Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 681 ggr
Kratern
0

Har jag missat något?

Kan någon hjälpa mig att hitta var det står att man anmäler till sitt första lopp på kvaltiden = står på tillägg efter KVALTID?

När vi var inne på banan igår för att testa lite snabbjobb så passade jag på att fråga en styrelsemedlem om de gjorde tillägg efter kvaltid på KM (ej officiellt lopp).

Fick lite lustigt svar därav frågan.

Kan man verkligen distansera ponnyer efter kvaltid när man får starta en ostartad ponny i ett KM = en ponny som inte ens kvalat? Var står i så fall den okvalade ponnyn om den inte ens gjort ett provlopp = ingen vet vad den kan gå för tid?

StuteriSolo
0

I officiella lopp används inte kvaltiden som grund för någon hcp. Vad klubbar gör för hcp i inofficiella lopp är upp till dem. Det ska dock framgå av proppen hur hästarna handicapas.

HansP
0

Precis som StuteriSolo skriver så gör klubbarna precis som dom vill när det gäller inofficiella lopp. Om KM står för klubbmästerskap så är det troligen inofficiellt.

Förhoppningsvis så har klubben en viss koll på vad den ostartade hästen kan, även om den inte är kvalad. Annars blir det väldigt svårt att hitta rätt distans.

Mvh Hasse

CarinaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det då klubben som bestämmer om man får starta en okvalad ponny i ett KM eller?

HansP
0

#3 Ja det är det. Det är lite olika från klubbar till klubbar hur dom har lagt upp det. Det finns klubbar som kör ett lopp för varje kategori och den som vinner blir klubbmästare, en del kör någon slags serie. En del kräver samma som officiell tävling, en del kräver knappt att varken häst eller kusk har varit på banan (farligt tycker jag). Men det ser olika ut från klubb till klubb.

Däremot så finns det regler för propaganda resp. bygdetravlopp som måste följas

Mvh Hasse

CarinaO
0

Okej men ivåran klubb måste de ha kvalat för att få vara med i KM..kanske bra det, för det är ju kanske svårt och veta vad den hästen kan prestera.

Kratern
0

Förra året fanns okvalade ponnyer med på vårt klubbmästerskap och jag har hittills inte sett några regler för årets KM (även om det är utannonserat)

HansP
0

Kontakta din klubbs styrelse och be att få ett utdrag på vad som gäller. Eller så finns inga regler i eran klubb, utan man kör som det för stunden passar…. Förvånad

Mvh Hasse

Kratern
0

#7 Klart det måste finnas regler.Fundersam Hela ponnytravet är ju uppbyggt på det. Flört