) Så för henne innebar det att när hon hade checken på sig så var det trav som gällde. När jag skulle fatta galopp gjorde jag en halvhalt och drev sedan framåt och sa galopp. Började hon slängtrava så började vi om tills fattningen blev korrekt.

//Mickan

Miii4
0

Våra hästar skiljer på ganska så bra på när man får och inte får galoppera, så har inte märkt några problem med det.
Har faktiskt en som tillåts galoppera framför vagn också, han tycker det är jättekul att galoppera på alla sätt och vis.
SJÄLVKLART under kontrollerade former, tillåts INTE stick iväg utan lugn och behaglig galopp.
Kan tillägga att det är den absolut travsäkraste hästen jag kört i lopp!

kaboom
0

tack för hjälpen! ska testa det ni tipsat om!  :D

när jag rider så brukar jag rida med en kompis och vi brukar typ klättra och göra allt möjligt i skogen  :D

och det tycker han är jätte kul! men det är när jag kör som han tappar lusten eller vad man ska säga..han blir jätte lat..

Mixie
0

#9 Nu kommer jag väl få massa skit för den här kommentaren men hur mycket och vad äter hästen? Russ eller shettis? :)

//Mickan

Ammiii
0

#9 Vi låter normalt aldrig våra galoppera i vagn, men när de känts sega och ointresserade har vi antingen slängt på sadeln och galoppbusat lite och sedan selat på och kört. Då har de tänt till lite.
Annars har vi låtit en av dem busa lite i galopp med vagnen, för det älskar hon, då har hon blivit mycket piggare att köra sen också!

Vi galopperar mycket när vi rider, men som sagt inte när vi kör om det inte är nödvändigt.

EmiliaLeo
0

#10 jag tänkte på samma sak, foderstaten är jätte viktigt.

kaboom
0

bara havre och betfor just nu  :S Vad är bra att ge dem?:) (kan inte så mkt om sånt.. Generad

Mixie
0

Förra hästen jag körde åt också havre och betfor men behövde betydligt mer för att få fram "temperamentet" adda mig på msn så kan jag berätta mer, mixie08@hotmail.com =))

//Mickan

Jagz
0

Kör med sällksap, mycket korta omkörningar! Man msåte tänka på att samma häst får aldrig "vinna" flera gånger i rad om man "tävlar".

ElinLilja
0

Min shettis Raket springer som bäst när han fått galoppera, innan lopp (när vi tävlade) körde vi alltid galoppintervaller, aldrig att vi värmde i snabbtrav på banan. Sen sprang han som en klocka i loppen. Han gick aldrig snabbt hemma i trav utan det var/är galopp som gäller. Han tänder till när han får galoppera och eftersom jag är för stor för honom galoperar han alltid för vagnen. Funkar hur bra som helst!

divansson
0

se och lär…
Hahaha ;D man kan vel önska iaf..

själv har jag inte så mkt att tipsa, tycker det som de har skrivit låter bra..

Belindaa
0

#17 haha så skön! ;)

Geminii
0

Du säger att din häst är pigg att rida men lat när du kör, eller har jag fattat fel?
Hur lyssnar din häst på smackningar?

Kan ju vara så att när du rider så kan du använda skänklar för att få honom framåt och att han lyssnar på det, men när du kör så har du inga skänklar och då kan du ju använda spöt för att få honom framåt.
Missuppfatta mej inte nu och tro att jag säger åt dej att piska fram din häst, för att det är verkligen inte det jag menar men ibland kan det vara bra för vissa hästar att "väckas" upp.

Våran lånehäst var slö när han kom till oss, och det vi gjorde för att få honom pigg var att rida mkt galoppintervaller för att få upp lite kämparglöd hos honom men för att få honom framåt att köra så behöver man bara ge han ett litet rapp redan när han skrittar framåt så att han fattar att det ska jobbas, är maninte på honom från början så tkr varken han eller kusken att det är roligt.

Våra ponnyer tränas 3 till 4 dagar i veckan och då kan de väl endå göra sitt bästa enligt min åsikt!