Sidorstänger
är det ngn som vet var man kan får tag i sidostänger?
Royal Hästsport :)
Är det många som använder det på sin ponny? Behöver ni det?
Jag beställde det på min sulky som jag beställde idag.
Behöver det, eftersom att mitt russ springer snett.
#4 Att en häst springer snett beror oftas på någon fysisk skada. Det är som med alla hjälpmedel viktigt att kontrollera så hästen inte har ont, muskelömhet, snedhet i skelett, hälta…Inte sätter man på en sidostång "för att hästen springer snett", funderat på varför????
#4, Det är enbart i kurvorna han behöver hjälp.
#6 det är väl bara i kurvorna man använder sidostänger. eller hur kör du?
#7, Det verkade bara som #5 trodde hästen sprang snett hela tiden.
#8 En frisk välmusklad häst orkar bära upp sig så de kan springa "rakt" i kurvorna. Det är inte självklart att en häst ska bryta ut och springa snett för att det är en kurva. Jag avsåg kurvor eftersom det är där som man till största delen använder sidostänger. Det jag menar är att det oftast är en genväg att få hästen att "komma igenom" kurvan när man använder sidostänger. Att hästen inte klarar att trava ordentligt i kurvorna vill jag fortfarande påstå beror på att hästen är; felmusklad, sned i skelettet, har hälta eller ont i muskulaturen. Kontakta gärna en veterinär eller equiterapeut för att höra deras åsikt.
Jag tackar för orden. :)
Tillbaka till ämnet..?

9# det finns faktist hästar som inte klararav att springa rakt i kurvorna.
ett ex. vårat förra kallblod sprang också snett i kurvorna,han hade vi kollat igenom med vetreninär osv.,dom hittade inge fel på han.han behövde vi ha sidostänger på i kurvorna.
#11 Visst finns det hästar som behöver sidostänger, men det beror på en svaghet i muskulaturen att den inte orkar bära upp sig. Om hästen är ordentligt genomgången och inte har något fel på muskulatur eller skelett har du i alla fall en ökat skaderisk om du kör med sidostänger i stället för att bygga upp hästens muskler. Tyvärr finns inte alltid det intresset att lägga den extra tid som krävs utan vi vill få snabba resultat på banan.
Sen finns de ju de hästarna som springer o ''fjantar'' som det kan hjälpa en del till…
Finns ju hästar som behöver hjälp av sidostängerna i kurvorna på småbanorna…

#3 ja har de på min sulky, de satt på när jag fick den så..

mina sidostänger satt på när jag köpte sulkyn … kommer kanske behövas någpongång i framtiden. Vad vet jag. just nu låter dom bara väldigt mycket:P